جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۲
۲۳
درباره نام نویسی مرحله دوم هدفمندی یارانه ها

همه‌به‌اجرای‌درست هدفمندی‌به‌عنوان موضوعی ملی وفراجناحی کمک کنیم/ لزوم تدبیر دولت در فاز دوم

دولت و رسانه ملی نباید متقاضیان را فقیر و محتاج بنامند
سه شنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۴۷
کد مطلب: 355164
قانون هدفمندسازی یارانه ها یک موضوع ملی و فراجناحی است. لذا همه دستگاه ها باید در اجرای این پروژه ملی کمک حال دولتمردان باشند.
همه‌به‌اجرای‌درست هدفمندی‌به‌عنوان موضوعی ملی وفراجناحی کمک کنیم/ لزوم تدبیر دولت در فاز دوم
گروه اقتصاد جهان نيوز ـ دارا عرفانی: این روزها که دولت یازدهم مشغول ثبت نام از مردم برای اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌هاست، اشاره به چند نکته ضروری به نظر می رسد:

۱. قانون هدفمندسازی یارانه ها یک موضوع ملی و فراجناحی است. لذا همه دستگاه ها باید در اجرای این پروژه ملی کمک حال دولتمردان باشند. البته در این بین همراهی مردم با دولت در اعلام دقیق اطلاعات اقتصادی ضرورتی حیاتی است.

۲. شیوه ثبت نام و نظم حاکم در آن قابل تقدیر است. دولت نشان داد از ماجرای توزیع سبد کالا کسب تجربه کرده و با اطلاع رسانی منظم و تقسیم بندی درست متقاضیان، می توان با کمترین مشکل رضایت مردم را به دست آورد.

۳. به همین نسبت دولت موظف است با وحدت نظر و برنامه‌ریزی دقیق، در اجرای درست این فاز از قانون تدبیر لازم را به خرج دهد و سهم بخش تولید و توسعه امکانات سلامت و بهداشت عمومی را به طور کامل پرداخت نماید تا تجربه تلخ فاز نخست تکرار نشود.

۴. دولت و رسانه ملی در تبلیغات خود برای تشویق مردم به انصراف از دریافت یارانه نقدی نباید متقاضیان دریافت یارانه را فقیر و محتاج بنامند و به یارانه بگیران حس شرمندگی القاء کنند؛ چراکه اکثر آنها از طبقه متوسط جامعه اند که استفاده از این حق قانونی را مطالبه می کنند و در قانون برای مستمندان و فقیران جامعه روشهای حمایتی دیگری علاوه بر یارانه نقدی پیش بینی شده است و البته انصراف طبقه ثروتمند جامعه از دریافت یارانه می تواند کمک بیشتری به طبقه محروم نماید.

۵. لازم است دولت محترم به موازات تشویق مردم به انصراف از این حق قانونی، در پیش گرفتن انضباط مالی و پرهیز از ریخت و پاش ها در دستگاه های اجرایی، مبارزه با رانت خواران و مفسدان اقتصادی، باز پس گیری معوقات بانکی و بدهی های کلان مالیاتی و نظایر آن را در دستور کار خود قرار دهد تا منابع به مراتب بیشتری از محل انصرافها برای اجرای وعده های اقتصادی اش به دست آورد.

۶. به موجب قانون دولت نه از حق سرکشی به حساب‌های بانکی مردم و نه از توان تحلیل درآمد واقعی اشخاص برمبنای آن برخوردار است و شخص رئیس جمهور نیز قبلا به صراحت این کار را نفی نموده است. اکنون مشخص نیست چرا در روزهای گذشته سخنان ضد و نقیضی از سوی دولتمردان در این باره مطرح شده است؟! لازم است یکبار دیگر به صراحت به نگرانی های مردم در این باره پایان داده شود.

۷. دولت موظف بود بر طبق قانون اعلام می کرد، افرادی حق ثبت نام دارند که درآمد آنان از حد مشخصی پایین تر است. این در حالی است که مسؤولان با شانه خالی کردن از وظیفه قانونی خود در این خصوص، امکان ثبت نام حتی برای افراد پردرآمد را نیز فراهم کرد. همزمان، در تبلیغات دولت با همراهی صدا و سیما، از همه اقشار ثروتمند درخواست می شد که اقدام به نام نویسی ننمایند. از سویی قانون دولت را مکلف کرده بود تا از مردم دعوت به خوداظهاری درآمد نمایند در حالی که روند طی شده، چیزی جز خودانصرافی نبود.

۸. به هرحال اجرای این مرحله از قانون می تواند موجب ایجاد برخی سختی ها برای اقشار آسیب پذیر جامعه گردد؛ لذا دولتمردان باید نسبت به جبران این فشارها تمهید ویژه پیش بینی نمایند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


بنظرم این روش کار برای دادن یارانه کاملا اشتباهه. بهتر این بود که دولت دو دهک پایین را ابتدا تشخیص دهد و سپس اقدامات بیشتر و مهمتری در جهت کمکی پایا به این خانوارها انجام دهد که اقلا بدرد آینده فرزندانشان بخورد و کمکی معنی دار باشد نه اینکه مثل گداها دستشان پول خرد (۴۵۰۰۰) بدهد!! واقعا این کارهای دولت خنده داره که در حقیقت میشه گفت: گریه داره!
Iran, Islamic Republic of
با این روش تبلیغات فقط متدینین نیازمند به تردید افتاده و ثبت نام نمی کنند. کار درستی نیست باید دولت مانع ثبت نام ثروتمندان می شد نه اینکه دست به دامن عاطفه و شرع شود
دارا
Iran, Islamic Republic of
جالبه این جماعت اصلاح طلب همیشه می گفتن دین از سیاست جداست
حالا برای انصراف دادن مردم دست به دامن مراجع شدن
Iran, Islamic Republic of
....ديگه اصولگرا و اصلاح طلب نداره
Iran, Islamic Republic of
از سايت وزين جهان درخواست مي‌شود كه موضع ذيل را پيگيري نموده و نتيجه را اعلام نمايد:
اگر شخصي در تكميل فرم اينترنتي ثبت نام فاز دوم يارانه ، سهواً گزينه‌اي را اشتباه انتخاب نمايد ، راهكار اصلاح آن چيست؟
به تدبیر دولت اعتماد کند
Germany
دعاي تعجيل در فرج آقا را بخواند
راهکار آن منتظر ماندن تا آغاز زمان اصلاح است. دولت اعلام کرده که زمانی را برای اصلاح فرم در نظر می گیرد.
افراد بیکار و بدون حقوق و بدون هیچ درامدی چطور باید بگن بیکاریم و بدبخت!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
حدا اقل یک قسمت میگذاشتن برای افراد بیکارکه هیچ حقوقی ندارند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
نسل اول
مگه بیکارم داریم؟!!!!!!!!!
جهان عزیز. خوب گفتی ولی یه کم دیر گفتی. شاید بزرگان تشری یا تذکری دادند. این مساله یارانه ها مساله سیاسی نیست که سیاه نمایی کرد. بایستی با بصیرت ملی و دیتی آن را حمایت کرد.
Iran, Islamic Republic of
منصفانه بود / هم تقدیر از دولت داشت و هم انتقاد
علی
Iran, Islamic Republic of
با سلام احتمال میدم اقا مهدی پول را برد خارج مصرف کرده ...
Iran, Islamic Republic of
سلام
من اگر 15درصد هم احتمال مي دادم که نگرفتن يارانه باعث مي شود که ديگر شرف و عزت ملي ايران در مذاکرات خفت بار هسته اي (ژنوچاي) توسط تيم ايراني لگد مال نيمي شود حتما صرفنظر مي کردم. ولي دريغ که بايد شاهد دوراني خفت آورتر از دوران خاتمي باشيم .
انصافا من نيازي به دريافت يارانه ندارم ولي دليل قانع کننده اي براي نگرفتن يارانه ندارم.
نادعلی
به نام خدا
با سلام. وقتی رییس جمهور و شرکا از اعلام دارایی هایشان خودداری می کنند....
میثم
Iran, Islamic Republic of
به طور کلی تبلیغات دولت بسیار بد و تاثیر منفی زیادی بر جامعه داشته که هرکه یارانه بگیرد فقیر و ندار است و همین بکارگیری زیاد لفظ "افراد نیازمند" بسیار کار بدی بود .
فعلا کوتاه بیایید مشکل نخواهید داشت نه یارانه بدهید نه هدفمند را دنبال کنید
Iran, Islamic Republic of
از همون آغاز به كار اين طرح يك چيز واضح و مبرهن بود اين هدفمندي نيست بلكه هدفبندي است پس بايد خدمت سردبير محترم عرض كنم كه اين طرح نه تنها ملي نيست بلكه جناحي است.
Iran, Islamic Republic of
پرداخت نقدي يكي از بزرگترين اشتباهات اين طرح....
Iran, Islamic Republic of
یارانه برای نیازمندان چیز بدی نیست. نیازمندان که خودشان خود را نیازمند نکرده‌اند. این بي ثباتي بازار و اقتصادکه از آن دفاع می‌کنند،...
Iran, Islamic Republic of
این هدفمندی نبود،از ابتدا هدفبندی بود.....
غا
بلا
United States
به دولت اعتماد نداریم با این رفتارها و وزرای ثروتمند