جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۱

همین یک بند برای استیضاح کافی نیست؟

دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۱۸
کد مطلب: 375766
گزارش «نسیم» از بازگشت محکومان قضایی و امنیتی به دانشگاه‌های کشور؛ حضور این محکومان با جرم‌هایی مانند اقدام علیه امنیت ملی و ارتباط با گروهک‌ها و سایت‌های ضدانقلاب تا فساد اخلاقی و اجتماعی در فضای علمی-فرهنگی کشور چه وجاهتی دارد؟
به گزارش جهان به نقل از نسیم، اولین روز از آبانماه ۱۳۹۲- ساختمان پاستور، حاشیه جلسه هیئت دولت:

"در مدت سرپرستی ‌ام به پرونده‌های دانشجویان ستاره دار و اساتید در سال‌های ۹۰ ، ۹۱ و ۹۲ رسیدگی کردم که بخش اعظم آنها حدود ۴۰۰ دانشجو توانستند تحصیلات خود را از سر بگیرند.از میان اعضای هیئت علمی نیز همین مقدار درخواست داشتیم که البته مراحل‌اش پیچیده تر و هنوز در دست بررسی است."

این عبارت، بخشی از سخنان جعفر توفیقی در میان خبرنگاران رسانه های گروهی بود. جعفر توفیقی که پس از عدم اخذ رای اعتماد نمایندگان مجلس از سوی " جعفر میلی منفرد" و با حکم حسن روحانی به سرپرستی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منصوب شده بود و تنها قریب به دو ماه از دوران فعالیتش سپری می شد با بیان این سخنان بحث و جدل های فراوانی را وارد عرصه رسانه ای و مجامع نخبگانی کشور نمود. بحث و جدل هایی که بخشی از آن بخاطر درگیری های سیاسی و جناح بازی های سیاسیون بود و بخش عمده ای از آن به دلیل نگرانی افکار عمومی از بازگشت افراد مساله دار مانند محکومین قضائی و امنیتی به فضای علمی و فرهنگی کشور و بیم آنان از تکرار وقایعی چون فتنه سال ۷۸ و افت و رکود بی سابقه در دانشگاه های کشور به عنوان موتور محرکه و عامل پیشرفت کشور در آغازین سالهای دهه پیشرفت و عدالت بود.

اما پس از مدتی که این بحث و بررسی ها نتوانست نگرانی عمومی مردم را به بدنه وزارت علوم منتقل کند، و نهایتا رتبه علمی ایران در نمایه های مقالات (ISI) در پایگاه اسکوپوس نزول دو پله ای داشت، کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با ورود به این مساله، تذکری جدی به وزارت علوم برای اصلاح روند صورت گرفته دانشگاه های کشور داد.

اما پس از تذکرات فراوان نمایندگان مجلس، تشکل های دانشجویی و رسانه به وزارت علوم، آخرالامر کار به جایی رسید که طرح استیضاح وزیر علوم دولت یازدهم با محورهای متعددی از جمله بازگشت دانشجویان محکوم قضائی و امنیتی به دانشگاه های کشور آماده و تقدیم هیئت رئیسه شود.

در همین راستا و با تلاش های میدانی خبرنگار حوزه و دانشگاه «نسیم» اطلاعات قریب به ۵۰ تن از شاخص ترین این افراد جمع آوری و اطلاعات مربوط به ده نفر از آنان به منظور تنویر افکار عمومی منتشر می شود.

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *