شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
۲

مهمترین شاخص اقتصادی که بهمنی آن را اعلام نکرد!

چهارشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۰۸:۴۴
کد مطلب: 105161
نشست خبری رئیس کل بانک مرکزی در حالی برگزار شد که در این جلسه هیچ اشاره ای به یکی از مهمترین شاخص های اقتصادی کشور نشد.این در حالی است که مدتها است کارشناسان در انتظار اعلام نرخ رشد اقتصادی هستند.
مهمترین شاخص اقتصادی که بهمنی آن را اعلام نکرد!
 به گزارش سرویس اقتصادی جهان، روز گذشته رئیس کل بانک مرکزی کاهش نرخ تورم در سال گذشته را ناشی از کاهش قیمت مسکن و کنترل نقدینگی دانست و در این خصوص هیچ رقمی برای نرخ رشد اقتصادی، حتی برای نیمه اول سال 88 نیز ذکر نکرد.
 
برای اینکه بتوان ریشه اصلی کاهش شتاب نرخ تورم را برآورد کرد، بسیاری از کارشناسان معتقدند که بایستی نرخ رشد اقتصادی را در کنار نرخ تورم مورد توجه قرار داد و از این طریق است که می توان تحلیل کرد که کنترل تورم ناشی از سیاست های پولی است و یا رکود در اقتصاد.
 
بر این اساس روز گذشته در حالی که همه منتظر اعلام نرخ رشد اقتصادی سال گذشته بودند رئیس کل بانک مرکزی هیچ اشاره ای به این شاخص نکرد.
 
این در حالی است که بانک مرکزی پیش از این در گزارشی که جهان آن را منتشر ساخته بود نرخ رشد اقتصادی در سال 87 را 2.7 درصد و  سال 88 را بین 1.5 تا 2 درصد برآورد کرده بود.
 
رشد 1.5 درصدی برای اقتصاد به این معنا است که شتاب تورم از طریق رکود نگران کننده در اقتصاد کنترل شده است. در همین راستا گفته می شود که اثر رشد پائین اقتصادی همان اثری را دارد که  تورم بر اقتصاد صنعت و خانوار دارا می باشد.
 
متاسفانه این نحوه اطلاع رسانی تبدیل به یک رویه شده است. مسئولین آمارهایی را که به نفعشان نباشد یا اعلام نمی کنند و یا با تعاریف جدید آنها را پنهان می نمایند. نمونه مشخص این روش گزارش دهی، نحوه بیان نرخ تورم از سوی مسئولین اقتصادی دولت است. در حالی که تا چند ماه پیش نرخ تورم  به صورت نقطه به نقطه اعلام می شد، از دو دوره گذشته، همزمان با افزایشی شدن نرخ تورم نقطه به نقطه، متوسط نرخ تورم بیان می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
بد نیست به گزارشات اقتصادی هم اشاره کنید که این رشد را با توجه به اقتصاد جهان، خوب ارزیابی می کنند.
به علاوه همان طور که شما نوشته اید، بهمنی این شاخص را قبلا اعلام کرده، حالا از اینکه، این یک دفعه نگفته، شما ببخشید!! وقتی که خود بانک مرکزی در گزارشش آن را ازائه کرده است، حرف شما بی معنی است.
Iran, Islamic Republic of
با دولت همراهی کنید