پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱۲
۲۰
طنزنوشته «رضا احسان پور»

غيبت نمايندگان مجلس چيست؟ (نيم نمره!)

پنجشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۰:۰۱
کد مطلب: 410865
آیا حضور و بودن در یك مكان، فقط بستگی به حضور فیزیكی دارد؟ امروزه با پیشرفت فن‌آوری و با وجود اپلیكیشن‌های ارتباطی برای تماس ویدئویی، امكان حضور در همه جا (حتّی آنجا!) هم وجود دارد؛ چه برسد در صحن علنی و غیرعلنی مجلس.
غيبت نمايندگان مجلس چيست؟ (نيم نمره!)
جهان نيوز ـ رضا احسان پور:
:: تعریف:

وقتی در جلسه‌ی مجلس و وقت اداری، به جای نماینده‌ی محترمی، صندلی خالی آن نماینده‌ی محترم به چشم می‌خورد، به این اتفاق، غیبت در جلسه مجلس می‌گویند.

شاعر می‌گوید:

به خدا بجای اینكه نِگرم به صندلی‌ها
همه هست آرزویم كه ببینم از تو رویی!

:: واقعاً چرا؟

كارشناسان امر، دلایل مختلفی را برای این امر برشمرده‌اند. از جمله:

۱- اولین نكته‌ای كه باید بررسی شود این است كه آیا كسی تا بحال صندلی‌های مجلس را شمرده؟ نكند تعداد صندلی‌های مجلس بیشتر از تعداد نمایندگان باشد و حتّی مواقعی كه همه‌ی نمایندگان در مجلس حاضر هستند، باز هم صندلی خالی به چشم می‌خورد و این صندلی‌های خالی، به اشتباه تعبیر به غایب بودن نمایندگان می‌شود؟! از آنجایی كه اصل بر برائت است و ما كلاً بدبین هستیم و نسبت به مسئولین حسادت می‌كنیم كه چرا آنها باید مسئول باشند ولی ما مسئول نیستیم؟ بعید نیست كه تعداد صندلی‌ها بیشتر از تعداد نمایندگان باشد؛ در صورتی كه این مساله درست باشد، جا دارد از همین جا از نمایندگان محترمی كه به آنها تهمت غایب بودن زده‌ایم و همچنین اگر لازم شد از خدا، عذرخواهی و طلب رحمت و مغفرت كنیم. البته معمولاً بهتر است جبران مافات بجای شفاهی و كلامی، بصورت عملی باشد؛ یعنی تا زمان مرگ آن نماینده‌ی محترمی كه آماج حملات بی رحمانه‌ی ما و رسانه‌ها بوده است، همه با هم به او رای دهیم تا هر سال بعنوان نماینده انتخاب شود.

شاعر می‌گوید:

عفو كن ما را كه غیبت كرده‌ایم
ما غلط كردیم و چرت انگاشتیم!

۲- آیا حضور و بودن در یك مكان، فقط بستگی به حضور فیزیكی دارد؟ امروزه با پیشرفت فن‌آوری و با وجود اپلیكیشن‌های ارتباطی برای تماس ویدئویی، امكان حضور در همه جا (حتّی آنجا!) هم وجود دارد؛ چه برسد در صحن علنی و غیرعلنی مجلس. پس اینكه تصور كنیم حتماً لازم است یك نماینده در جلسه حاضر باشد، تصور و انتظار زیادی است. ممكن است این سؤال پیش آید كه مگر این اپلیكیشن‌ها فیلتر نیست؟ كه خب جواب آن اهمیتی ندارد و در همین حد هم كه امكان بوجود آمدن این سؤال بوده است، خودش گام بسیار بلندی در جهت تحقق مطالبه‌گری از مسؤولان و كرسی‌های آزاداندیشی است.

شاعر می‌گوید:

من در میان جمع و دلم جای دیگر است
گاهی درون صحن و... مجدّد درون صحن!

۳- یكی از موارد مهمی كه باید لحاظ شود، مساله حق الناس است. یكی از مصداق‌های عدم رعایت حق الناس، اتلاف وقت مردم است. نماینده‌ی محترمی كه كارهای مهم‌تر از حضور در مجلس دارد، چرا باید ساعت‌ها بنشیند در مجلس و در خصوص مسائل دنیوی مانند بودجه صحبت كند؟ كلنگ‌زنی فلان گاوداری مكانیزه كه برای اولین بار است در خاورمیانه ساخته و بهره‌برداری می‌شود، بریدن ربان بهمان مركز كاشت مو در اقصی نقاط بدن، تلاش برای كسب آرای مردم در انتخابات بعدی مجلس از فردای انتخاب شدن به منظور تداوم خدمت‌رسانی و به ثمر رساندن كارهای نیمه‌كاره‌ای كه شروع كرده است و... كارهای مهمی هستند كه از چانه‌زنی و بحث در مورد چرك كف دست یا همان بودجه مهم‌تر است.

شاعر می‌گوید:

قدر زر، زرگر شناسد؛ قدر گوهر، گوهری
قدر ما را هیچكس هرگز نمی‌فهمد چرا؟!

۴- یك ضرب المثل نیكاراگوئه‌ای هست كه می‌گوید "نماینده‌ی دنیا دیده بهتر از نماینده‌ی دنیا ندیده است." اینكه یك نماینده به همراه هیات بلندپایه‌ای كه او را بلندپایه همراهی می‌كنند برای چند ماه برود مسافرت خارجی و نكات خوب كشورهای خارجی را ببیند و بیاید آنها را در كشورمان و در جریان تصویب قوانین پیاده‌سازی كند كه كشور ما هم مانند كشورهای خارجی پیشرفته باشد بد است؟ اینكه دیگر هر وقت می‌رویم خارج (البته اگر بتوانیم برویم و توانایی مالی‌اش را داشته باشیم كه برویم) حسرت نخوریم كه چرا كشور ما مثل كشورهای خارجی نیست بد است؟ مسلماً بد نیست. پس سفرهای خارجی و طولانی مدت نمایندگان بركاتی دارد كه ما از آنها غافلیم. البته ممكن است این سؤال پیش بیاید كه خب اگر الگوبرداری از كشورهای خارجی اینقدر خوب است چرا خود خارجی‌ها را بعنوان نماینده مجلس انتخاب نكنیم كه آنها برای ما قانون بنویسند؟! جوابش ساده است؛ چون آن وقت روند برگزاری جلسات مجلس بخاطر حضور مترجمان سخت می‌شود و ضمناً امكان برگزاری جلسات در پشت درهای بسته وجود ندارد و حتّی ممكن است در بین این مترجمان، جاسوس نفوذ كند و بله!

شاعر می‌گوید:

الا یا ایها الملّت، كمی تیك ایت ایزی لطفاً
تراول‌های ما دارد، خدایی سود بسیاری!

:: چه باید كرد؟

هیچی!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حسن
دادا دمت گرم کلی خندیدم
اردک نگو غاز بگو
کلاغ نگو باز بگو
بگو بگو بگو بگو
با ساز و آواز بگو !!!!
تفریح بودند(نیم نمره)
امیرسعید ابوزهرا
نیم نمره دادنت عالی بود
این بخش طنز که راه اندازی کردید جای تشکر ویژه داره
سجاد
عالی بود مخصوصاً بند3
عبدالله
Iran, Islamic Republic of
بسیار عالی بود احسنت
امیرسعید ابوزهرا
آقا اجازه...
یه انتقاد از شما دارم ، سوژه یابی شما تا حالا هم چشم اندازش خوب بود وهم آب وهوایش ، درست مثل برج میلاد و در دوره ی جشنواره فیلم فجر ،اما اینک به مجلس واینا که عصاره فضائل ملت است گیرداده اید.
نکنید این کارا رو.
دیکتاتورهانزده میرقصند...تاچه رسد که شما هم ،این نهاد مردمی را با نگاه طنز تضعیف کنید(نیم نمره)
مخالف
من با نظر شما مخالفم. به نظرم طنز به معنی تضعیف نیست. طنز یک نوع انتقاد شیرین و خیرخواهانه و منصفانه است. یک تذکر است. اگر ما خودمان را نقد و اصلاح نکنیم، آن وقت آنها از اشتباهات ما سواستفاده می کنند.
امیرسعید ابوزهرا
مخالف جان
منم فرق طنز ونطنز را می دانم ،منظورم سوژه یابی آقامعلم بود...
خود رهبر انقلاب هم بارها در جمع دانشجویان گفته اند من را نقد کنید. وقتی تا این حد دید و فضای انتقادپذیری باز است چرا نباید مجلس را نقد کرد. مجلس در راس امور است. بله. ولی کدام مجلس؟ مجلس مطلوب و پویا و زنده. نه مجلسی که اکثر اوقات جلساتش بخاطر غیبتهای غیرموجه به رسمیت نمی رسد. خودمان مشکلاتمان را نقد و بیان و اصلاح کنیم بهتر است یا سرمان را مثل کبک بکنیم زیر برف و فردا پسفردا بی بی سی با آن مشکل تخریبمان کند؟
امیرسعید ابوزهرا
مجیدجان
اینجا جهان نیوزه...
جهان نیوزبه خاطراینکه در صف اصولگرایان است،انتقادش راباید در وهله ی اول متوجه قوه مجریه کند.دروهله ی بعد مطابق فرمایشات رهبری معززعمل نماید.
الان اونا برعلیه مایک صدا شده اند...(توجه به بیانات اخیر ع.ا.هاشمی رفسنجانی).
مادیگر نباید به مجلس اصولگرا سالتو بزنیم...(نیم نمره)
نیم نمره
Romania
بی مزه
hamid
Switzerland
الان در خیلی از کشورها نمایندگان به بهانه های مختلف سفر کردند چه رسمی و چه غیر رسمی. این یعنی همان اقتصاد مقاومتی که نمایندگان به آن اعتقاد دارند. خدا را شکر که مملکت ما بی صاحب نیست و رهبر فرزانه ای داریم که هوشیار است وگرنه به این نماینده ها نباید امید داشت ... نرسانند.
Switzerland
من با نظر آقا حمید موافقم...
محسن
عالی بود لذت بردم
:)))
سعيد
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه پرواز شركت زاگروس مشهد در تاريخ جمعه 15/12/93 به خاطر حضور دو نماينده مجلس به همراه خانواده با تاخير يك ساعته انجام شد. به نظرم رفته بودن مشهد . زيارتشون قبول ولي خونشون رنگين تر از ما نيست يك ساعت زمان هر نفر يعني 140 نفر رو كه جمع ببندي ميشه 140 ساعت وقت مردم رو تلف كردن به خاظر اينكه ميخواستن زود برگردن تهران بلدون بليط ... به نظرم نيم نمره
امیرسعید ابوزهرا
چقدرازاین نیم نمره دادنت لذت بردم...به نظرم تو هم طنزوازنطنزتمییزمیدی.
اگرجای جهان نیوزیا بودم می گفتم ارتباط کلامی خود را باماحفظکن،ادامه بده وخدانگهدارت.
Romania
من با بند 4 موافق هستم . راستش را بخواهيد ، ما لباس پوشيدن و خورد وخوراك و طبابت و همه نشت وبرخاستهايمان طبق علوم پيشرفته !! خارجكي است خيلي خوب مي شود اگر نماينده خارجي هم داشته باشيم. براي مشكل اين بند يك پيشنهاد دارم . ما مي توانيم براي نمايندگان خارجي يك دوره آموزش زبان فارسي بگذاريم و يا براي اينكه مخارج كم شود،يكي از شرايط نامزدهاي نمايندگان خارجي را تسلط بر زبان شيرين فارسي اعلام كنيم.اين امر سودهاي فراوان خواهد داشت ،اولاَ دست واسطه ها براي ارائه طرحها و برنامه هاي پيشرفت كشور كوتاه مي شود و تازه انان مي فهمند كه مجلس ماچقدر با مجلس كشورهاي ديگر توفير دارد و انوقت مي فهمند كه اين خانه ملت عجب خانه اي است!!! و آنرا بدون هيچ هزينه اي به مردم دنيا معرفي ميكنند. و هجوم توريستها به مجلس ايران زياد مي شود و ما از اين مقوله سود فراوان خواهيم برد.