جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
بادامچیان:

استعلام "شرط قطعی" نیست

دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۵۹
کد مطلب: 410469
رئیس اسبق کمیسیون ماده ۱۰ احزاب گفت: کمیسیون ماده ۱۰ احزاب برای صدور مجوز علاوه بر جواب استعلام‌های نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات و قوه قضائیه خودش هم باید احراز صلاحیت کند؛ البته احراز صلاحیت بر اساس آیین‌نامه و قانون است.
به گزارش، اسدالله بادامچیان رئیس اسبق کمیسیون ماده ۱۰ احزاب در گفت‌وگو با تسنیم در پاسخ به سؤالی در رابطه با نحوه صدور مجوز تأسیس حزب در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب گفت: در قانون اساسی مشروطه مسئله تحزب و احزاب در نبود ولی در اصل ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی موضوع تحزب مورد توجه قرار گرفته است و قانون اساسی می‌گوید احزاب با شرایطی آزاد هستند؛ از جمله آن شرایط این است که احزاب توطئه و نقض قانون نکنند. بنابراین بر اساس این اصل قانون اساسی، اصل تحزب آزاد است و هیچ کسی را نمی‌توان مجبور کرد در حزبی وارد شود یا وارد نشود.

وی با بیان اینکه قانون اساسی به‌عنوان منشور ملی است و قانون احزاب نیز در چارچوب قانون اساسی شکل گرفته است، اظهار داشت: قانون اساسی در ۷ شهریور ۱۳۶۰ شکل گرفت و در مجلس اول شورای اسلامی انجام شده است. در این قانون صدور پروانه احزاب به اختیار دولت گذاشته نشد که وزارت کشور مجوز بدهد، بلکه برنامه‌ریزی مجوز را در اختیار سه قوه گذاشته است؛ دو نفر از قوه قضائیه، دو نفر از نمایندگان مجلس که توسط خود نمایندگان انتخابات می‌شوند و یک نفر هم از دولت در این کمیسیون حضور دارند.

رئیس اسبق کمیسیون ماده ۱۰ احزاب اضافه کرد: به‌دلیل اینکه رئیس قوه قضائیه را ولی فقیه انتخاب می‌کند، این مجموعه گرفتار سیاست بازی‌ها نیست و دستخوش دولت‌ها نمی‌شود که یک روز دولت سازندگی، یک روز اصلاحات و روز دیگر دولت احمدی‌نژاد باشد و سیاست‌ها تغییر کند؛ به همین دلیل یک نفر نماینده رئیس قوه قضائیه و یک نفر هم نماینده دادستان کل کشور در این کمیسیون حضور دارند.

بادامچیان با تأکید بر اینکه کمیسیون ماده ۱۰ احزاب نمی‌تواند با مسائل جناحی و سیاسی برخورد کند، تصریح کرد: باید هر مجموعه‌ای که درخواست تأسیس حزب می‌کند مشخصاتش را به کمیسیون بدهد و این کمیسیون سوابق آنها را از نیروی انتظامی، قوه قضائیه و وزارت اطلاعات استعلام می‌کند. وقتی این‌ها مجموعاً اطلاعاتی را می‌دهند و متوجه می‌شوند فردی از این نظرها معضلی ندارد، آن وقت مسئله صلاحیت مطرح می‌شود که آیا این اشخاص صلاحیت تأسیس این حزب را دارند یا خیر.

وی افزود: مثلاً برخی می‌گویند می‌خواهیم حزب مهندسین راه بیندازیم، بعد نگاه می‌کنند می‌بینند افراد آنها مهندس نیستند و تکنسین هستند، در این صورت می‌گویند شما نمی‌توانید حزب مهندسین بزنید و باید اسم خود را تغییر بدهید.

بادامچیان در مورد بررسی سلایق سیاسی برای صدور مجوز تأسیس حزب نیز گفت: اعضای کمیسیون ماده ۱۰ احزاب معتقد نیستند سلیقه سیاسی‌ای را حذف کنند و فقط بررسی می‌کنند که اشخاص مجرم نباشند و محکومیت قانونی نداشته باشند.

رئیس اسبق کمیسیون ماده ۱۰ احزاب در مورد بررسی سوابق خلافکاری‌ اشخاص مؤسس حزب نیز اظهار داشت: برخی ممکن است شهرت به آدم خلافکار دارند، ولو محکوم نشده باشند، در این شرایط هم مجوز نمی‌دهند.

وی با اشاره به اینکه اگر حزبی مانند جبهه مشارکت از طرف کمیسیون متوقف شد و دادگاه آن را منحل اعلام کرد، کمیسیون ماده ۱۰ احزاب می‌تواند به اعضای آن حزب در قالب عنوان جدیدی مجوز ندهد، تصریح کرد: کمیسیون ماده ۱۰ احزاب اختیار دارد مجوز ندهد، اگر هم مجوز نداد می‌تواند بگوید "احراز صلاحیت نکردم" یا به‌عبارتی "عدم صلاحیت این‌ها برای من محرز است". این‌ها می‌توانند از کمیسیون ماده ۱۰ احزاب به دادگستری شکایت کنند، اگر دادگستری حکم داد که نظر کمیسیون صحیح نیست، کمیسیون نظر قوه قضائیه را رعایت می‌کند، ولی اگر قوه قضائیه نظر کمیسیون را تأیید کرد، مجوز صادر نمی‌شود.

بادامچیان در پاسخ به سؤالی مبنی بر "اگر حزبی منحل یا متوقف شد، اعضای آن حزب می‌توانند دوباره حزب جدید تشکیل بدهند؟" گفت: مثلاً حزب مشارکت را کمیسیون متوقف کرد، بعد همه آنها رفتند یک حزبی با اسم جدید راه انداختند و تقاضای تأسیس دادند، معلوم است که می‌خواهند از عواقب قانونی کار قبلی خود فرار کنند و همان اقدامات و فعالیت مضره و همان فعالیت مخل به نظام و امنیت کشور را انجام دهند که در این صورت کمیسیون به آنها مجوز نخواهد داد.

رئیس اسبق کمیسیون ماده ۱۰ احزاب در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر "این مسئله‌ای که الآن گفتید در همان بخشی است که می‌گویید کمیسیون خودش باید احراز صلاحیت کند؟" اظهار داشت: بله، اینجا کمیسیون مجوز نمی‌دهد، زیرا درخواست کنندگان قصد سوء استفاده دارند.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر "با توجه به صحبت‌های حضرتعالی، این‌گونه است که یک بخش مربوط به پاسخ استعلام‌های نیروی انتظامی، قوه قضائیه و وزارت اطلاعات است و یک بخش هم احراز صلاحیت اعضای کمیسیون ماده ۱۰ احزاب؟" گفت: بله، البته احراز صلاحیت هم طبق آیین‌نامه و قانون است. در دولت موسوی برای قانون، آیین‌نامه نوشتند؛ بخش دیگر هم مبنای "رویه" است، یعنی بررسی می‌کنند رویه کمیسیون در ۳۰ سال گذشته چگونه بوده که همان مبانی عرف و قانون است. بنابراین وقتی کمیسیون می‌خواهد رسیدگی کند، این‌طوری نیست که عقیده ۵ نفر حاکم باشد، بلکه نظر این‌ها در چارچوب ضوابط و معیارهاست و بر اساس آن رأی قطعی می‌دهند، یعنی ضابطه‌مند هستند و اگر خلاف قانون عمل کنند مسئولین مافوق، با آنها برخورد می‌کنند.

بادامچیان اضافه کرد: اگر مثلاً حزبی مرتکب توطئه شد و در فتنه شرکت کرد یا اصحاب فتنه دیروز، به یک نام مطرح بودند و امروز بخواهند با نام دیگری فعالیت کنند، در این صورت مجوز داده نمی‌شود. در شورای نگهبان هم همین طور است که مسئله‌ عدم صلاحیت است و مبنای قانونی دارد.

رئیس اسبق کمیسیون ماده ۱۰ احزاب با بیان اینکه مبانی قانونی می‌تواند حکم دادگاه یا مشهود بودن جرم اشخاص باشد، افزود: یک زمانی هم عدم صلاحیت نیست و احراز صلاحیت است؛ احراز صلاحیت این است که مثلاً خلبان هواپیمایی مسلط است و خودش هم آدم خوبی است اما برادرش منافق یا ضدانقلاب است، آیا آدم عاقلی اجازه می‌دهد سرنوشت مسافران یک هواپیما به دست او سپرده شود؟ خیر، می‌گویند: شما محکومیت ندارید ولی شرایط شما برای اینکه خلبان شوید احراز نمی‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *