سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰

عدم توان دولت‌ها برای نظارت بردانشگاه آزاد

سه شنبه ۸ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۲۷
کد مطلب: 383262
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه وزارت علوم باید پاسخگوی عملکرد دانشگاه آزاد باشد، گفت: باید برای نظارت بر دانشگاه آزاد راهی پیدا کرد و مسئولان این دانشگاه می‌بایست به مردم و نمایندگان مجلس پاسخگو باشند.
به گزارش جهان؛ زهره طیب‌زاده عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس گفت: همانطور که می‌دانید چندی پیش نمایندگان مجلس با توجه به نگرانی‌هایی که مردم و دانشجویان از بابت گران شدن شهریه‌های دانشگاه آزاد و همچنین افزایش ظرفیت دکتری داشتند از میرزاده رئیس دانشگاه آزاد خواستند تا توضیحاتی در رابطه این نگرانی‌ها به نمایندگان بدهد.

وی با بیان اینکه پاسخ رئیس دانشگاه آزاد به نمایندگان مجلس نتوانست من را قانع کند، ادامه داد: میرزاده در پاسخ به نمایندگان بالا رفتن نرخ تورم در کشور را دلیل بالا رفتن ۱۵ درصدی نرخ شهریه‌ها دانست و به اعتقاد وی خیلی هم به دانشجوها لطف شده و می‌بایست شهریه‌ها بیشتر از ۱۵ درصد بالا می‌رفت.

طبیب‌زاده تصریح کرد: در رابطه با موسسات غیرانتفاعی قانونی وجود دارد که توسط مجلس مصوب شده است و طبق این قانون تمام موسسات غیر انتفاعی که دانشگاه آزاد هم جزو آنها است را زیرپوشش وزارتخانه‌های علوم و بهداشت می‌برد یعنی در دانشگاه آزاد آن قسمت که به رشته‌های پزشکی مربوط می‌شود باید طبق قوانین وزارت بهداشت و مابقی طبق قوانین وزارت علوم عمل کنند و در کل وزارت علوم ناظر اصلی است و با توجه به این قانون در دانشگاه آزاد هر اتفاقی رخ دهد عملا وزیر علوم باید پاسخگو باشد.

طبیب‌زاده در رابطه با اینکه چرا تا به حال نظارتی از سوی وزارت علوم بر دانشگاه آزاد صورت نگرفته است، اظهار داشت: متاسفانه تا به امروز به خاطر اینکه سایه‌ای به نام هاشمی رفسنجانی پشت سر دانشگاه آزاد بوده است دولت‌ها هیچ کدام توان نظارت بر آن را نداشته‌اند.

وی گفت: در دولت سازندگی شخص رئیس‌جمهور همه کاره دانشگاه آزاد بود، هاشمی سال‌ها از ۴ نفر از هیات امنا دانشگاه آزاد برای رای دادن وکالت داشت، و عملا دانشگاه آزاد با هدایت وی اداره می‌شد و عنصر اول تصمیم‌گیری کلان در دانشگاه آزاد هاشمی رفسنجانی بود و جاسبی اجراکننده تصمیمات بود.

این نماینده مجلس تصریح کرد: در دوران اصلاحات یک کشمکش بین وزارت علوم، وزارت بهداشت و جاسبی در بحث دانشگاه آزاد وجود داشت ولی باز هم به خاطر وجود هاشمی رفسنجانی کاری صورت نگرفت.

طبیب‌زاده خاطرنشان کرد: تنها احمدی‌نژاد آن هم در ۲ سال آخر دولت دهم توانست کارهایی در رابطه با نظارت بر دانشگاه آزاد انجام دهد ولی مسلما در یک تشکیلات ۳۰ ساله با ۲ سال فعالیت اقدام اصولی صورت نخواهد گرفت.

وی ادامه داد: در دولت کنونی هم شرایط در دانشگاه آزاد به حالت قبل برگشته است و با رفتن جاسبی و آمدن میرزاده چیزی تغییر نکرده است.

طبیب‌زاده ضمن اشاره به حضور خانواده هاشمی در دانشگاه آزاد اظهار داشت: پشت پرده گرداندگان دانشگاه آزاد خاندان هاشمی هستند و وزارت علوم و وزارت بهداشت هیچ کدام توان نظارت بر این دانشگاه را ندارند. فرجی دانا نیز در زمانی که وزیر علوم بود علنا مطرح کرد که ابزاری برای نظارت بر دانشگاه آزاد ندارد.

وی تصریح کرد: عدم نظارت بر دانشگاه آزاد باعث شده در این دانشگاه هر تصمیمی گرفته می‌شود اجرا شود زیرا علنا هیچ نظارتی بر عملکرد این دانشگاه وجود ندارد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: دانشگاه آزاد بدون دریافت هیچ مجوزی شهریه‌ها را افزایش داده و رشته‌ها را گسترش می‌دهد، شعب خارجی ایجاد می‌کند و در رابطه با جذب اساتید هم هیچ تبعیتی از وزارت علوم یا وزارت بهداشت ندارد.

طبیب‌زاده تاکید کرد: در دانشگاه آزاد برای مشخص کردن ارتقای اساتید یک آیین‌نامه داخلی گذاشته‌اند و فعالیت نشریات دانشجویی را هم یک هیات داخلی تایید می‌کند. و غیر از این نظارتی وجود ندارد.

وی در خاتمه گفت: به هر حال باید برای نظارت بر دانشگاه آزاد راهی پیدا کرد و مسئولان این دانشگاه می‌بایست به مردم و نمایندگان مجلس پاسخگو باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *