جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۸
۱۱

چرا ترکیه جرات‌اظهارنظر صریح درباره‌داعش را ندارد؟

پنجشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۱
کد مطلب: 379762
برخی معتقدند ترکیه به علت اینکه داعش بیش از 40 شهروند ترک منجمله چندین دیپلمات را به گروگان گرفته از اظهار نظر صریح درباره داعش خودداری می کند.
چرا ترکیه جرات‌اظهارنظر صریح درباره‌داعش را ندارد؟
گروه بین‌الملل جهان نيوز: مواضع مقامات ترک در باره داعش به‌گونه‌ای بوده که این کشور را به عنوان حامی این گروه تروریستی معرفی کرده است. ترک‌ها در تحولات سوریه همه ملاحظات امنیتی کشور خود را نیز زیرپا گذاشتند و تمام قد از گروه‌های تروریستی مخالف اسد حمایت کردند. با گذشت بیش از سه سال از ناآرامی در سوریه مرز ترکیه با سوریه همچنان محل عبور و مرو جهادگران سلفی از سرتاسر دنیا است.
 
اما اینک داعش به گروهی غیرقابل کنترل و خطرناک برای کل منطقه به خصوص در درجه اول برای همسایگان سوریه و عراق محسوب می‌شود. اما آمریکایی‌ها در حال تشکیل ائتلافی از کشورهای منطقه برای مقابله با داعش هستند و در این بین انتظار دارند ترکیه به عنوان عضوی از ناتو –به‌عنوان تنها کشور مسلمان عضو پیمان آتالانتیک- و متحد آمریکا در منطقه نقش ویژه‌ای را داشته باشد. البته مقامات آمریکایی می گویند که ترکیه در جنگ آینده با داعش نقش ویژه‌ای خواهد داشت و این موضوع را نیز پذیرفته اند.
 
چنانچه چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا پس از دیدار و گفت‌وگو با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و سایر رهبران این کشور تصریح کرد: نشست‌های برگزار شده تاکید مجددی بر تعهد ترکیه برای باقی ماندن به عنوان بخشی از این تلاش برای مقابله با داعش و هر آن چیزی است که نماینده داعش است.
 
وی ضمن اشاره به مشارکت آینده ترکیه در این تلاش گفت: آنها می‌خواهند تا نقش‌هایی را ایفا کنند، نقش‌هایی خاص و ویژه. آنها این نقش‌ها را ایفا خواهند کرد.
 
با این وجود در اظهارات مقامات ترکیه هنوز علائمی از اظهارنظر صریح در این‌باره دیده نمی‌شود.
 
برخی تحلیلگران معتقدند ترکیه به علت اینکه داعش بیش از 40 شهروند ترک منجمله چندین دیپلمات را به گروگان گرفته از اظهار نظر صریح درباره داعش خودداری می کند. به همین دلیل این تحلیلگران معتقدند ترس از آسیب رسیدن و یا جلوگیری از  اقدام غیرمنتظره داعش درباره گروگان های ترکی سبب عدم اظهار نظر مقامات ترکیه درباره این گروه تروریستی شده است.
 
از سوی دیگر ترکیه معتقد است که مبارزه با داعش نباید به نحوی سبب تقویت پ.ک.ک -کردهای مخالف دولت ترکیه- شود.
 
همچنانکه چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه گفته است: آنکارا حاضر است تا نقش مورد درخواست از سوی ناتو را -در جنگ احتمالی با داعش- ایفا کند ولی آنکارا نمی‌خواهد که سلاح‌های ارسال شده به عراق به دست سازمان های تروریستی بیفتد.این سلاح ها نباید در نهایت به دست پ.ک.ک برسد.
 
وی در ادامه تصریح کرد: ما نگرانی خود را اعلام کرده ایم . این مساله امکان پذیر نیست تا کنترل کنیم که این سلاح ها به کجا می رود.
 
این در حالیست که کردهای ترکیه در کنار نیروهای پیشمرگه کرد عراق در حال مبارزه با داعش هستند.
 
اما بسیاری از کارشناسان حوزه ترکیه که تحولات سوریه را نیز دنبال می کنند چنین نظراتی را چندان دلیل جامع برای ادبیات اظهارات مقامات ترک درباره داعش نمی دانند.
 
به اعتقاد این دست از تحلیلگران ترک ها عملا در برخی مناطق مرزی خود با سوریه در چند سال اخیر به شدت آسیب پذیر شده اند. همچنین داعش با نفوذی که در برخی شهرهای مرزی ترکیه پیدا کرده است می تواند در صورت لزوم اقدامات خرابکارانه ای حتی در در داخل خاک ترکیه نیز انجام دهند.
 
به اعتقاد این تحلیلگران ترکیه همانند عربستان در تقویت داعش نقش ویژه ای داشته ولی در این زمینه به علت هم مرز بودن با سوریه آسیب پذیر تر از عربستان هست.
 
با این وجود آمریکایی ها به فرودگاه های ترکیه برای حملات هوایی به سوریه و همچین استفاده موثر از پهباد ها بهاین کشور نیاز دارند. بنابراین خیلی زود حتی نقش پنهان ترکیه در جنگ با داعش نیز آشکار خواهد شد. به نظر می رسد که ترک ها چه بخواهند و چه نخواهند در هر صورت باید هزینه تقویت داعش در سوریه را پرداخت کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ترکیه و مردمش که موافق کشتار ها در سوریه و عراق هستند باید تاووان همراهی کردن با تروریستها رو بدن خصوصا شخص اردوغان خانوادهاش شخص داوود اغو و رییس دستگاه اطلاعاتی ترکیه
United States
چون خودش حامی داعش و داعشی است
United States
خدا لعنتشون کنه
رفتار منافقانه ترکیه شرم آوره
یاسر
دولتمردان ترکیه و اعراب گمان میکنند که میتوانند با تکیه بر امریکا و استفاده از تروریسم همانند جمهوری اسلامی در منطقه نفوذ بیدا کنند.غافل از این که نفوذ و محبوبیت ایران به دلیل دفاع از خواسته های ملت های مظلوم ومقابله با طرح های امریکاست.
شما دیگه چرا میگید جهادگر؟؟؟
برای اینکه هم از توبره بخورد هم از آخور
ترکیه از حامیان اصلی داعش بوده و گروگان داشتن دیپلمات های ترک در دست داعش یک نوع بازی و سناریوست تا ترکیه را مبرا از همکاری با داعش بدانند در صورتی که همکاری تنگاتنگی بین داعش و ترکیه بوده و مجروحین داعش در بیمارستانهای ترکیه مداوا می شوند.
سياست تركيه درقبال تروريستهاي سوريه وعراق اين كشور را بشدت منزوي ومورد تنفر جامعه جهاني قرار داده بايستي سياستمداران ترك تجديد نظر كنند .
United States
همه باهم شریکن
United States
چون چاقو دستشو نمی بره