پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۱

دلایل نگرانی عربستان نسبت به «یمن»

جمعه ۸ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۲۷
کد مطلب: 409768
بر اساس وصیت ملک عبدالعزیز آل سعود به جانشینانش که گفته بود: «عزت شما در خواری یمن و خواری شما در عزت یمن است»، عربستان دائماً به دنبال این بوده تا کشور و دولت یمن همیشه در شرایط ضعف و چنددستگی قرار داشته باشد.
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، در هفته گذشته گروهی از رهبران حزب اصلاح یمن (اخوان المسلمین) دیداری برنامه ریزی نشده از عربستان سعودی داشتند ، که نشان آشکاری بر تغییر استراتژی ریاض در برخورد با اخوان المسلمین یمن می باشد.

از دیگر سو با توجه به حضور پر شمار القاعده در یمن جنوبی که می تواند خطر بالقوه ای برای عربستان باشد اما سعودی ها همچنان با شناسایی عدن به عنوان پایتخت موقت یمن و همچنین شناسایی عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی این کشور در صدد پیوند جدیدی میان شکست های گذشته خود با آرزوهای دیرینه اش در یمن است.

در این خصوص پایگاه تحلیلی الوقت با درج مطلبی تحت عنوان «آغاز دوباره روابط عربستان سعودی و اخوان المسلمین یمن: علل و نتایج »به بررسی رویدادهای اخیر در یمن و نقش تازه عربستان در این کشور پرداخت و نوشت: پس می توان گفت گروه اخوان المسلمین که عربستان سعودی آن ها را در مارس گذشته به عنوان گروهی تروریستی مطرح کرده بود، امروز در حال بهبود روابط خود با عربستان است، موضوعی که متغیرهای داخلی ومنطقه ای و بین المللی بویژه در عراق، سوریه و یمن در آن موثر بوده است و نشان دهنده شروع تغییرات در عربستان می باشد.

عوامل نگرانی عربستان سعودی نسبت به یمن

در سایه حوادث منطقه، یمن به عنوان یکی از عوامل نگرانی عربستان سعودی می باشد در حالی که سال ها با این کشور تعامل داشته است، بر اساس وصیت ملک عبدالعزیز آل سعود، مؤسس عربستان سعودی، که گفته بود: "عزت شما در خواری یمن و خواری شما در عزت یمن است"، عربستان دائماً به دنبال این بوده است تا کشور و دولت یمن همیشه در شرایط ضعف قرار داشته باشد.

وجود یمن قوی و متحد ممکن است یکی از مشکلات اساسی خاندان سعودی باشد، چرا که یمن کشوری بزرگ از نظر جمعیت در شبه جزیره می باشد، به طوری که تعداد ٢٤ میلیون نفر در آن سکونت دارند، و اکثر آنان مسلح بوده و از فقر رنج می برند. حال آنکه ریاض با گذشت زمان توسعه پیدا کرده و روابط و نفوذ خود را در بعضی از قبایل یمنی افزایش داده است که به عنوان یک وزنه سنگین در دولت مرکزی محسوب می شوند.

در طی سال های گذشته هر وقت یمن خواسته است به سوی استقلال قدمی بردارد، عربستان مانع این اقدام شده است و کشورهای خلیج فارس را مورد فشار قرار داده است تا کمک های خود به این کشور را قطع کنند، همچنانکه بیش از یک میلیون نفر از شهروندان یمنی را که در عربستان زندگی می کرده اند را از این کشور بیرون کرده است.

در شرایط جدید عربستان سعودی تسلط خود را بر آینده یمن از دست داده است، به نحوی که امروز در این کشور، عربستان سعودی هم پیمان قدرتمندی ندارد که البته این مساله از زمان ائتلاف علی عبدالله صالح با انصارالله و فرار ‍ژنرال علی محسن الأحمر به عربستان شروع گردید، ضمن آنکه این کشور از پیش روی های انصار الله، به عنوان نشانه نفوذ ایران در منطقه دریای سرخ و تنگه باب المندب نام می برد.

عربستان سعودی با چشم نگران و مضطرب به انصارالله نگاه می کند، چرا که می داند این گروه می تواند به عنوان یک قوای موازنه در یمن و در منطقه نقش ایفا کند، و در برگزاری مانورهای سیاسی توانایی زیادی دارد، و سیاست استقلالی، دخالت بیگانگان را در امور یمن کاهش می دهد، و لذا علیه آمریکا به عنوان همپیمان عربستان، شعار سر می دهند، در عین این که انصار الله تحت نفوذ جمهوری اسلامی ایران می باشد، که دشمن سنتی عربستان به حساب می آید.

از طرف دیگر عربستان سعودی دیگر این امکان را ندارد که از گروه های تروریستی که سال ها مورد حمایت قرار داده، برای فشار بر کشورهای مجاور خود استفاده کند. به خصوص این که امروزه این گروه ها از تحت تسلط عربستان خارج شده و حتی به عنوان دشمنان این کشور شناخته می شوند، به گونه ای که داعش به صورت آشکارا، عربستان را تهدید می کند و حتی بعضی از عملیات های خود را در مرزهای عراق و عربستان انجام داده و تعدادی عربستانی را نیز به قتل رسانده است.حتی اخیرا نیز این گروه برای مکه و مدینه امیر تعیین کرده است. و لذا در یمن مشاهده می کنیم که القاعده با داعش بیعت کرده و اخوان المسلمین نیز به عنوان پناهگاه عربستان تعیین گردیده است.

هشدارهای برای ایجاد رابطه بین عربستان سعودی و اخوان المسلمین در یمن

به رغم این که دشمنی های عربستان سعودی با اخوان المسلمین سنتی بوده، و به خصوص از زمان به قدرت رسیدن آن ها در مصر، ریاض علاقه چندانی برای ارتباط با حزب اصلاح یمنی که هدایت آن با آل احمر می باشد، نداشته است اما با این حال شرایط کنونی یمن ایجاب می کند که حتی به این حزب کمک کند تا با همکاری یکدیگر بتوانند انصارالله را سرنگون کنند، و اگر ریاض به این نتیجه دست پیدا نکند، حتما با توافق شورای همکاری خلیج فارس، و آمریکا و کشورهای غربی دیگر،‌ این اقدام را انجام خواهد داد.

سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان سعودی نیز برای برقراری مقدمات سیاست جدید عربستان، از ارتباط با اخوان المسلمین سخن گفته و چنین می گوید: " ما با اخوان المسلمین مشکلی نداریم، مشکل ما با تعداد کمی از آنان می باشد که با مرشد و رهبر خود بیعت کرده اند".

البته ارتباط بین عربستان سعودی و اخوان یمن دارای خطرات زیادی نیز می باشد، چرا که هر دو دارای یک تاریخ و تفکر مشترک نمی باشند.

حزب اصلاح یمنی نباید تاریخ روابط عربستان سعودی و یمن و دیدگاه حکام سعودی نسبت به یمن را فراموش کند، و باید بداند که سختی ها و زحمت های گفتگو با طرف های یمنی به مراتب کمتر از رایزنی با عربستانی ها می باشد، چرا که موجب می شود، یمن به خارجی ها بیشتر وابسته شود. به خصوص این که انصارالله همه گروه های یمنی را به گفتگو دعوت کرده و هیچ گروهی را نیز مستثنی نکرده است. و لذا آن ها باید از همکاری با هرگونه نقشه عربستان سعودی برای آینده یمن که موجب تجزیه این کشور یا تکرار سناریوی سوریه در یمن می گردد، خودداری کنند، که در این صورت سرنوشت خونین و دردناکی در انتظار یمن خواهد بود.

از طرف دیگر خطای عربستان سعودی این است که فکر می کند که فشار آوردن بر انصارالله به نفع این کشور می باشد، در حالی که انصارالله پایگاه مردمی بزرگی در یمن داشته و مانع نفوذ داعش و القاعده به کشورهای خلیج فارس خواهد شد و اشاعه هرگونه خشونت و آشوب در یمن موجب خواهد شد که جنوب این کشور نیز تاثیر پذیرد که در این صورت به ضرر عربستان خواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *