جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

تصمیم میراث درباره چند اتفاق بد

خانه ظهیرالاسلام تخریب نمی شود
دوشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۴۵
کد مطلب: 311964
معاون میراث فرهنگی کشور درباره جایگاه قائم مقام در سازمان میراث فرهنگی، تخریب خانه ظهیرالاسلام، به مزایده گذاشتن خانه کوچه پیرنیا و مهمانپذیر تاریخی گیلان نو و خروج بناهای تاریخی از فهرست میراث فرهنگی کشور پاسخ داد.
به گزارش جهان، مهدی حجت در گفتگو با مهر درباره اینکه در ساختار سازمان میراث فرهنگی، جایگاه قائم مقام رئیس سازمان وجود ندارد گفت: آقای مشایی زمانی که به سازمان میراث فرهنگی آمد پست قائم مقامی را برای آقای بقایی از هیئت دولت گرفت. پس از آن مدیران بعدی این کار را انجام ندادند بنابراین حکم قائم مقامی برای فردی زده نشد. ولی دوباره آقای نجفی، از آقای نوبخت حکم قائم مقامی رئیس سازمان را برای من گرفتند بنابراین با تغییر مدیریت سازمان میراث فرهنگی این پست موقت نیز از بین می رود.

وی بیان کرد: در برخی از تشکیلات سازمانی، پست قائم مقامی وجود ندارد ولی رئیس آن سازمان می تواند به صورت موقت این پست را از دولت بگیرد.


خانه تاریخی ظهیرالاسلام کاربری اداری می گیرد

مهدی حجت درباره تخریب خانه تاریخی ظهیر الاسلام توسط سازمان تامین اجتماعی و اینکه رئیس سازمان میراث فرهنگی قرار بود پیرامون این موضوع با وزیر کار صحبت کند، به خبرنگار مهر گفت: قرار بر این شده است که با مسئولان سازمان تامین اجتماعی جلسه ای مشترک برگزار کنیم و پیشنهاد شود که این ساختمان با نظارت سازمان میراث فرهنگی تعمیر و مرمت شود تا با توجه به خصوصیات و جانمایی مناسبی که دارد پس از مرمت به مرکز روابط عمومی یا آی تی سازمان تامین اجتماعی که محل مراجعه مردمی است تبدیل شود. بدین ترتیب نه تنها از تخریب این ساختمان جلوگیری می شود بلکه کاربری جدیدی به آن داده خواهد شد.

وی گفت: برای یک سازمان افتخار نیست که خانه تاریخی را خراب کند و به جای آن پارکینگ طبقاتی بسازد من مطمئن هستم مسئولان سازمان تامین اجتماعی همکاری لازم را با سازمان میراث فرهنگی می کنند و باعث می شوند تا اهالی محلی از این اتفاق خوشنود شوند.


مهمانپذیر گیلان نو تخریب نمی شود

معاون میراث فرهنگی کشور در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر درباره به مزایده گذاشتن مهمانپذیر تاریخی گیلان نو توسط ستاد فرمان اجرایی امام(ره) که همزمان با به مزایده رفتن خانه تاریخی پیرنیا انجام شده بود، بیان کرد: این مهمان پذیر در جلسه ای که با مسئولان ستاد اجرایی فرمان امام(ره) داشتیم مورد بررسی قرار گرفت و مسئولان این ستاد عنوان کردند مالکیت این مهمانپذیر به فردی داده می شود که قصد حفاظت از آن را داشته باشد بنابراین مشارکت سازمان میراث فرهنگی و ستاد فرمان امام (ره) از آنچه که در گذشته اتفاق افتاده با آنچه که در آینده رخ می دهد متفاوت خواهد بود.


خانه کوچه پیرنیا مرمت می شود


وی همچنین درباره مزایده خانه تاریخی کوچه پیرنیا در لاله زار بیان کرد: این خانه به نام خانه تاریخی مهدوی در سازمان میراث فرهنگی شناخته شده است. کارشناسان، این خانه را با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام بررسی می کنند تا اگر امکان احیا وجود دارد مرمت شده و تغییر کاربری دهند بنابراین به طور حتم از تخریب آن جلوگیری خواهد شد.

گام بعدی مذاکره با دیوان عدالت اداری است

حجت در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر درباره این که دیوان عدالت اداری کشور با هر شکایتی از سوی مالکان بناهای تاریخی آن ملک را از فهرست میراث ملی خارج می کند گفت: قصد داریم در گام بعدی با مسئولان دیوان عدالت اداری موضوع خروج خانه های تاریخی را مطرح کنیم و به صورت منطقی، علمی، دینی و اجتماعی وارد مذاکره شویم چرا که مجموعه قوانینی وجود دارد و حضرت امام (ره) نیز نظراتی را به یادگار گذاشته اند که در حفاظت از میراث فرهنگی و آثار تاریخی تاکید شده است بنابراین بدون شک می توانیم این مسئله را در دیوان عدالت اداری حل کنیم چرا که فکر می کنیم منطقی که به ایجاد سازمان میراث فرهنگی و تصویب قوانین آن کمک کرد بسیار مفصل و دقیق بوده است و ما نیز در این سازمان موظف شده ایم تا از آثار تاریخی دفاع کنیم و نگذاریم تخریب شود.

معاون میراث فرهنگی کشور گفت: مردم ایران برای نگهداری از آثار تاریخی خود بسیار علاقه مند هستند منتها باید آن ها را در حفظ، نگهداری و بهره بری مناسب از آن راهنمایی و هدایت کنیم. عموم مردم نمایندگانی دارند که رسانه ها هستند وقتی مطالبی در حوزه میراث فرهنگی منتشر می شود در حقیقت از حقوق مردم دفاع کرده است ما حضور همه خبرنگاران را برای دفاع از میراث غنیمت می شمریم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *