شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۵
۱۲

حمایت غیررسمی پاکستان از تجاوز عربستان به یمن چگونه است؟

پنجشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۳۷
کد مطلب: 421467
بدین ترتیب دولت پاکستان گرچه با تصویب پارلمان این کشور همچنان در ظاهر در جنگ عربستان با یمن اعلام بی طرفی می کند ولی به صورت غیر رسمی با بازگذاشتن دست چهره های تندور مذهبی عربستان برای جذب نیرو در پاکستان، عملا به آنها در این جنگ کمک غیر رسمی می کند.
حمایت غیررسمی پاکستان از تجاوز عربستان به یمن چگونه است؟
گروه بین الملل جهان نيوز: پاکستان از دیرباز با عربستان در حوزه های نظامی و عقیدتی همکاری نزدیک داشته اند. بخش های زیادی از ارتش عربستان توسط افسران پاکستانی آموزش دیده اند. عربستان آزادانه در پاکستان مدارس دینی وهابی متعددی ساخته و از گروه های تندرو و ترویستی داخل این کشور حمایت مالی و تسلیحاتی و اطلاعاتی می کند.

عربستان طی چند دهه اخیر موفق شده گروه های زیادی از تندروهای مذهبی را سازماندهی کند و کشتار روزانه شیعیان در پاکستان و ناآرامی گاه و بی گاه در مرزهای شرقی ایران در سال های اخیر بخشی از نتایج این اقدامات می باشد.

با آغاز عملیات طوفان قاطع، عربستان تلاش زیادی را انجام داد تا پاکستان به بخشی از این جنگ تبدیل شود و نیروهای ارتش پاکستان در مرزهای یمن وارد جنگ بشوند. البته این مسئله تاکنون با مخالفت پارلمان پاکستان و گروه های مختلف سیاسی و مذهبی صورت نگرفته است. در همین راستا پارلمان پاکستان پس از مذاکرات فشرده یک هفته‌ای قطعنامه‌ای مبنی بر بی‌طرف ماندن این کشور در جنگ یمن را در ۱۰ آوریل تصویب کرد.

اما با این وجود، دولت نواز شریف که رابطه نزدیکی با آل سعود دارد چندان هم بی فعالیت درباره جنگ یمن نبوده و آنچنان عربستان را در این جنگ تنها نگذاشته است.

دولت نواز شریف اعلام کرده در صورت جنگ زمینی یمن با عربستان از این کشور دفاع خواهد کرد.

اما «امیر طلال بن عبدالعزیز» برادر پادشاه عربستان روزهای گذشته، در گفت‌وگو با شبکه آلمانی «فاکس» در مورد حملات جنگنده‌های عربستان سعودی به یمن فاش کرد که برخی از خلبان‌هایی که یمن را بمباران می‌کنند، پاکستانی هستند و بخش زیادی از بودجه ریاض صرف دستمزدهای این خلبانان پاکستانی می شود.

وی افزود: این مزدورهای خارجی – که از برخی کشورهای دیگر نیز هستند- در ازای هر پرواز ۷۵۰۰ دلار حقوق دریافت می‌کنند.

اما چند روز قبل امام جماعت مسجد مکه با سفر به پاکستان و ارتباط گیری با گروه های افراطی تلاش کرد تا از میان آنها برای جنگ با یمن نیرو جذب کند. بر اساس گزارش های منتشر شده امام جماعت مکه با برقراری ارتباط با گروه‌های افراطی همچون شورای علمای پاکستان و «سپاه صحابه» معروف به «اهل‌سنت والجماعت» بدنبال کسب حمایت چنین گروه‌هایی برای جنگ در یمن است.

این در حالیست که «شیخ صالح بن عبدالعزیز» وزیر امور مذهبی نیز قبل از شیخ خالد الغامدی امام جماعت مکه از طرف عربستان برای جلب حمایت رهبران مذهبی و بدست آوردن خدمات وهابی‌های پاکستان برای جنگ در یمن، به این کشور فرستاده شده است.

در همین حال به استناد برخی منابع پاکستانی، گروه‌های افراطی پاکستان به رهبری «طاهر اشرفی» رهبر شورای علمای پاکستان از اعزام ۱۰ هزار وهابی‌ این کشور برای جنگ در یمن خبر می دهند.

بدین ترتیب دولت پاکستان گرچه با تصویب پارلمان این کشور همچنان در ظاهر در جنگ عربستان با یمن اعلام بی طرفی می کند ولی به صورت غیر رسمی با بازگذاشتن دست چهره های تندور مذهبی عربستان برای جذب نیرو در پاکستان، عملا به آنها در این جنگ کمک غیر رسمی می کند.

این حمایت غیر رسمی از سوی دیگر سبب می شود که دولت نواز شریف گروه های سیاسی و مذهبی پاکستانی مخالف جنگ یمن را هم دور بزند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اینگونه است که باید حواسمون رو در برابر همه کشورها جمع کنیم
Iran, Islamic Republic of
این پاکستانی هم دیگه هفت تیر کش شدن حالا
Iran, Islamic Republic of
مسئول سیاسی پاکستان کیست؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
اینا هم نوچه عربستان
لازمه یاد اوری کنم که فقط ما شیعه ها به فکر همدیگه نیستیم سنیها چه وهابی باشند یا نباشند خیلی با هم همدرد هستند اما شیعیان از هم دور و هر کسی فقط سلامتی خودشو ارزو میکنه و دهها حرف دیگه
من بخوبی دولت پاکستان را میشناسم این دولت در برابری امریکا و عربستان هیچ گونه اراده ای ندارد و هر کاری ازش بخواهد را انجام میدهد پاکستان بدلیل ضعف اقتصادی از نوچه های امریکا و عربستان بحساب میاد
علی اکبر کهنسال
» ونزوئلا در پی جنايات سعودی، سفير عربستان را اخراج كرد؛
» در پی تغيير وزير خارجه سعودی، آقای ظريف به عربستان تبريك گفت..


تاریخ به احترامت خواهد ایستاد!
تاریخ به ظریف خواهد خندید .
پاکستان گدا و محتاج ال سعود را باید تنبیه کرد
پول های کثیف ال سعود باعث شده که این کشورهای بیچاره به مسلمانان خیانت کنند و ما در پاکستان دارای پتانسیل قابل توجهی هستیم که می توانیم تهدیدی برای امنیت پاکستان شویم پس بهتر است از این حربه در جهت منفعل نمودن پاکستان استفاده کرد تا حدو حدود خود را بفهمد و پایش را از گلیمش بیشتر دراز نکند .
طرفدار مظلوم بدون خنده
درود بر کشور ونزوئلا اگردین ندارند لااقل ازاده هستند دولت تدبیر و امید هم به جای لبخند بر کشتگان یمن نصمیم جدی بگیرند
19
Iran, Islamic Republic of
سلام علیکم
یادم هست وقتی پاکستان آزمایش هسته ای انجام داد وزیر خارجه ما رفت و به آنها تبریک گفت
من نظر من عملیات نفوذ و ضربه انصارالله در خاک دشمن هوشمندانه و خوب بود ولی بهتر بود با مین گذاری همراه باشد. مثلا گروهایی ناشناس از انصارالله در عمق زیادی (مثلا 1000 کیلومتر یا حتی بیشتر ) از خاک دشمن نفوذ می کردند و اطراف مراکز نظامی و انتظامی و تاسیسات نفتی و راههای مواصلاتی دشمن را مین گذاری می کردند.... هزاران مین می تواند به سادگی و بدون خطر هزینه های سنگینی به آل سعود وارد کند و تلفات زیادی بگیرد و حتی می تواند روی قیمت نفت در دنیا اٍثر بگذارد. همچنین می تواند این کار را در دریا هم انجام بدهد...