جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

سونامی مواد نیرواز و مکمل‌های مرگ!

دوشنبه ۹ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۵
کد مطلب: 441762
باوجود اینکه سال‌هاست متخصصان و کارشناسان در مورد استفاده ورزشکاران از مواد نیروزا در رشته‌های مختلف هشدار می‌دهند اما ظاهرا اراده کافی برای برخورد با واردکنندگان و فروشندگان این موارد وجود ندارد.
به گزارش جهان به نقل از  مهر، استفاده از مواد نیروزا سال‌هاست که در اکثر رشته‌های ورزشی به یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولان تبدیل شده و هشدارهای زیادی نیز در این مورد داده شده اما نه تنها از میزان استفاده از این مواد کاسته نشده بلکه رشد روز افزونی نیز داشته و هرازچندگاهی شاهد فوت یکی از این ورزشکاران هستیم.

در این میان مرگ برخی ورزشکاران که از شهرت بیشتری برخوردارند مورد توجه قرار می‌گیرد و خبر آن در رسانه‌ها بازتاب زیادی دارد اما برخی هم که نام و نشانی ندارند در سکوت به خاک سپرده می شوند و مسئولی هم متوجه عمق فاجعه و سونامی استفاده از مواد نیروزا نمی شود.

به اعتقاد بسیاری از علاقمندان به ورزش و حتی کارشناسان، بیشترین استفاده از مواد نیروزا در رشته پرورش اندام و بدنسازی است که نیاز به قدرت بالا و البته فیزیکی تراشیده و درهم تنیده دارد و به همین خاطر ورزشکاران این رشته تمایل بیشتری برای استفاده از مواد نیروزا و مکمل ها دارند تا بدن هایشان را به آنچه می خواهند برسانند و حجم عضلاتشان را افزایش دهند.

سال‌هاست که شعار برخورد با عوامل وارد کننده و توزیع کننده مواد نیروزا داده می شود اما تاکنون برخورد جدی با این معضل صورت نگرفته و با سرزدن به باشگاه های بدنسازی و پرورش اندام به چشم خواهید دید که استفاده از مکمل ها و مواد نیروزا حالا دیگر علنی شده و ورزشکاران ابایی برای استفاده از این مواد مقابل چشم دیگران ندارند و سرنگ‌های زیادی نیز در سطل زباله دیده می‌شود.

این اتفاقات در شرایطی رخ می دهد که مسئولان ورزشی و غیرورزشی به عمق فاجعه آگاه هستند اما تاکنون اقدامی که میزان استفاده از این مواد را کاهش دهد صورت نگرفته یا حداقل آنقدر نبوده که بتواند برخی جوانان و نوجوانان را از گرایش به این مواد منصرف کند.

رئیس سازمان غذا و دارو با تایید اینکه محصولات بد و تقلبی در حوزه مکمل ها وجود دارند از طرحی جدید برای برخورد با آنها خبر می دهد. اتفاقی که البته سالهاست در مورد آن صبحت می شود اما تاکنون برخورد جدی و تاثیرگذاری صورت نگرفته است.

رسول دیناروند در مورد طرح جدید سازمان غذا دارو برای مبارزه با این اتفاق تاثربرانگیز گفت: با همکاری وزارت ورزش، باشگاه‌های ورزشی را از مکمل‌های تقلبی پاک می‌کنیم.

نکته مهمی که در این مورد وجود دارد این است که اگر مسئولان می‌دانند استفاده از موارد نیروزا و مکمل غیرمجار برای ورزشکاران و جوانان ضرر فراوان دارد چرا مقابل ورود این مواد به ایران نمی ایستند و اجازه می دهند در داخل ایران هم تولید شود و به موادی که از خارج وارد می شود افزودنی هایی اضافه شود که ضررش را چند برابر می کند؟

رسول دیناروند در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به قاچاق بودن بخش قابل توجهی از واردات، چرا امکان شناسایی و جلوگیری از مبادی ورودی امکانپذیر نیست، می‌گوید: متاسفانه در کشور ما معضل قاچاق موضوعی جدی است یعنی ما نمی‌توانیم مبادی ورودی را شناسایی کنیم و در سطح عرضه هم با مشکل مواجه هستیم و تاکنون نتوانسته‌ایم آنگونه که باید با قاچاق مبارزه کنیم.

اما استفاده از این مواد چه عواضی برای ورزشکاران دارد؟ آیا هر مکملی برای بدن ورزشکاران و حتی افراد عادی ضرر دارد یا تنها برخی مکمل‌ها هستند که می‌توانند عوارض جبران ناپذیری برای ورزشکاران و افراد مختلف ایجاد کنند.

دکتر لطفعلی پورکاظمی رئیس پیشین فدراسیون پزشکی ورزشی در این مورد به خبرنگار مهر گفت: به طور کلی مکمل ها سه دسته هستند. اول مکمل های غذایی که هر فرد عادی در زندگی اش استفاده می کند. دوم مکمل های دارویی که با توصیه پزشکان برای برطرف شدن مشکلاتی نظیر کمبود خون، کلسیم، کمبود ویتامین، روی ، سدیم و ... تجویز می شوند و کاملا مجاز هستند.

وی ادامه داد: اما دسته سوم مکمل ها خود به دو بخش تقسیم می شود. اول مکمل هایی که برای ورزشکاران حرفه ای و برای ورزش قهرمانی تجویز می شود و زیر نظر پزشکان متخصص است. این مکمل ها توسط ورزشکاران سراسر جهان استفاده می شود و ما هم برای ورزشکاران خودمان تجویز می کنیم و کاملا کنترل شده هستند. اگر ورزشکاران حرفه‌ای از این مکمل‌ها استفاده نکنند از رقیبانشان عقب می‌افتند.

پورکاظمی در مورد دسته دوم از گروه سوم مکمل ها گفت: این گروه شامل ورزشکاران و افرادی هستند که در باشگاه های بدنسازی فعالیت دارند. در میان آنها تنها ۵ درصد برای ورزش قهرمان و حرفه ای از موارد نیروزا و مکمل ها استفاده می کنند اما ۹۵ درصد این افراد برای زیبایی اندام و خوش هیکل شدن از مواد استفاده می کنند که متاسفانه عوارض بدی برایشان دارد.

رئییس پیشین فدراسیون پزشکی - ورزشی در مورد عوارض استفاده از مواد نیروزا و مکمل ها به خبرنگار مهر گفت: با وجود کلاس های آموزشی و توصیه هایی که در این زمینه صورت گرفته است بازهم شاهد استفاده بیش از حد از این مواد هستیم که متاسفانه شاهد اتفاقات ناگواری هم به دنبال استفاده از این مواد هستیم.

پورکاظمی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین عوارض استفاده از این مواد غیرمجاز مرگ آنی و ناگهانی استفاده کننده است که سالها موارد زیادی به ما گزارش شده است. در برخی موارد فرد استفاده کنند در همان بار اول به خاطر بین نظمی در ضربان قلب دچار ایست قلبی و مرگ آنی می شود.

وی در مورد سایر عوارض این مواد گفت: سکته های قلبی و مغزی، نارسایی کبدی و کبد چرب، نارسایی کلیه، اختلافات دستگاه گوارش، بیماری های ریوی و تنفسی، ناهنجاری های مفاصل، اختلالات باروری و نازایی، اختلالات مغزی به صورت افسردگی و جنون و پرخاشگری و .... از جمله عوارض خطرناک استفاده از مواد نیروزا هستند.

با وجود همه خطرات و عوارضی که استفاده از این مواد دارد، بازهم شاهد فروش مواد نیروزا و مکمل ها در بازارهای مختلف، سوپرمارکت ها و باشگاه های ورزشی هستیم که کمتر نظارتی روی آن صورت می‌گیرد.

در این میان انتظار این است که فدراسیون پرورش اندام نظارات بیشتری بر باشگاه ها داشته باشد اما به گفته برخی منابع آگاه سودهای کلانی که از فروش این مواد عاید افراد می شود و آلوده شدن برخی مسئولان در این بازار پرسود، اجازه برخورد با واردکنندگان و عوامل فروش را نمی دهد.

به گفته برخی منابع آگاه وارد کردن این مواد و فروش به ورزشکاران سود چند میلیاردی دارد که طبیعتا در اختیار برخی افراد خاص است. این گروه با تشکیل باندهای فروش و در اختیار گرفتن بازار برخی مسئولان را هم در سود آن سهیم می کنند تا دیگر پیگیر موضوع نشوند و سرشان به کار خودشان باشد!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *