پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

مراکزی که ایدز را سریع تشخیص می‌دهد

يکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۳:۱۵
کد مطلب: 392569
رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت با اشاره به افزایش انتقال ایدز از طریق روابط جنسی به دنبال افزایش مصرف مواد روان گردان؛ جزئیات فعالیت مراکز بیماری‌های رفتاری برای تشخیص سریع ایدز را تشریح کرد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، عباس صداقت اظهار داشت: گرچه در کشورمان در دهه گذشته توفیقات خیلی مهمی را در زمینه کنترل HIV داشته ایم اما به دلیل موج دوم اپیدمی HIV در بین معتادان تزریقی و زندانیان و ورود مواد محرک و روان گردان در مقوله الگوی اعتیاد کشور، در سال های اخیر سهم موارد جدید انتقال اچ آی وی از طریق روابط جنسی غیر ایمن و افزایش ابتلای زنان، مسئولان را بسیار حساس تر کرده است.

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: موج سوم بیماری ایدز و انتقال عمودی به این معنی است که مادر باردار مبتلا به ویروس اچ آی وی این بیماری را به نوزاد خود منتقل می‌کند.

وی در حاشیه نشستی در کرمان ادامه داد: برای اینکه بتوانیم توفیقاتی که در دهه گذشته در برنامه‌های کنترل HIV داشتیم را حفظ کنیم باید با حساسیت بیشتر به آگاه سازی و حساس کردن همه مردم به خصوص جوانان و نوجوانان و گروه‌های پُر خطر توجه کنیم.

صداقت گفت: ما انتظار داریم در این زمینه که ارگان‌های دیگر نیز به کمک وزارت بهداشت بیایند و کانال‌های ارتباطی با مردم بخصوص جوانان را قوی تر کنند.

وی به دستاوردهای کشور در خصوص کنترل بیماری ایدز اشاره کرد و گفت: وزارت بهداشت تلاش کرده است که امکانات لازم برای افزایش دسترسی به آزمایش‌ها، مشاوره، مراقبت و درمان و نظام تشخیصی HIV را در کشور فراهم کند.

وی افزود: در تمام کشور مراکز بیماری‌های رفتاری وجود دارد و مراکز تشخیص سریع HIV با تاکید بر بخش‌های غیر دولتی و خصوصی در کشور راه اندازی شده است.

به گزارش وزارت بهداشت، صداقت بیان کرد: برای افزایش دسترسی به کانال‌های ارتباطی جمعیتی ما انتظار داریم سایر سازمان‌ها مانند سازمان آموزش وپرورش و هلال احمر نیز وارد عمل شود و همچنین رسانه ملی، رسانه‌های استانی و شبکه های اجتماعی و خبری باید به نوعی خودشان را متعهد بدانند که کمک کنند تا این بیماری چند وجهی را تحت کنترل دربیاورند.

وی با اشاره به جایگاه دانشگاه علوم پزشکی کرمان در منطقه گفت: راه اندازی مرکز آموزش منطقه ای نظام مراقبت HIV در دانشگاه علوم پزشکی کرمان و انتخاب این مرکز از طرف سازمان جهانی بهداشت به عنوان مرکز همکار سازمان جهانی بهداشت از جمله فعالیت‌های این دانشگاه در زمینه بیماری ایدز به شمار می‌رود.

صداقت خاطرنشان کرد: این مرکز فرصت خیلی خوبی برای بهره گیری از کمک‌ها و حمایت‌های فنی سازمان جهانی بهداشت و تبادل تجربیات به صورت دو طرفه را برای دانشگاه علوم پزشکی کرمان فراهم کرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *