جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۷
ملت منتظر تحقق وعده‌های روحانی؛

وزیر دست‌تنها و لشکر بیکاران کشور/ وقتی ایده روحانی آقای وزیر را به دردسر می اندازد

معاونان اقتصاددان ربیعی را چه کسی انتخاب کرد؟
يکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۱۰
کد مطلب: 402369
ماجرای جنوب شهر تهران و استعدادهایی که در این مناطق بعضا محروم وجود دارد، هیچ گاه تمامی ندارد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بسیاری از مدیران فعلی کشور از این مناطق برخاسته اند، و در حالی سکان اجرایی بخش های مختلف را به دست گرفته اند که محرومیت را با پوست و گوشت و استخوان خود به خوبی لمس کرده اند.
وزیر دست‌تنها و لشکر بیکاران کشور/  وقتی ایده روحانی آقای وزیر را به دردسر می اندازد
گروه اقتصادی جهان نيوزبعد از گذشت ۳۶ سال از استقرار نظام جمهوری اسلامی، حالا دولت یازدهم هم یک سهمیه به این مناطق محروم، در جمع مدیران کلان کشور اختصاص داده است. علی ربیعی معروف به "عباد" که از منطقه ای در جنوب شهر تهران به نام جوادیه برخاسته است، بعد از پیروزی حجت الاسلام المسلمین حسن روحانی در انتخابات خرداد سال گذشته به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از مجلس رای اعتماد گرفت تا سکان این وزارتخانه مهم و تاثیر گذار و در عین حال عریض و طویل را بر عهده بگیرد. وزارتخانه ای که در دولت قبل، از ادغام دو وزارتخانه تعاون و کار و امور اجتماعی شکل گرفته است.

وزیر جنوب شهری دولت روحانی پیش از انقلاب تکنسین کارخانه جنرال موتورز سابق یا همان ارج بود، و سابقه کارگری و یا حتی به قول خودش دستفروشی را هم دارد. بعد از پیروزی انقلاب و در سال های دفاع مقدس وی مدتها معاون پارلمانی وزیر اطلاعات بود، که با خروج اصلاح طلبان در سال ۷۲ از این وزارتخانه، او هم آن جا را ترک کرد و به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در کنار رئیس جمهور فعلی یعنی حسن روحانی آمد. بعد از پیروزی سید محمد خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۷۶ ، وی مشاور اجتماعی رئیس جمهور شد. با آغاز ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد وی به کارهای دانشگاهی و پژوهشی روی آورد و در نهایت در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ مانند وزرای روحانی حضور فعالی در ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی داشت.

عباد دولت که لیسانس مدیریت دولتی خود را از دانشگاه تهران دریافت کرده است، بعد از طی مدارج عالی تحصیلی در رشته دکترای مدیریت استراتژیک از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد و تحقیقات و پژوهش های فراوانی را در خصوص رفاه اجتماعی انجام داد.

ربیعی چگونه وزیر شد؟


مرد امنیتی کابینه روحانی بعد از معرفی به مجلس به عنوان وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کار سختی برای کسب رای اعتماد از مجلس نداشت و شاید بیشتر مخالفت های نمایندگان در روز جلسه رای اعتماد تنها حول و حوش اداره سیاسی وزارت تعاون بود. یکی از سازمان هایی که خیلی نمایندگان را نگران کرده بود، شستا یا همان شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی بود که به زعم نمایندگان در دوران احمدی نژاد با حضور افراد پرحاشیه ای مانند مرتضوی بسیار سیاسی اداره می شد. اما ربیعی در دفاع از خود به نمایندگان صراحتا گفت که اجازه نمی دهد این سازمان به حیات خلوت سیاسیون تبدیل شود. رئیس جمهور هم در دفاع از وزیر خود وی را مدیر استراتژیک دولت دانست و برخاستن وی از بطن جامعه کارگری را بسیار مهم ارزیابی کرد.

در نهایت وزیر استراتژیک دولت تدبیر و امید با رای اعتماد نسبتا خوبی راهی خیابان آزادی شد و کار خود را با وعده بازگرداندن لبخند به جامعه کارگری آغاز کرد.

دیدگاه های اقتصادی آقای وزیر


ربیعی با توجه به این که در رشته مدیریت تحصیل کرده به هیچ وجه به عنوان یک اقتصاددان شناخته نمی شود. اما انتخاب های وی برای معاونت های مهم وزارتخانه متبوعش از بین دو اقتصاددان مشهور نهاد گرا بود. حسن طایی معاون اشتغال آفرینی و احمد میدری معاون رفاهی آقای وزیر، هر دو از اقتصاددانان نهادگرا و طرفدار حضور فعال دولت در شکل گیری اقتصاد کشور هستند. در کنار این انتخاب های آقای وزیر رفاقت دیرینه وی با میرحسین موسوی نخست وزیر دهه ۶۰ که دیدگاههای نهادگرایانه و به نوعی سوسیالیستی در اقتصاد دارد، به این نظریه دامن می زند که تفکرات اقتصادی وزیر جنوب شهری دولت بیشتر به نهادگراها نزدیک است و باید وی را در کنار محمد باقر نوبخت و علی طیب نیا قرار داد.

گمانه زنی ها نشان می دهد که انتخاب معاونت های آقای وزیر به خصوص در بخش های اقتصادی در اختیار خودش نبوده است، زیرا ربیعی قبل از وزارت تعاون، ارتباط چندانی با حسن طایی معاون اشتغالزایی و احمد میدری معاونت رفاهی خود نداشته است. بعدها حسن طایی در گفتگویی اعلام کرد که برنامه های خود برای اشتغالزایی را شخصا به رئیس جمهور حسن روحانی داده است که این مسئله هم نشان می دهد که طایی توسط شخص دیگری در دولت به ربیعی برای معاونت اشتغالزایی معرفی شده است.

ربیعی و دیدگاهایش در خصوص اشتغال


ربیعی در شرایطی وزیر کار دولت یازدهم شد، که ایجاد اشتغال از شعارهای اصلی رئیس این دولت به شمار می رفت. ربیعی در نخستین گزارش خود بعد از به دست گرفتن سکان وزارت تعاون، با انتقاد از دولت احمدی نژاد اعلام کرد که در دولت وی تنها ۶۰۰ هزار شغال ایجاد شده است. این در حالی است که رئیس دولت دهم در روزهای پایانی کارش مدعی شده بود که ۷ میلیون شغل در طول ۸ سال ریاست جمهوری وی ایجاد شده است.

همچنین وی با نقد جزئی تر آمار اشتغال گفت: «۲ ساعت کار در هفته را شغل نمی دانم، حتی اگر سازمان جهانی کار آن را شغل تلقی کرده باشد. این آمارها باید با فرهنگ ما مطابقت داشته باشد.»

اما حسن طایی معاون اشتغال آفرینی دولت اخیرا در گفتگو با «نسیم» اعلام کرده که این طریق محاسبه شغل از اواخر دوران خاتمی از سوی سازمان جهانی کار ابلاغ شده است و مربوط به دولت احمدی نژاد نمی شود.

وی همچنین در همین گفتگو اعلام کرده که ۲ ساعت کار در هفته، طبق اعلام سازمان جهانی کار شغل محسوب می شود و نمی توان در آن تشکیک ایجاد کرد.

وزیر جنوب شهری دولت همچنین در جای دیگری اعلام کرده که کار مفید در ادارات کشور نیم ساعت و در واحدهای صنعتی دو ساعت و نیم است! آقای وزیر همچنین در ادامه گفته که اگر همه واقعا هشت ساعت مفید کار کنند، ثروت فراوانی نصیب کشور می شود.

وضعیت جامعه کارگری هم در دوران ربیعی تغییر خاصی نکرد. بعد از شروع کار ربیعی در وزارت کار، کارگران در نامه ای به وی خواستار نگاه حمایتی وی به جامعه کارگری، و تغییر نگرش در قانون کار و تعیین مزد شدند. وزیر کار روحانی قول داد که علاوه بر موارد مطرح شده حق مسکن کارگران را هم پیگیری کند اما فعلا اقدامی در این خصوص انجام نداده است. اما شاید یکی از نکات مثبت ربیعی تعیین به موقع و مناسب دستمزد سال ۹۳ بود که تقریبا رضایت کارگران را تا حدی جلب کرد.

وقتی ایده روحانی آقای وزیر را به دردسر می اندازد


یکی از مباحثی که در دوران وزارت ربیعی در ۱۶ ماه اخیر مطرح شده بود، ماجرای نقل قول وی از سوی رئیس جمهور بود. ربیعی در این نقل قول اعلام کرده بود که روحانی برای ایجاد رغبت در جوانان برای حضور در برخی از مشاغل طرح شیک سازی مشاغل را مطرح کرده است. وی در توضیح این طرح جایگزینی کلمه کاپیتان به جای شوفر را مطرح کرده بود که بسیار مورد انتقاد کارشناسان قرار گرفت تا در نهایت آقای وزیر از موضع خود عقب نشینی کرد و گفت که این طرح در دستور کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار ندارد.

ماجرای بسته سیاستی دولت برای اشتغال


ربیعی در یکی از دیرترین انتصاباتش بعد از گرفتن سکان وزارت کار، حسن طایی را معاون اشتغالزایی خود کرد تا وی نسخه کارآفرینی خود برای دولت را طراحی کند. طایی خبر از تدوین بسته سیاستی اشتغالزایی خود برای حل مشکل بیکاری در کشور داد، اما بعدها در گفتگو با «نسیم» اعلام کرد که بسته وی با گذشت یک سال به دلیل عدم تخصیص بودجه از سوی بانک مرکزی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی اجرایی نشده است. اجرایی نشدن این بسته که در ابتدا با سر و صدای زیادی مطرح شد و حتی برخی از مسئولین اجرای آن در سال جاری خبر می دادند، از مهم ترین نقاط ضعف مرد استراتژیک دولت روحانی به حساب می آید.

با توجه به آمار بالای بیکاران در کشور و شعار اصلی دولت در خصوص حل مشکل بیکاری، علی ربیعی به عنوان متولی اصلی اشتغالزایی در دولت تدبیر و امید، البته بنابر گزارشات رسمی تا به حال موفقیتی را به دست نیاورده است و در واقع باید گفت تمام اقدامات مثبت آقای وزیر در بخش های مختلف تحت تاثیر به نتیجه نرسیدن وظیفه اصلی وی قرار گرفته است.

ربیعی و احضار به مجلس


ربیعی در طول فعالیت خود سه بار به مجلس احضار شده است که در نهایت یک بار هم در صحن علنی از نمایندگان خانه ملت کارت زرد گرفته. اولین احضار به مجلس ماجرای توزیع سبد کالا در دوره اول بود، که البته چون مسئولیت اصلی وی در دوره اول توزیع سبد کالا نبود، نمایندگان بیشتر سوالات خود را از محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت پرسیدند.

اما چند ماه بعد این بار حسین طلا، موسی الرضا ثروتی دو تن از نمایندگان مجلس، آقای وزیر را به بهارستان کشاندند تا در کمیسیون اجتماعی به سوالات نمایندگان در خصوص در خصوص به کار گیری افراد ناتوان در پست های مدیریتی و تبدیل سازمان بهزیستی به حیات خلوتی برای هزینه ها و برنامه های تبلیغاتی پاسخ دهد. این راند از رویارویی ربیعی و مجلس هم در نهایت با قانع شدن نمایندگان ختم به خیر شد.

اما راند سوم برای مرد جنوب شهری دولت با دریافت یک کارت زرد خاتمه یافت، زیرا وی در صحن علنی مجلس نتوانست نمایندگان را در خصوص به کارگیری مدیران فتنه گر در سازمان های زیر مجموعه خود، به خصوص در سازمان تامین اجتماعی قانع کند. محمدرضا پورابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس که این سوال را از ربیعی پرسیده بود، بعدها مدعی شد که اسامی فتنه گران حاضر در این وزارتخانه را در اختیار دارد، اما هیچ گاه این اسامی را فاش نکرد.

دردسری به نام سبد کالا


سبد کالا از جمله اقدامات دولت یازدهم است، که برای چند وزیر روحانی دردسر درست کرده است. یکی از این وزرا علی ربیعی بود که به دلیل تعلق نگرفتن سبد کالا در روزهای نخست توزیع به بسیاری از کارگران و مستمری بگیران تامین اجتماعی و همچنین بازنشستگان مورد انتقاد قرار گرفت. انتقاداتی که در نهایت مرد استراتژیک دولت را به صف های توزیع سبد کالا در میدان فاطمی برد تا به دلیل سهل انگاری های رخ داده از مردم عذرخواهی کند. در نهایت پیگری های ربیعی باعث شد تا سبد کالا به خیلی از واجدین شرایط تعلق گیرد تا این مسئله هم از نکات مثبت کارنامه کاری وی در ۱۶ ماه اخیر باشد. ضعف های نعمت زاده در توزیع سبد اول کالا هم شرایطی را فراهم کرد که روحانی در مراحل بعدی توزیع دست به دامن عباد شود تا شاید مشکلات به وجود آمده را به حداقل برسد. رئیس جمهور در ایجاد این تغییر تا حدی هم موفق بود، زیرا ربیعی تا حد زیادی حواشی مربوط به سبد کالا را تغییر داد.

حضور در شیرخوارگاهها و جوامع کارگری


یکی از نکات برجسته کارنامه کاری ربیعی حضور وی در شیرخوارگاهها و مراکز بهزیستی و همچنین جوامع مختلف کارگری بود. ربیعی در دوران فعالیت خود در وزارت تعاون، در استان های مختلف به مراکز نگهداری از کودکان بی سرپرست سر می زد و گاها ساعات زیادی را در کنار کودکان می گذراند. حضور آقای وزیر در این مراکز در کنار کودکان حتی به احساساتی شدن و گریه کردن وی هم می انجامید. مرد جنوب شهری دولت در چند دیداری که از این مراکز داشت، حسن روحانی و اسحاق جهانگیری را هم با خود برد تا آن ها هم از نزدیک با مشکلات این بخش ها آشنا شوند.

وزیر استراتژیک روحانی در میان کارگران هم حضور فعالی داشت و بارها به طور سرزده پای درد و دل کارگران بخش های مختلف صنعتی نشست تا این مسئله هم از نکات مثبت دوران وزارت وی در این ۱۶ ماه باشد.

ماموریت دشوار وزیر جنوب شهری


وزیر دل نازک روحانی، بعد از زمزمه های اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها مامور شناسایی افراد پر درآمد برای حذف از دریافت یارانه نقدی شد. این ماموریت سنگین در حالی به ربیعی داده شد که دولت ابتدا از مردم خواسته بود، که از دریافت یارانه خوددداری کنند، اما در فروردین ماه امسال حدود ۷۲ میلیون ایرانی رسما با حضور در سامانه ثبت نام اعلام کردند که یارانه نقدی می خواهند و از پیشنهاد دولت استقبال نمی کنند. دولت که در اجرای این طرح شکست خورد از ربیعی خواست تا با تشکیل کارگروهی ثروتمندان را شناسایی کند. در نهایت وزیر تعاون روحانی با گذشت هفت ماه از دریافت این ماموریت اعلام کرد که ۱۰ میلیون ایرانی پردرآمد را شناسایی کرده است و می داند که چه کسانی سه بار در سال به مسافرت خارجی می روند و یا چه کسانی از خانه های بالای ۷۰۰ و یا ۸۰۰ میلیونی در لیست املاک خود برخوردار هستند. صحبت های وزیر تعاون در شرایطی مطرح می شود که برخی از نمایندگان مجلس و کارشناسان معتقدند که دولت قصد حذف پردرآمدها را از دریافت یارانه نقدی ندارد و زیرا در انتخابات آتی مجلس در این خصوص متضرر خواهد شد. شواهد امر پیداست که در لایحه بودجه ۹۴ هم جایی برای حذف پردرآمدها اختصاص داده نشده است. حالا باید دید وزیر تعاون چه ساز و کاری را برای حذف پردرآمدها معرفی می کند و در نهایت دولت جرات حذف آن ها را از دریافت یارانه نقدی دارد یا خیر؟

بررسی عملکرد علی ربیعی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشان می دهد که وی در انجام مسئولیت مهم خود در ایجاد اشتغال فعلا توفیقی نداشته است. وزیر استراتژیک دولت تا حدی از حواشی موجود در خصوص این وزارتخانه کاسته است، اما همچنان نقدهای زیادی را به خود در خصوص مسئولیت های این وزارتخانه احساس می کند. مطمئنا گذر زمان ثابت خواهد کرد، که وزیر دل نازک روحانی از پس مسئولیت های خطیرش در بخش های مختلف بر می آید یا خیر؟
منبع: نسیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


شبنم
پیامبراکرم که سلام و صلوات و رضوان خدا براو میفرمایند درجامعه اسلامی کسی که مسئولیتی را برعهده گرفته و چنانکه میداند کس دیگری از او با عرضه تر و کاربلدتراست بایدآن کار را رهاکند و به آن مرد دهد
United States
این اقای وزیر جنوب شهری هم دیگه افرادی را سر کار اورده که ادم یه جورایی به این وزیر هم شک میکنه,من جمله مدیر کلی که استان خوزستان گمارده.هر کسی که اونو بشناسه دیگه نیازی به شناخت وزیر نیست.
کارگر
شما مسایل ملی رو با مقیاس محلی میسنجی؟
Ali
سلام
ايشان به واقع يك وزير ارزشي هستند. در ضمن صفت اخلاقگرايي كه نياز جامعه امروز ماست و در وزير ديده ميشود با نازكدل عوض كنيد.
مجیداعتمادی
وزارت تعاون کار ورفاه تامین اجتماعی را بهتر است بگویم وزارت بیمه تا ایجاد شغل وکار
Iran, Islamic Republic of
به جمع مدیران منصوب ، برخی از مدیران ناتوان زیر مجموعه ایشان در استان گیلان را هم اضافه کنید.
Iran, Islamic Republic of
اجرای شوی تلویزیونی کاری نداره !! یه عمل کار برآید به سخندانی نیست. اوضاع این طوری که شما نوشتید نیست متسفانه ، بااطلاع عرض می کنم.