پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۴
۲۷
پیامد کودتای نارنجی؛

اوکراین در آستانه تجزیه

پنجشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۲۲
کد مطلب: 346768
اعزام تفنگدار آمریکایی به کیف، اهتزاز پرچم روسیه در کریمه و دستور آماده‌باش «ولادیمیر پوتین»، نگرانی از تجزیه اوکراین را افزایش داده است.
اوکراین در آستانه تجزیه
به گزارش جهان، رئیس‌جمهور روسیه دیروز به ارتش این کشور دستور داد واحدهای رزمی را در مناطق مرکزی و غربی روسیه در وضعیت آماده‌باش جنگی درآورد و ظرفیت رزمی آنها را بیازماید.

این در حالی است که برخی منابع از احتمال مداخله نظامی روسیه در مناطق شرقی اوکراین و شبه‌نظامی «کریمه» خبر داده‌اند. دستور آماده‌باش نیروها در مرزهای اوکراین، جدی‌ترین اقدام مسکو در قبال تحولات سیاسی یک هفته اخیر در این کشور است.

خبرگزاری‌ها دیروز به نقل از «سرگئی شوبگو» وزیر دفاع روسیه گزارش دادند، پوتین دیروز دستور برگزاری رزمایش فوری برای سنجش میزان آمادگی ارتش برای نبرد را داد.

به گزارش کبهان، دیروز همچنین صدها نفر در شهر «برکوت» شبه جزیره کریمه در حمایت از «ویکتور یانکوویچ» رئیس‌جمهور برکنار شده اوکراین تظاهرات کردند. تظاهرکنندگان پرچم‌های روسیه و منطقه خودمختار کریمه را در دست داشتند و شعار «زنده باد روسیه» و «زنده باد برکوت» سر دادند.

«ولادیمیر کنستانیتنوف» رئیس پارلمان محلی کریمه، در جمع تظاهرکنندگان گفت که قصد ندارد این منطقه را ترک کند و تا آخر در کنار مردم کریمه خواهد ماند. تظاهرکنندگان سپس پرچم روسیه را بر فراز پارلمان
آمریکا همچنین قصد دارد به بهانه حفاظت از سفارت خود در اوکراین، شماری از تفنگداران آمریکایی را به کیف اعزام کند. در مورد شمار دقیق این تفنگداران گزارشی نرسیده است.
کریمه به اهتزاز درآوردند. شبه جزیره کریمه با ۲۵ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع وسعت، در جنوب اوکراین و در ساحل دریای سیاه واقع شده است. این منطقه دو میلیون و ۴۱۳ هزار نفر جمعیت دارد که از این تعداد؛ یک میلیون و ۴۵۰ هزار نفر روس، ۵۷۶ هزار اوکراینی و ۳۴۵ هزار تن نیز تاتار هستند.

یانکوویچ جمعه گذشته «کیف» را ترک کرد و به نقطه نامعلومی رفت. مخالفان دولت نیز از این فرصت استفاده و حکومت را ساقط کردند. در حال حاضر پارلمان اوکراین اداره کشور را برعهده دارد و از روز یکشنبه نیز «الکساندر تورچینوف» رئیس مجلس، به عنوان رئیس‌جمهور موقت منصوب شده است.

به اعتقاد کارشناسان، هم‌اکنون احتمال تجزیه اوکراین به دو بخش شرقی و غربی قوت گرفته و این از نخستین پیامدهای کودتای نارنجی در پایتخت است.

نمایندگان پارلمان اوکراین نیز نسبت به آنچه که آن را «نشانه‌های خطرناک جدایی‌طلبی» خوانده، هشدار داده‌اند. به گفته آنها، ممکن است مناطق روس‌‌زبان شرق و جنوب شرق اوکراین دست به شورش بزنند و از اوکراین جدا شوند. تورچینوف (رئیس‌جمهور موقت) نیز نسبت به تجزیه و دو تکه شدن اوکراین هشدار داد. در همین حال، «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه، از اتحادیه اروپا و کشورهای غربی خواست با موضوع اوکراین بی‌طرفانه برخورد کنند. لاوروف گفت، فعالیت گروه‌های راست افراطی در اوکراین می‌تواند به ثبات در منطقه آسیب بزند.

این اظهارات در حالی صورت می‌‌گیرد که اتحادیه اروپا به مخالفان دولت برکنار شده یانکوویچ وعده کمک‌های اقتصادی را داده است. دولت‌های اروپایی قصد دارند علاوه بر کمک‌های
با افزایش تنش میان آمریکا و روسیه بر سر اوکراین، برخی کارشناسان از بازگشت جهان به دوران جنگ سرد سخن می‌گویند.«جان کری»،‌ وزیر خارجه آمریکا، به افزایش تنش میان آمریکا و روسیه واکنش نشان داد و گفت، بحران اوکراین نباید باعث بروز تنش و خصومت میان مسکو و واشنگتن شود.
مالی از طریق اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول، سرمایه‌داران اروپایی را نیز برای سرمایه‌‌گذاری کوتاه‌مدت و بلند‌مدت، به اوکراین سوق دهند.

در این حال دولت آمریکا رئیس‌جمهور موقت اوکراین را به رسمیت شناخت. این در حالی است که مقامات مسکو می‌‌گویند یانکوویچ با کودتا برکنار شده است.

با افزایش تنش میان آمریکا و روسیه بر سر اوکراین، برخی کارشناسان از بازگشت جهان به دوران جنگ سرد سخن می‌گویند.«جان کری»،‌ وزیر خارجه آمریکا، به افزایش تنش میان آمریکا و روسیه واکنش نشان داد و گفت، بحران اوکراین نباید باعث بروز تنش و خصومت میان مسکو و واشنگتن شود.

کارشناسان می‌‌گویند موضع‌گیری غیر صریح و مبهم کاخ سفید در قبال تحولات اوکراین، به خاطر این است که واشنگتن دقیقا نمی‌داند مسکو طی روزهای آینده چه واکنشی نسبت به آنچه در کیف روی داده است، نشان خواهد داد.

آمریکا همچنین قصد دارد به بهانه حفاظت از سفارت خود در اوکراین، شماری از تفنگداران آمریکایی را به کیف اعزام کند. در مورد شمار دقیق این تفنگداران گزارشی نرسیده است.

یک هيئت آمریکایی نیز تحت ریاست «ویلیام برنز» معاون وزیر خارجه آمریکا، دیروز وارد اوکراین شد تا مستقیما در روند سیاسی جدید اوکراین و شکل‌گیری دولت جدید به نارنجی‌ها کمک کند. تعدادی از کارشناسان مالی نیز در جمع این هیئت حضور دارند.

نارنجی‌های حاکم نیروهای ضد شورش را منحل کردند و رئیس‌جمهور موقت مسئولیت نیروهای مسلح را برعهده گرفت.

به گفته برخی منابع، دیروز اعضای کابینه دولت کودتایی مشخص شد. البته، مجلس اوکراین باید به این افراد رای اعتماد بدهد.

«ویتالی کلیجکو» از رهبران کودتای نارنجی نیز گفت مایل است رئیس‌جمهور اوکراین شود.
خبر دیگر اینکه، «فیلیپ هاموند» وزیر دفاع انگلیس، به روسیه در مورد دخالت نظامی در اوکراین هشدار داد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
روی حزب توده رو سفید کردید در طرفداری روسیه
نه حضرتعالی در طرفداری از امریکا روی شاه را سفید کردی
Iran, Islamic Republic of
جه ارتباطي به شاه وآمريكا داشت چرا تحمل انتقاد نداريد ؟ ....
مرتضی
قابل توجه سینه چاکان داخلی!!


ببینند که دست دوستیه کشورهای غربی چه مـــــی کند با یه کشور
حالا بازم بیایید جای عبرت ،، اسراییل رو به رسمیت بشناسید و واسه آمریـــــــکا جــــــونتــوون پارچه سفید بلند کنید!

اوکراین بیچاره
ما با هیچ کشوری عقد اخوت نبسته ایم...اگر شما مزدور سوروس و آمریکا هستید ؛ ما فقط اسلام را دوست داریم ...والسلام ...
آریایی
از شعار های اول انقلاب فاصله گرفتیم ....
کامران
Iran, Islamic Republic of
مرگ بر آمریکارا نباید فراموش کنیم
حاجی
بدبخت ما پشتمان به امام زمان است روسیه کیه که حمایتش کنیم ...امثال شما که قبله حاجاتتان امریکاست
جنگ روسیه با آمریکاست
Iran, Islamic Republic of
آینده اوکراین با توجه به وضعیت مالی آمریکا و اروپا بسیار بد خواهد بود
شما خودتو ناراحت نكن ، هيچ اتفاقي نمي افته!!!
چون مردمش اينطور خواستن.
مردم کریمه هم خواستار جدایی از اکراین هستن ...پس باید کریمه هم جدا شود ...چون غالب آنها خواستار تجزیه هستند ...
ناصر
خواست مردم با هفت تیرکشی و پول های آمریکا و دخالت بیگانگان تحقق پیدا نمی کنه.. ببینم تو فتنه 88 شما از کودوم سفارتخونه دستور و مواجب می گرفتی؟
هركشوري كه وابسته به روسيه وانگليس باشد روي خوش نخواهد ديد
همچنین آمریکای خونخوار...ان شاء الله همه مستکبران نابود خوهند شد ...روز واقعه نزدیک است ...
Iran, Islamic Republic of
اونوقت روسيه چي حتما دوست و برادرند
مرگ بر آمریکا
به آمریکا چطور
Iran, Islamic Republic of
بازهم روسیه و .....در برابر آمریکا شکست خوردند
خب پس نون جیره خواران و فتنه گران تو روغنه !
ایران
Iran, Islamic Republic of
معلوم هست شما کجا دارید میرید دست از افراط بردارید به ما چه ربطی داره که پرچم مارو روی مردم اوکراین می کشید
این پرچم کشورهایی است که قرار بود در آنها انقلاب های رنگی رخ دهد ، اما در ایران خودشان و رنگشان را دفن کردیم ...
سعید
United States
اگر خودشان و رنگشان دفن شدند پس چرا هنوز ازشون میترسید و هر روز با توهین و افترا اسمشون رو میبرید و از بازگشتشون ابراز ناراحتی میکنید
جواد
منم مطمئنم شما جیره خوار روسیه هستید , دستتون با اجنبی تو یه کاسست ,
ایرانی
جالبه اینکه مدتی است که هر کاری روسیه می کند همه کف و سوت می زنند در ایران و حق به کل شده کسی یا کشوری که با آمریکا مبارزه می کند. حال خود آن کشور بر حق باشد مهم نیست .....
سلام آیا می دانید اگر هر ایرانی در روز فقط یک دانه برنج را اسراف کند روزانه حدود 1200کیلو برنج به هدر خواهد رفت
دولت اوکراین به صورت قانونی و توسط پارلمان این کشور منحل شده پس استفاده از لفظ "کودتا" اشتباهه