جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲
۱

از مردم گدایی می‌کنم از کن و اسکار نه

يکشنبه ۲ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۵۱
کد مطلب: 376765
فرج‌الله سلحشور با بیان اینکه دولتمردان کمکی برای ساخت سریال حضرت موسی(ع) نکردند با اعلام شماره حساب برای کمک مردمی جهت ساخت این سریال گفت: سریال حضرت موسی(ع) را در پاسخ به جنایت‌های صهیونیست‌ها می‌سازیم.
به گزارش جهان به نقل از فارس، فرج‌الله سلحشور در نشستی خبری که ظهر امروز در مؤسسه فرهنگی هنری تبیان برگزار شد با بیان اینکه برخی اتفاقات در جمهوری اسلامی می‌افتد که غیرقابل باور است گفت: برخی در داخل کشور رسیدن جوانان ایران به درجه اتمی یا ساخت موشک را باور نمی‌کنند و هنرمندان و طرفدارانشان نیز از طرفی دیگر هالیوود و اسکار و کن را ملاک و معبد خود قرار دادند و صراط مستقیمشان فرش قرمز است.

* موفقیت‌های سریال یوسف پیامبر(ص) در جهان از زبان سلحشور

وی افزود: اگر گفته شود که فیلم ایرانی در دنیا پربیننده شده است باور نمی‌کنم اما اتحادیه رادیوتلویزیون‌های اسلامی اعلام کرده که سریال یوسف پیامبر در ماه مبارک دو سال پیش توسط ۶۰ شبکه تلویزیونی پخش شده است و همچنین تاکنون ۱۵۰ بار این سریال تنها در داخل ایران پخش شده است.

سلحشور بیان داشت: گروهی از مهندسان هندی اینجا بودند و گفتند یوسف پیامبر بیش از هر اثر دیگری در این کشور دیده شده است و در افغانستان نیز ۶ سال است که شبکه‌های این کشور آن را مدام تکرار می‌کنند و همچنین یک مهندس ایرانی در چین می‌گفت یوسف پیامبر را به زبان چینی دوبله کردیم و نزدیک ۱۷۰ میلیون نسخه از آن در عرض دو ماه به دست مسلمانان این کشور توزیع شد.

این کارگردان سینما و تلویزیون به دوبله سریال یوسف پیامبر به زبانهای روسی، بوسنیایی، ترکی، عربی، فرانسوی، انگلیسی، مالایی، اردو اشاره کرد و گفت: ترکیه که قطب سریال‌سازی است اصحاب کهف و یوسف پیامبر را دیده‌اند و این سریال همچنان پس از ۶ سال در کشور پربیننده است.

* سریال حضرت موسی نخستین سریالی درباره این پیامبر آسمانی است که زیر نظر صهیونیست‌ها ساخته نمی‌شود


وی در ادامه با بیان اینکه پس از سریال حضرت یوسف تصمیم گرفتند سریال حضرت موسی (ع) را بسازند درباره چرایی این تصمیم گفت: داستان حضرت موسی (ع) یک هفتم حجم قرآن را در بر گرفته است و حضرت محمد (ص) می‌فرمایند داستان قوم بنی‌اسرائیل و حضرت موسی تابع نعل به نعل مسلمانان و تاریخ آنان است.

سلحشور افزود: این داستان مسائل تربیتی، اخلاقی، عبادی و عرفانی فراوانی دارد و نقد این قوم از لحاظ اخلاقی و ایمانی است و همچنین به سمت سؤالات خانوادگی و تربیتی می‌رود وبه آنها پاسخ می‌دهد.

این کارگردان تلویزیون با اشاره به مسائل سیاسی داستان حضرت موسی (ع) تصریح کرد: فیلم‌ها، سریال‌ها و انیمیشن‌هایی که تاکنون درباره حضرت موسی ساخته شده بسیار زیاد است اما همه آنها زیرنظر یهودی‌ها و صهیونیست‌ها ساخته شده است ولی ما قصد داریم برای نخستین بار روایتی از زندگی حضرت موسی (ع) ارائه دهیم که زیرنظر آنها ساخته نشده است.

* ۲۳ نفر از محققین و کارشناسان اسلامی و کارشناسان هنری در نوشتن فیلمنامه کمک کردند

وی با بیان اینکه سریال حضرت موسی ۷۲ قسمت دارد افزود: برای نوشتن فیلمنامه این سریال ۲۳ نفر از علما، مفسرین، محققین و کارشناسان اسلامی و کارشناسان هنری و منتقدین سینما با ما همراهی کردند و اینک فیلمنامه این سریال پس از ۴.۵ سال آماده شده است.

سلحشور با بیان اینکه معتقدیم کار باید مورد تشویق حضرت موسی (ع) قرار بگیرد ادامه داد: شاید شما از عظیم‌ترین صحنه‌ای که از فیلم‌هایی چون بنهور دیده‌اید شکافته شدن دریا است اما در سریال حضرت موسی (ع) ۲۰ صحنه عظمت شکاف دریا داریم که همه از قلب تاریخ خارج شده است.

این کارگردان سینما و تلویزیون تأکید کرد: ما قصد داریم سریال حضرت موسی را در پاسخ به کشتار فرزندان فلسطین و در پاسخ به اصحاب اخدود و کشتار صبرا و شتیلا و کشتار این روزهای مردم غزه بسازیم.

وی با انتقاد از حرکت فرهنگی در جمهوری اسلامی افزود: دولتمردان و مجلس و تلویزیون و مسئولان فرهنگی آنطور که نشان می‌دهند دنبال فرهنگ نیستند و تنها نمایشگاه‌های مطبوعات و کتاب و جشنواره‌ها را برگزار می‌کنند و به دنبال آمار دادن هستند.

سلحشور با اشاره به ساخته شدن فیلم «شهابی از جنس نور» درباره جریان‌های تکفیری در سوریه ادامه داد: یک کارگردان ایرانی در لبنان این فیلم را ساخته است اما امروز مرکز سینمای پژوهی اجازه نمی‌دهد که کارگردان آن را آماده اکران کند چرا که این فیلم توسط دولت قبل ساخته شده و این دولت چون دولت قبل را قبول ندارد اجازه اکران آن را نمی‌دهد و کاری به اینکه این فیلم درباره چه چیزی ساخته شده نداریم.

فرج‌الله سلحشور در ادامه این نشست خبری با اشاره به جلساتی که با وزارت ارشاد و صدا و سیما برای ساخت سریال حضرت موسی (ع) داشته گفت: به این نتیجه رسیدیم که برای ساخت این سریال باید از مردم کمک بگیریم.

وی افزود: من از چند ماه قبل از انقلاب کار هنری را آغاز کردم و غیر از دفاع مقدس و کارهای قرآنی اثر دیگری ندارم؛ نمی‌گویم کارهایم در اوج کارهای هنری بوده است اما اگر مردم لایق می‌دانند که بنده اثری جهانی بهتر از یوسف در جهت مبارزه با صهیونیست بسازند برای ساخت این سریال کمک کنند.

* برای ساخت سریال ۷۲ قسمتی و ۶ فیلم سینمایی بودجه ۱۷۰ - ۱۸۰ میلیاردی می‌خواهیم

سلحشور با بیان اینکه این سریال بودجه بالایی می‌خواهد ادامه داد: زندگی حضرت رسول اکرم که توسط آقای مجیدی ساخته می‌شود بالای صد میلیارد هزینه داشته و آقای درویش نیز برای فیلم خود ۶۰ میلیارد هزینه کردند و ما نیز برای یک سریال ۷۲ قسمتی و ۶ فیلم سینمایی شامل فیلم‌های خضر و موسی، ازدواج حضرت موسی، داستان بقره، کودکی و تولد حضرت موسی (ع)، برج فرعون و کل داستان حضرت موسی براورد بودجه‌ای بین ۱۷۰ تا ۱۸۰ میلیارد داریم.

این کارگردان سینما و تلویزیون تأکید کرد: اگر مردم کمک کردند این سریال را در اسرع وقت ارائه می‌دهیم و اگر کمک نکنند تکلیف از دوش ما برداشته شده است.

وی با اشاره به برخی سخنان مبنی بر اینکه سلحشور کاسه‌ گدایی به دست گرفته است افزود: بنده از مردم با افتخار گدایی می‌کنم اما دستم را جلوی کن و اسکار دراز نمی‌کنم و این گدایی را عزت می‌دانم چرا که مقلد امامی هستم که پابرهنه‌ها را ولی نعمت خود می‌دانست.

سلحشور این اقدام را موجب شکل‌گیری بنیان یک حرکت مردمی، فرهنگی دانست و تصریح کرد: با بازخورد این اتفاق می‌توان کارهای ارزشی منطبق با جامعه بسازیم و بخش اعظمی از هنرمندان موجود را فعال کنیم.

وی با بیان اینکه ایده سریال حضرت موسی پس از مشاهده اصحاب کهف توسط مقام معظم رهبری داده شد افزود: ممکن است سؤال شود سرمایه این کار چه می‌شود که عنوان می‌کنیم باز با همین بودجه کارهای مذهبی تولید می‌کنیم و به تلویزیون می‌دهیم تا پخش کنند و اگر روزی مؤسسه تبیان و سلحشور نبود نهاد ولی فقیه در این باره تصمیم‌گیر خواهد بود.

سلحشور با اعلام شماره حساب ۰۱۰۸۳۴۰۳۹۰۰۰۱ نزد بانک ملی شعبه ولایت به نام مؤسسه فرهنگی هنری تبیان ادامه داد: اگر هم پول به حد نصاب ساخت این سریال نرسد مردم می‌توانند پولهای خود را پس بگیرند یا فیش بانکی خود را به شماره ۸۸۳۲۸۹۹۸ فاکس کنند و اسم و فامیلی خود را اعلام کنند و یا نام و نام خانوادگی خود را و شماره ملی‌شان را در فیشی که در بانک می‌نویسند ثبت کنند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی فارس، در ادامه این نشست خبری فرج‌الله سلحشور به برخی از سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

* از عوامل خارجی برای ساخت سریال حضرت موسی(ع) استفاده نخواهم کرد

وی درباره مذاکرات خود با دستگاه‌های فرهنگی کشور گفت: صدا و سیما به واقع بودجه این کار را ندارد و تنها بخشی از هزینه فیلمنامه توسط صدا و سیما ارائه شده و اگر خدا توفیق دهد پول آنها را برمی‌گردانیم در کنار آنها دو بار با کمیسیون فرهنگی مجلس صحبت کردیم که جواب ندادند و مؤسسه آوینی نیز می‌خواهد ورود کند اما تا الان به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.

سلحشور همچنین در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا به دنبال گرفتن دستور از مقام معظم رهبری بوده است یا نه؟ گفت: علیرغم عنایت ایشان روی این را ندارم که نزد ایشان بروم و از ایشان بخواهم که بودجه‌ای برای این سریال اختصاص دهند چرا که این را عیب می‌دانم که سیستم فرهنگی کشور کارش را انجام ندهد و ما مدام خدمت ایشان برویم.

وی درباره نگاه خود به داستان حضرت موسی (ع) در این سریال نیز گفت: مردم دنیا نگاه مشترک دارند و آن نگاه فکری است و اگر شما فیلم و سریال خود را بر اساس فطرت بسازید همانطور که درباره حضرت موسی دیدید از چین تا اروپا و تا کشورهای اسلامی همه می‌پذیرند.

سلحشور همچنین در پاسخ به سؤالی درباره استفاده از عوامل خارجی برای کارهای جلوه‌های ویژه در این سریال گفت: معتقدم بچه‌هایی که در این عرصه در ایران کار می‌کنند توانمندی‌های خوبی دارند و از پس کار سریال حضرت موسی که کار سنگینی خواهد بود برمی‌آیند.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره چرایی عدم انسجام نیروهای هنری انقلاب با بیان اینکه گروه‌های متعددی در این عرصه فعالیت می‌کنند گفت: مشکل از آنجاست که این سؤال که هنر نزد ایرانیان است و بس به هنر نزد طاغوتیان است و بس تغییر کرده است.

سلحشور افزود: امروز شما شاهد کارهای خوبی در جشنواره عمار هستید اما چقدر به این جوانان کمک می‌شود در حالی که می‌بینیم که اگر آن طرف باشد دولت برای آنها مجسمه می‌سازد و تالار به نامشان می‌کند و معاونت هنری ارشاد برای کارگردانی که چندی است از خارج برگشته چندبن فرصت اجرایی تئاتر در نظر گرفته است.

این کارگردان سینما و تلویزیون ادامه داد: ما برای ایجاد جریان فیلم سریال اسلامی طرحی را نزد مقام معظم رهبری بردیم که تصویب شد و ایشان تیمناً کمکی کردند و گفتند بقیه بودجه‌ها را از سازمان‌های دولتی بگیرید اما بقیه هیچ کمکی نکرد.

فرج‌الله سلحشور در پایان در پاسخ به سؤالی درباره تیمی که مشاوره فیلمنامه سریال حضرت موسی را بر عهده داشت به چهر‌ه‌هایی چون خاتمی خوانساری، حجت‌الاسلام مهدی طائب، حجت‌الاسلام سید حسین موسوی زنجانی، حجت‌الاسلام نقی‌پورفر، حجت‌الاسلام پناهیان و سید محسن میرباقری اشاره کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مرجانی
Iran, Islamic Republic of
دروووووووووود به شرفت