جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
عبور از 'پیچ تاریخی' با جلوگیری از خام فروشی نفت؛

چرا نباید نفت خام بفروشیم؟

سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۳۲
کد مطلب: 236968
اقتصاد مقاومتی یکی از راهبردهای اساسی است که توسط مقام معظم رهبری طی 2 سال گذشته به شدت مورد تاکید قرار گرفته است. تحریم های کنونی غرب صهیونی که در حوزه اقتصاد متمرکز شده تنها یک راه حل در تمام بخش های اقتصادی دارد که می توان گفت همان اقتصاد مقاومتی است.
چرا نباید نفت خام بفروشیم؟
سرویس اقتصادی جهان- علی رضایی: با توجه به شرایط حساس کشور و فشارهای همه‌جانبه دول غربی و هدف قرار دادن شریان اصلی اقتصاد کشور (صنعت نفت) در شرایط فعلی، وجود برنامه‌ریزی منعطف و هدفمند با رویکرد گذر از تحریم امری حیاتی است.

شاید مدیریت در شرایط حاضر را بتوان به نوعی مدیریت بحران نامید که مطمئناً کارکردن در آن تفاوت‌های فاحشی با روند معمول داشته و به تبع به مدیرانی زیرک، منعطف و عمل‌گرا نیز نیازمند است.

ایران هم اکنون در مرکز ۷۵ درصد منابع انرژی جهان در خلیج فارس و دریای خزر قرار دارد. قرار گرفتن ایران در این منطقه حساس، امنیت کشورمان را با امنیت منطقه و جهان گره زده است. طبیعی است که بهره گیری از این موقعیت استراتژیک و ایفای نقش مهم در مناسبات بین المللی انرژی و سیاسی، مستلزم شناخت و تدوین دستور کار مبتنی بر ژئوپلتیک و درایت سیاسی و آگاهی بر مسائل مهم جهانی می‌باشد.

تلاش برای تضعیف صنعت نفت و در نتیجه اقتصاد کشور به هیچ وجه محدود به اقداماتی مانند تحریم بانک مرکزی توسط آمریکا، تحریم خرید نفت و همچنین بیمه نفت‌کش‌های حامل نفت ایران توسط اتحادیه اروپا در چند ماهه اخیر نمی باشد. این نوع تحریم ها در حال حاضر با تحریم خرید نفت از ایران توسط اتحادیه اروپا در حال افزایش بوده و غرب صهیونی سعی دارد با برهم زدن نظم اقتصادی کشور در حوزه های مختلف به اهداف خود یعنی وادار به عقب نشینی کردن کشور از مقاومت در برابر خواسته های به حق خود دست یابد.

اما مقام معظم رهبری در تدبیری بی نظیر با طرح مدل اقتصاد مقاومتی این کارشکنی های دنیای سلطه را از لحاظ تئوریک خنثی نموده و اکنون ضروری است دولتمردان و دیگر مسئولان با اجرایی کردن این راهبرد اثربخش، ناکارآمدی تحریم های غیرقانونی ایران را آشکارتر کنند.

یکی از مواردی که در این راستا، نیاز به اصلاح اساسی دارد "خام فروشی نفت" است.

در همین راستا بود که مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود با پژوهشگران و مسئولان شركت‌های دانش‌بنیان، همزمان با تاکید بر اهمیت اقتصاد مقاومتی، تاکید کردند: «تحصيل ثروت از راه فروش منابع تمام‌‌‌شدنى مثل نفت و امثال نفت، رونق نيست، پيشرفت نيست؛ اين خودگول‌‌‌زدن است. ما در اين دام افتاديم. بايد اقرار كنيم، قبول كنيم كه اين يك تله است، يك دام است براى ملت ما. ما دچار خام‌‌‌فروشى شديم. يك واقعيتى براى ما به ارث گذاشته شد، كشور هم به آن عادت داده شده است. البته در اين سالها سعى شده كه يك مقدارى اين اعتياد مضر براى كشور، كنار گذاشته شود، ليكن به طور كامل پيش نيامده. ما بايد اول اعتقاد پيدا كنيم كه بايد كشور به جائى برسد كه بتواند با اختيار، هرگاه اراده كرد، سر چاه‌‌‌هاى نفت خودش را ببندد؛ ما بايد به اين باور برسيم. اين حالا مسئله‌‌‌ى نفت است. خام‌‌‌فروشى‌‌‌ها در بخشهاى مختلفِ مواد خام و معدنى همچنان وجود دارد؛ و اين يكى از ضعفهاى ماست، يكى از مشكلات كشور ماست».

یکی از راهکارهای جلوگیری از خام فروشی سرمایه های کشور می تواند فروش داخلی این محصولات  و تبدیل به سایر محصولات قابل فروش به خارج از کشور می باشد زیرا محصولات پتروشیمی در لیست تحریم های غرب نبوده و فقط نفت خام سبک و سنگین در این لیست غیرقانونی قرار دارد.

با تبدیل نفت خام در پالایشگاه داخلی و به دست بخش خصوصی می توان به چندین هدف عمده که سال های سال جزء مطالبات رهبر انقلاب از دولت بوده است، دست پیدا کرد. اولین امری که می توان به آن اشاره کرد خصوصی سازی صنایع بزرگ می باشد که با این کار تا حدود زیادی دولت می تواند بنگاه داری را رها کرده و به سمت سیاست گذاری در اقتصاد برای پیشرفت کشور برود.

مزیت دوم این رویکرد، ایجاد اشتغال مولد در کشور است که از این طریق هزاران جوان که در رشته های مرتبط تحصیل کرده و در این زمینه دارای مهارت هستند، شاغل خواهند شد و بدین ترتیب اصلی ترین مشکل کشور یعنی بیکاری در حال حاضر تا حدودی کاهش یابد.

اما اصلی ترین مزیت تبدیل نفت خام به سایر محصولات و صادرات آن می تواند عبور از تحریم هایی باشد که غرب برای ضربه زدن به اقتصاد کشور وضع کرده است. با فروش داخلی نفت خام و صادرات محصولات فرآوری شده می توان تا حدود زیادی از عرضه نفت جلوگیری کرد که این موضوع می تواند باعث بالارفتن قیمت نفت خام شده و از طرف دیگر می تواند ضربه ای اساسی به تحریم کنندگان ایران بزند.

به نظر می رسد به دلیل توانایی و مشکلات ساختاری که در شرکت های داخلی وجود دارد، لازم مسئولان وزارت نفت با یک برنامه ریزی منسجم بخش خصوصی را در این امر فعال و توانمند کرده تا بتواند از این پیچ عظیم و تاریخی به سلامت عبور کنیم.

اقتصاد مقاومتی در لایه های متفاوتی قابل بررسی بوده و مدیریت کشور در سطح کلان می بایست با تدبیر این تئوری متفاوت اقتصادی را اجرایی کنند تا بتوانیم با عبور از دست اندازهایی که دشمنان قسم خوردن نظام ملت جمهوری اسلامی ایجاد کرده اند با موفقیت عبور کرده و به اهداف مشخص شده در سند چشم انداز 20 ساله کشور برسیم.

لازم به ذکر است یکی از مشکلات تشکیل بورس نفت هم عدم وجود شرکت های متعدد داخلی برای خرید نفت خام بوده است که باید دید متولیان امر چه راهکاری را برای خروج از این بن بست ارائه خواهند کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *