پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۸
۵
رئیس هیئت تفحص مجلس از خودروسازی مطرح کرد؛

تصمیم خودروسازان برای تهیه پول خرید سرخابی‌ها از جیب مردم

دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۵۲
کد مطلب: 424346
رئیس هیئت تحقیق و تفحص مجلس از صنعت خودروسازی گفت: اگر سرخابی ها به خودروسازان واگذار شوند هزینه های مالی این تیم ها بر دوش قیمت تمام شده خودروها خواهد آمد.
تصمیم خودروسازان برای تهیه پول خرید سرخابی‌ها از جیب مردم
به گزارش جهان، شب گذشته علی علی‌لو عضو کمیسیون صنایع مجلس و رئیس هیئت تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی مهمان تلفنی برنامه متن حاشیه بود تا درباره احتمال واگذاری استقلال و پرسپولیس به دو غول خودروسازی سایپاو ایران خودرو سخن بگویند.

در ابتدای برنامه، رئیس هیئت تحقیق و تفحص از خودروسازان درباره پیشنهاد خودروسازان برای خرید سرخابی ها گفت‌: برای ما هم این پیشنهاد غیرمنتظره و غیرقابل پیش بینی بود.

مهندس علی‌لو افزود: اساساً نه فقط بحث بدهی‌های بالای این دو شرکت مطرح است بلکه اعتقادمان این بود که خودروسازان مجبورند برای سامان دهی به وضعیت خود هم در بخش تولید و هم در بحث مالی و هم در مبحث چگونگی جبران زیان های گذشته باشگاه های فوتبالی که هم اکنون در اختیار دارند باید تکلیف شرکت‌های زیان‌ده خود را روشن کرده و آنها را واگذار یا منحل کنند.

هزینه سرخابی ها را روی قیمت خودروها اضافه خواهند کرد

وی با بیان اینکه " خودروسازان ضرر و زیان‌هایی در خود خط تولید دارند گه باید آن را اصلاح کنند" افزود: این شرکت‌ها در حال حاضر دارای باشگاه‌هایی هستند که جز بار مالی برای شرکت مادر چیزی نداشته و هیچ جای جبران نیز برای این نوع هزینه‌ها ندارند و لذا در قیمت تمام شده خودروها، هزینه آنها را می‌خواهند جبران کنند و دود خرید سرخابی‌ها هم به چشم مردم خواهد رفت.

وی در پاسخ به این سوال که " آیا قرار است هزینه تیم استقلال و پرسپولیس روی هزینه خودرو‌ها افزوده شود و از مردم گرفته شود؟" اظهار داشت: دقیقا همین ور است. طبق اصل ۴۴ قانون اساسی اساساً خصوصی سازی یعنی اینکه مجموعه ای که دولتی که سهام یا مدیریت دولتی دارد به بخش خصوصی واقعی واگذار شود و مدیریت واقعا خصوصی باشد.

سرخابی‌ها را به بخش خصوصی واقعی واگذاریم کنیم نه شبه‌دولتی‌ها

علی لو درباره مخالفت انجمن خودروسازان از خرید این دو باشگاه و تحمیلی بودن این ماجرا نیز تصریح کرد: شرکت های خودروسازی برخلاف ادعای خود که می‌گویند بیشتر سهام برای بخش خصوصی است، شبه دولتی هستند و یک مدیریت سیاسی دولتی بر آن ها حاکم است.

وی با بیان اینکه " پرسپولیس استقلال هم دولتی هستند" افزود: فلسفه اصلی خصوصی‌سازی، واگذاری "بخش دولتی" به "بخش خصوصی واقعی" است تا از وضعیت زیان‌ده بیرون آمده و جایگاه اصلی خود را پیدا کنند.

عضو کیسیون صنایع مجلس تاکید کرد: در روند واگذاری که الان دارد صورت می گیرد، نقض قانون صورت گرفته و بخش دولتی به یک بخش با مدیریت دولتی واگذار می شود و این خصوصی سازی نیست.

علی علی‌لو همچنین افزود: با این زیان‌ها و بدهی‌های میلیاردی که این دو باشگاه دارند و دولت هم گفته پیش از واگذاری این بدهی‌ها توسط دولت پرداخت می‌شود، چه تضمینی است که دوباره این زیان‌ها حاصل نشود و دولت مجبور به پرداخت آن نشود؟

وی در پایان این بخش از سخنان خود تصریح کرد: خودروسازان با چه منطقی، چنین ریسکی را می‌پذیرند که با وجود زیان های داخلی خود و همچنین زیان های مشکلات مالی باشگاه های پیکان و سایپا که در حال حاضر بر عهده آن‌هاست به سراغ این باشگاه های بزرگ پرهزینه و پرحاشیه بروند؟

ایران خودرو و سایپا برای خرید سرخابی‌ها اهلیت ندارند

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی همچنین تاکید کرد: با توجه به صورت‌های موجود، درباره این دو باشگاه همواره از نبود نقدینگی صحبت شده است و حوزه فعالیت آنها صنعتی و بنگاه اقتصادی است و هیچ ارتباطی با ورزش ندارند.

وی با بیان اینکه " متاسفانه سازمان خصوصی سازی اهلیت را مساوی پول داشتن می داند" تصریح کرد: ما در کمیسیون صنایع در حال سروسامان دادن به صنعت خودروسازی هستیم اما سازمان خصوصی سازی با این حرکت این کلاف را سردرگم تر می‌کند. قطعا با توجه به شرایط موجود و مسائل مطرح شده اجازه واگذاری باشگاه ها به خودروسازان را نمی دهیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


عمار
Iran, Islamic Republic of
باسلام
و لعنت خدا، رسولش، ائمه، اولیا، صلحا، شهدا، و مستضعفان بر کسانی که بیت المال را ضایع می کنند و همچنین کسانی که نان شبهه ناک بلکه حرامشان از طریق دلالی و سفته بازی در مراکز ثروت این مملکت قرار دارد.
هرکسی وجدان دارد به سوالات بنده حقیر جواب دهد.
1- آقایان می گویند ما بدهکاریم، پس چرا و از کجا می خواهند سرخابی ها را بخرند؟
2- چه گلی بر سر ملت با این ارابه های مرگ زدند که حال می خواهند وارد باشگاه داری شوند؟
3- مگر دولت، دولت تدبیر و امید نیست پس چرا لگن سازان می خواهند وارد مرکز ثروت و صنعت دیگیری شوند؟ در حالی که در صنعت لگن سازی قبلی را باید گل گرفت!
4- لگن سازی آنها دولتی است، آیا خرید لگن سازی که آن هم دولتی است، خصوصی سازی است؟
5- خدا بحق اعیاد و مولید ماه شعبان ریشه ظلم را برکند؟ انشاء الله بحق صاحب الزمان.
اعصاب نداری ها!
Iran, Islamic Republic of
مهم اینکه که بدونیم کی مجبورشون کرده برن بخرن
Romania
ایران خودرو و سایپا باید منحل بشن قیمت بسیاری از خودروهای معمولی شرکت خودروسازی هیوندای بین 18 تا 30 میلیون تومان است و کیفیتی هزاران برابر بالاتر از کیفیت پراید و رانا و.... دارند چرا باید این همه پول بدهیم و ارابه مرگ تا این حد بی کیفیت بخریم؟ مدیران و سهام داران اصلی این دو شرکت مگه چقدر گردن کلفت هستند که فرقون های تولیدی یشان را انحصاری کرده اند و جلوی واردات خودروهای با کیفیت و ارزان قیمت (البته بغیر از خودروهای میلیاردی که آقازاده های خودشون میخرند) رو گرفته اند؟
United States
به جای خرید استقلال پرسپولیس برن به وضع تیمهای خودشون سایپا و پیکان برسند