جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

تشریح برنامه‌های جدید صادرات برق ایران

دوشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۴۴
کد مطلب: 420845
مدیرعامل توانیر با تشریح برنامه‌های جدید صادرات برق ایران از احداث نیروگاه‌های مرزی با مشارکت بخش خصوصی و صادرات ۵۰ درصدی برق این واحدها به کشورهای همسایه خبر داد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، وزارت نیروی ایران قصد دارد همزمان با اعمال تغییرات جدید در ساختار تجارت برق حجم صادرات برق ایران را با افزایشی سه برابری در قالب یک برنامه سه ساله از ۸ میلیارد کیلووات ساعت فعلی به بیش از ۲۵ میلیارد کیلووات ساعت افزایش دهد.

بر این اساس رویکرد جدید ساخت و توسعه نیروگاه های مرزی با مشارکت بخش خصوصی و صادرات نیمی از برق تولیدی این واحدها به کشورهای هسمایه همچون پاکستان، تریکه و عراق در دستور کار صنعت برق کشور قرار گرفته است.

آرش کردی مدیرعامل جدید توانیر در تشریح برنامه‌های جدید صادرات برق ایران، گفت: با توجه به مزیت های جغرافیایی کشور، دولت و وزارت نیرو از طرح احداث نیروگاه های جدید برق با مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی و صادرات انرژی تولیدی به کشورهای همسایه حمایت می کند.

این مقام مسئول با اعلام اینکه دراين راستا اختيار لازم براي صادرات و مذاكره با كشورهاي همسايه براي انتقال برق نيز به خود سرمايه گذاران بخش خصوصي داده مي شود، تصریح کرد: بر این اساس سرمايه گذاران بخش خصوصي در زمينه توليد برق مي توانند ۵۰ درصد انرژي برق توليد شده در مناطق مرزي را به كشورهاي همجوار صادر كنند.

کردی با اشاره به بازار و پتانسیل های موجود صادرات برق به کشورهای همسایه به ویزه پاکستان، بیان کرد: دولت پاکستان آماده افزایش واردات و خرید برق از ایران است.

مدیرعامل توانیر از احداث نیروگاه جدید ۵۰۰ مگاواتی در زاهدان و تبدیل نیروگاه های گازی به سیکل ترکیبی در استان سیستان و بلوچستان خبر داد و افزود: هم اکنون جمهوری اسلامی ايران با تولید سالانه بیش از ۲۷۷ میلیارد کیلووات ساعت برق بزرگترین تولید کننده انرژی الکتریکی در بین کشورهای منطقه خاورمیانه است.

به گزارش مهر، در شرایط فعلی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای ارمنستان، پاکستان، ترکمنستان، ترکیه، جمهوری آذربایجان، عراق و افغانستان انرژی برق مبادله می‌کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *