جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱

صدای طبل چینی در عزاداری ایرانی

دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۵۶
کد مطلب: 386943
اقتصادنیوز نوشت: در حالی در بازار تهران طبل‌های چینی و ژاپنی مشاهده می‌شود که در لیست آمارهای وارداتی ایران نامی از ژاپن وجود ندارد. اما کشور چین بزرگترین مبدا طبل‌های وارداتی ایران در نیمه نخست امسال بوده است.
به گزارش جهان، اقتصادنیوز در ادامه می‌نویسد: همزمان با نزدیک شدن به ماه محرم نگاهی به طبل‌های در معرض فروش در حوالی راسته پارچه فروشی‌های بازار تهران این سوال به ذهن می‌رسد که این طبل‌ها ساخت کدام کشور است؟ پاسخ به این سوال را در برچسب‌هایی که "Made in China" و "Made in japan" روی آنها نقش بسته‌اند می‌توان دریافت.

قیمت این طبل‌ها بر اساس سایز آنها متفاوت است و گاهی نیز طبل‌های ساخت ایران به چشم می‌خورد. بر اساس مشاهدات، جنس این طبل‌ها عمدتا از استیل و آهن است و چوب استفاده شده در آنها نیز "توپوز" نام دارد.

به گزارش «اقتصادنیوز»، بر این اساس، متوسط قیمت یک طبل کوچک ۶۳ هزار تومان است اما قیمت این کالا به طور میانگین از ۹۰ هزار تومان تا ۶۰۰ هزار تومان متغیر به نظر می‌رسد.

طبل بزرگ که جنس آن به "مشهدی" معروف و ساخت ایران است نیز با قیمت ۴۴۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

*واردات سه هزار دلار طبل چینی

آمارهای منتشر شده از میزان واردات طبل به ایران در شش ماهه اول سال جاری نیز گویای این است که کشور چین به لحاظ وزنی اولین واردکننده این کالا به کشور است. این درحالی است که امارات متحده عربی به لحاظ ریالی و ارزش دلاری بزرگ‌ترین واردکننده طبل‌ به ایران بوده است.

بر اساس آمارهای منتشر شده از گمرک، واردات طبل از کشور چین با شماره تعرفه ۹۲۰۶۰۰۰۰ در شش ماهه اول امسال در حدود سه هزار و ۷۱۶ کیلوگرم به ارزش ریالی ۸۸ میلیون و ۱۳۶ هزار ریال،معادل سه هزار و ۴۰۳ دلار بوده‌ است.

کشور های دیگری نیز در این میان تلاش کرده‌اند که در بازار ایران جایی برای طبل‌های خود پیدا کنند که از این میان می‌توان به امارات متحده عربی، هلند، ترکیه و آلمان اشاره کرد.

امارات متحده عربی بعد از چین بزرگ‌ترین مبدا طبل‌های وارداتی به ایران است که از این کشور به وزن دو هزار و ۹۷۱ کیلوگرم طبل به ارزش ریالی ۲۳۵ میلیون و ۳۳۸ هزار ریال معادل ۹ هزار ۱۸۰ دلار وارد شده است.

هلند هم سومین کشور واردکننده طبل به ایران در نیمه اول سال جاری بوده که از این کشور ۹۳۴ کیلوگرم طبل به ارزش ۷۰ میلیون و ۲۳۱ هزار ریال معادل دو هزار و ۷۰۱ دلار به بازار ایران وارد شده‌ است.

پس از آن نیز ترکیه ۳۶۰ کیلوگرم طبل را با ارزش ۵۲ میلیون و ۱۳۳ هزار ریال معادل ارزش دلاری یک هزار و ۹۶۰ دلار به ایران فروخته‌ است.

آلمان نیز از این بازار سهمی را کسب کرده و ۲۴۱ کیلو‌گرم طبل با ارزش ۱۲ میلیون و ۵۱۹ هزار معادل ارزش ۴۹۲ دلار به ایران صادر کرده‌ است.

بنابر این مجموع طبل‌های وارد شده به ایران در شش ماهه نخست سال جاری ارزشی معادل ۴۵۸ میلیون و ۳۵۹ هزار ریال معادل ۱۷ هزار و ۷۳۶ دلار داشته‌است.

به گزارش «اقتصادنیوز»، موضوع قابل توجه این است که در میان این کشورها نامی از کشور ژاپن دیده نمی‌شود که این شائبه را به وجود می‌آورد که طبل‌های ژاپنی از مبادی غیررسمی به کشور وارده شده‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


فاطمه
عزاداری امام حسین با چاشنی خیانت به کشور!