شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

اتمام حجت جهاداسلامی با اسراییل

چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۳۶
کد مطلب: 393341
معاون دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین ضمن اعتراض به نقض مکرر توافق آتش‌بس قاهره توسط رژیم صهیونیستی افزود که مقاومت در صورت ادامه این وضعیت به نبردی دیگر روی خواهد آورد و تمام مناطق فلسطین با هم متحد خواهند شد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، «زیاد النخاله» معاون دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در گفت‌وگویی اختصاصی با «فلسطین الیوم» اعلام کرد که عدم التزام رژیم صهیونیستی به توافق آتش‌بس قاهره ، باعث کشاندن مقاومت به نبردی دیگر با این رژیم خواهد شد. متن مصاحبه به این شرح است:

-مسیر آتش‌بس غزه با وجود نقض متعدد آن توسط اسرائیل مانند ادامه محاصره، به شهادت رساندن یک ساکن غزه و غیره به کجا ختم می‌شود؟

-سیاست اسرائیل در قبال ملت فلسطین آشکار است. اسرائیل دائما به دنبال تحمیل سیاست‌هایش است با اینکه از حجم امکات مقاومت و میزان اراده آن اگاه است. عدم التزام به توافق قاهره ما را به درگیری دیگری خواهد کشاند.

-آیا زمان از سرگیری مذاکرات غیرمستقیم اعلام شده است؟ آیا اختلافات فتح و حماس در این زمینه تاثیر دارد؟

- زمان مذاکرات در نتیجه بسته بودن گذرگاه رفح مشخص نیست اما اختلافات فتح و حماس قطعا تاثیر دارد اما نه به اندازه‌ای که مانع از تشکیل یک گروه واحد شود.

- نظر شما در مورد طرح سازمان ملل برای بازسازی غزه چیست؟

- طرح «رابرت سیری» نماینده سازمان ملل در امور خاورمیانه در واقع دیدگاه اسرائیل برای بازسازی غزه اما با اراده بین‌المللی است. این طرح مشروعیت محاصره ۷ ساله غزه را افزایش می‌دهد. ما و تمام گروه‌های فلسطینی با این طرح مخالفیم و بر پایان محاصره تاکید داریم.

-اسرائیلی‌ها اخیرا مجازات‌ها در خصوص تحرکات قدس را افزایش داده‌اند مثلا به فکر لغو تابعیت افتاده‌اند. اگر این اقدامات افزایش یابد آیا غزه به دور از تحولات میدانی قدس خواهد بود؟

- اسرائیل حتی یک روز از سیاست سرکوبگرانه خود دست برنمی‌دارد . عملیات یهودی سازی قدس، شهرک سازی، هتک حرمت مسجدالاقصی و اخیر لغو تابعیت همچنان ادامه دارد. اما اینها از اراده مقاومت کم نمی‌کند و بی شک غزه و دیگر شهرهای فلسطینی به دور از اتفاقات قدس نخواهند بود. قدس پایتخت فلسطین خواهند ماند.

-«رمضان عبدالله شلح» دبیرکل جهاد اسلامی بر لزوم انتقال توانایی های مقاومت به کرانه باختری تاکید کرد آیا عملیات قدس جزئی از آن است؟

- درگیری‌های قدس و کرانه باختری مربوط به همه است و سخنان دبیرکل تاکید بر موضع جنبش و ملت فلسطین در قبال رویارویی آینده است که بدون شک در کرانه باختری رخ خواهد داد.

- اسرائیل ادعا می‌کند که اغلب ذخیره سلاح مقاومت فلسطین را نابود کرده است و مقاموت تکذیب می‌کند، نظر شما چیست؟

- بدون شک ادامه محاصره تاثیر منفی بر نوار غزه و تقویت قوای مقاومت دارد اما تاکید می‌کنم که مقاومت در حال حاضر ضعیف‌تر از قبل از جنگ اخیر نیست و برای ترمیم خود به تلاش‌هایش ادامه می‌دهد.

-بعد از جنگ اخیر لحن تند اظهارات سیاسی و نظامی افزای یافت به نحوی که به نظر می‌رسید آزادی فلسطین نزدیک است آیا این باعث ناامیدی مردم نمی‌شود؟

- این حق ملت فلسطین و رهبران آن است که با صدای بلند آزادی آن را فریاد بزنند. این حق آنهاست که به موفقیت‌های خود در جنگ اخیر افتخار کنند. درست است که ما دراین جنگ هزاران نفر شهید شدند و هزاران خانه تخریب شد و به نحوی باعث ناامیدی مردم شد اما این به معنای تسلیم شدن آنها نیست.

- در سایه مشغولیت‌های کنونی جهان عرب، آیا مسئله فلسطین در حال به حاشیه رانده شدن است؟

- علیرغم تمام شرایط فعلی مسئله فلسطین همچنان محرک منطقه و جهان است و فلسطین جنگ و یا صلح را مشخص می‌کند. مقامت فلسیطین نیز اگرچه در پی مسائل فعلی در حالت جزر و مد است اما همواره وجود دارد. مسئله فلسطین به دور از آنچه در منطقه می‌گذرد، نیست. مذاکرات هسته‌ای ایران با ۵+۱ به دور از قدس و فلسطین نیست بلکه به دلیل وجود اسرائیل و امنیت آن، جهان هر روز به تحرک در می‌آید. فلسطین مسئله اصلی جهان باقی خواهد ماند.

-روابط مصر و فلسطین پس از وضعیت نامناسب امنیتی در صحرای سینا چگونه خواهد بود؟

- روابط مصر و فلسطین مربوط یه یک لحظه نیست. این روابط با دین و تاریخ و جغرافیا پیوند خورده است. هیچ کس نمی‌تواند به این روابط پایان دهد. بله مسائلی از جمله گذرگاه رفح وجود دارد که باید حل شود و امیدواریم اسباب بستن آن هر چه زودتر حل شود.

- موضوع شما در خصوص فشارهای آمریکایی، عربی و اروپایی برای از سرگیری مذاکرات سازش چیست؟

- مذاکرات اسرائیلی و فلسطینی پیامدهای واقعی خود را از دست داده است . اسرائیل می‌خواهد با ادامه شهرک‌سازی در کرانه باختری آن را به «اسرائیل دوم» تبدیل کند . این همان چیزی است که مذاکرات سازش دنبال می‌کند. به هیمن دلیل این مذاکرات مورد قبول ما نیست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *