پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

سلاحی که بغداد را نشانه گرفته است+عکس

چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۴
کد مطلب: 421240
به باور ناظران ارسال تسلیحات پیشرفته به اقلیم کردستان عراق بیش از آن که در راستای مقابله با داعش صورت پذیرفته باشد در جهت تضعیف حاکمیت بغداد گام بر می دارد.
به گزارش جهان به نقل از فرهنگ نیوز، زمان زیادی از سخنان تاریخی مسعود بارزانی ریاست اقلیم کردستان عراق پس از حمله تروریست های داعش به موصل نگذشته است، سخنانی که وی بیان داشت منطقه اقلیم (کردستان) به دوران پیش از حمله ی داعش باز نخواهد گشت. بارزانی و یارانش حملات داعش را بهترین فرصت جهت تحقق آرزوی دیرین شان مبنی بر استقلال کامل کردستان از کشور عراق پنداشتند، امری که به نظر بیش از همیشه سهل تر به نظر می آمد.

به واقع منطقه کردستان عراق پس از اتمام جنگ دوم خلیج فارس (حمله ی صدام به کویت) و اعمال منطقه پرواز ممنوع بر حریم هوایی آن شاهد نوعی از خودمختاری بوده است، خودمختاری که گاها با خشونت بی امان کردها حتی نسبت به یکدیگر مواجه بوده است. نیروهای اتحادیه میهنی به رهبری جلال طالبانی با پیش مرگه های وابسته به مسعود بارزانی ریاست حزب دموکرات کردستان سال ها جهت بسط نفوذ شان به درگیری با یکدیگر پرداختند.

بارزانی حمله داعش به عراق را فرصت مناسبی جهت نیل
به مقصد نهایی اش جهت استقلال کامل کردستان عراق پنداشت

سقوط حکومت صدام حسین دیکتاتور مخلوع عراق، کردها را بیش از گذشته به داشتن کشوری مستقل نوید می داد، از همین روی به گذر زمان و با بهره مندی از ضعف قدرت مرکزی (بغداد) و حمایت برخی قدرت های منطقه بر میزان استقلال عمل خویش افزودند. سال های حکم رانی جرج بوش پسر و تلاش برای اعمال هم زمان طرح خاورمیانه جدید و طرح خاورمیانه بزرگ که خروجی آن تجزیه کشورهای منطقه (به طور نمونه عراق به سه کشور شیعه، سنی و کرد تقسیم می شد) و پیاده سازی دموکراسی غربی بود راه را بیش از همیشه برای کردهای عراقی مهیا نمود. یافتن هم پیمانی غیر عرب از سوی اسرائیل بر میزان حمایت های پیدا و پنهان از چنین طرحی افزود.

حمله تروریست های داعش به موصل و عقب نشینی ارتش عراق از بسیاری مناطقی شمالی و غربی این کشور توامان با واکنش سریع نیروهای اقلیم مواجه شد، چرا که پیش مرگه ها توانستند با بهره مندی از تنش میان دولت مرکزی و داعش بر مناطق پر اهمیت و مناقشه انگیزی نظیر کرکوک (بیت المقدس کردها) چیره گردند. مسعود بارزانی، رهبر اقلیم کردستان در اولین موضع‌گیری خود پس از تشدید بحران در عراق، گفت است: «ظرف چند ماه آینده همه‌پرسی استقلال برگزار می‌کنیم». این صریح‌ترین اظهارنظر بارزانی در خصوص حرکت کردهای عراق به سمت جدایی در سال های اخیر است.

پیش مرگه های کرد با بهره مندی از ضعف دولت مرکزی
مناطق مورد مناقشه نظیر کرکوک را به تصرف در آوردند

بر خلاف معادلات از پیش تعیین شده، تروریست های داعش به جای حمله به سوی بغداد، اربیل مرکز اقلیم کردستان را هدف بعدی خود قرار داده و به گونه ای برق آسا به فتح یکی پس از دیگری شهرهای کردستان عراق پرداختند که اگر نبود حمایت های تسلیحاتی ایران و حملات هوایی نیروهای ائتلاف بی گمان هم اکنون اربیل تحت کنترل تروریست های داعش بود. حمله به سوی کردستان عراق طرح های پیشین کردها مبنی بر جدایی از عراق و انضمام مناطق مورد مناقشه را موقتا مسکوت گذارده و آنها را به حمایت از بغداد جهت رویارویی کامل با داعش واداشت، اما این اقدام موقتی بوده و در آینده نزدیک از سر گرفته خواهد شد.

* کلید زدن مجدد طرح استقلال در کنگره آمریکا

ناظرین بین المللی بر این باورند که استراتژیست های آمریکا علی رغم حمایت ظاهری از عراق یک پارچه، منافع خویش را در تجزیه این کشور جستجو می نمایند، به ویژه آن که هم اکنون دولت مرکزی بغداد بیش از هر زمانی به تهران نزدیک شده است. منابع رسانه ای روز گذشته خبر دادند که کمیسیون نیروهای مسلح در مجلس نمایندگان آمریکا لایحه‌ای تصویب کرده است که در صورت تصویب نهایی آن، با کردها و سنی‌های عراق به صورت دو کشور رفتار می‌شود، لایحه‌ای که واکنش‌های متفاوتی در عراق به دنبال داشت.

جلب نظر مساعد آمریکا جهت استقلال هرچه زودتر
اقلیم از اهداف سفر بارزانی به آمریکا محسوب می شود

این لایحه شرط‌هایی وضع کرده که تنها در صورت پایبندی دولت عراق به آن‌ها، ۷۱۵ میلیون دلار از بودجه پنتاگون به حمایت از ارتش عراق و دیگر نیروهای وابسته به دولت در جنگ علیه گروه دولت اسلامی موسوم به داعش اختصاص خواهد یافت. از جمله این شرط‌ها این است که دولت عراق طی سه ماه پس از تصویب قانون، به اقلیت‌های «غیر شیعی» نقشی در اداره کشور بدهد. همچنین بغداد باید به حمایت خود از گروه‌های شبه‌نظامی پایان دهد. در صورتی که دولت عراق به این شرط‌ها پایبند نباشد، ۷۵ درصد از کمک‌های آمریکایی به بغداد به حال تعلیق در می‌آید و بیش از ۶۰درصد از این کمک‌ها به کردها و سنی‌ها ارسال خواهد شد.

دولت مرکزی عراق بلافاصله نسبت به طرح فوق و احتمال عملیاتی شدن آن هشدار داده است. دفتر حیدر العبادی نخست وزیر عراق بیانیه‌ای درباره لایحه تصویب شده صادر کرد که در آن آمده است: «تعامل با دولت عراق همواره واضح بوده و هست و چارچوب آن احترام به حاکمیت ملی عراق است. این جزو پایه‌های دولت و تاکیدهای مستمر آن در گفت‌وگوهای بین‌المللی است.» در این این بیانیه آمده است: «تاکید می‌کنیم هیچ اسلحه رسانی جز از راه دولت عراق و برپایه طرح‌های نظامی صورت نخواهد گرفت.»

خانواده بارزانی از قدرت بلامنازعی در اقلیم برخوردارند.
نچبروان بارزانی برادرزاده مسعود بارزانی نخست وزیر اقلیم

پارلمان عراق هم چهار کمسیون امور خارجه، حقوقی، امنیت و دفاع و عشایر را مامور تهیه لایحه‌ای برای پاسخ به لایحه آمریکایی کرده است.

پس از آن‌که لایحه فوق واکنش‌های تندی در بغداد به همراه آورد، سفارت آمریکا در این کشور با صدور بیانه‌ای تاکید کرد که سیاست ایالات متحده در قبال عراق تغییری نکرده است. در بیانیه سفارت آمده است که دولت باراک اوباما از «عراق یکپارچه» حمایت می‌کند و کمک تسلیحاتی دولت آمریکا در اختیار دولت عراق در بغداد و نیروهای امنیتی عراقی قرار خواهد گرفت.

مقامات آمریکایی بر این باورند که تنها راه مقابله با قدرت گیری فزاینده ایران
در عراق تجهیز، تسلیح و اعطای خودمختاری و یا استقلال به مناطق کردن نشین
و اعراب سنی می باشد

با این وجود و علی رغم تکذیب کاخ سفید و مقامات وزارت خارجه آمریکا، تحلیل گران بر این باورند که عدم سرکوب قاطع داعش توسط آمریکا و عدم حمایت ویژه از دولت مرکزی عراق و حمایت از طرح هایی مبنی بر ارسال کمک های مستقیم به عشایر سنی عراق و یا کردهای عراق در پی آن است که نهایت به وجود دولتی به نام کردستان در منطقه خاورمیانه رسمیت بخشد، دولتی که زمینه تجزیه سایر کشورهای منطقه، مهار همسایگان این اقلیم (به ویژه جمهوری اسلامی) و طرح های خاورمیانه جدید و بزرگ را مهیا خواهد کرد.

* سفری جهت استحکام موضع اربیل/سلاحی که بغداد را نشانه گرفته است

رسانه های کردی روز شنبه از سفر مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق در راس هیاتی بلندپایه به ایالات متحده جهت دیدار با باراک اوباما و مقامات بلندپایه این کشور خبر دادند. بنا به گفته منابع مطلع، مسعود بارزانی با رئیس جمهور آمریکا در مورد کردستان پس از نابودی داعش به بحث و رایزنی پرداخته است همچنین رئیس منطقه کردستان عراق، موضوع عملیات آزادسازی موصل، تسلیح پیشمرگه و بازسازی مناطق تخریب شده در جنگ با داعش را با باراک اوباما به بحث و گفت و گو گذاشته است.

مسعود بارزانی در دیدار باراک اوباما

کفاح محمود مشاور رسانه‌ای رئیس اقلیم کردستان پیشتر در مصاحبه با روزنامه «الشرق الاوسط» بیان داشته بود که بارزانی در این دیدار در پی جلب حمایت تام آمریکا از طرحی مساعد برای آینده کردستان خواهد بود. از این رو می توان رایزنی های اخیر بارزانی در آمریکا و ارتباط گیری های وی با سران اروپایی و کانادا را این گونه ارزیابی کرد که با تضعیف روزافزون داعش و با طرح مباحث چالش برانگیز میان بغداد-اربیل کردها در پی هموار نمودن جاده استقلال گام برداشته اند.

طرح مقابله با داعش و تلاش جهت دریافت تسلیحات پیشرفته موضوع دیگری است که کردها در سفر به آمریکا در پی تحقق آن هستند. مصطفی سید قادر، وزیر پیشمرگ اقلیم کردستان پیش از سفر به آمریکا در گفت‌وگو با شبکه روداو، نزدیک به خانواده بارزانی اعلام کرد که آمریکا پیش‌تر وعده داده سه لشکر از نیروهای پیشمرگ را به سلاح‌های پیشرفته مجهز کند و در این سفر چگونگی ارسال سلاح مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

مقامات بغداد نگرانند دستیابی کردها به تسلیحات پیشرفته
از میزان تبعیت اربیل از بغداد کاسته و موازنه قدرت در عراق
را تغییر دهد.
حیدر العبادی نخست وزیر عراق در کنار مسعود بارزانی

دستیابی احتمالی کردها به تسلیحات پیشرفته اگرچه به بهانه مقابله با تروریست های داعش صورت می پذیرد اما نگرانی فزاینده ترکیه و دولت مرکزی عراق را نیز در بر داشته است. پرسشی که برخی از ناظران ترکیه‌ای مطرح می‌کنند این است: آیا پیشمرگ‌ها این سلاح‌ها را فقط برای جنگ با داعش می‌خواهند؟ دسترسی به این سلاح‌ها با مخالفت دولت عراق نیز همراه بوده است. هرچند عراق می‌گوید تحویل این سلاح‌ها باید با نظارت دولت مرکزی صورت بگیرد، اما نکته‌ای که در این میان برخی از تحلیلگران می‌گویند این است که دسترسی کردها به این سلاح‌ها، آنها را به لحاظ تجهیزات جنگی برتر از دولت مرکزی قرار می‌دهد و همین موضوع می‌تواند موجبات نگرانی دولت عراق را در آینده فراهم کند. تحقق این فرآیند عملا دولت مرکزی عراق را از جهات مختلف در برابر کردها خلع سلاح خواهد کرد.

بارزانی در کنار عبدالله اوجالان رهبر معنوی
و در بند پ ک ک (حزب کارگران کردستان ترکیه)

نزدیکی روزافزون دولت مرکزی عراق به جمهوری اسلامی، نگرانی مقامات آمریکایی و کردها را در بر داشته است و خط بطلانی بر آخرین امیدهای دولت آمریکا جهت نفوذ در عراق کشیده است. به باور آمریکایی ها یکپارچگی عراق نهایتا به نفع ایران و به زیان واشنگتن خواهد بود چرا که شیعیان این کشور به دلیل کثرت جمعیتی شان عملا قدرت را در دست داشته و مانع از اعمال نفوذ آمریکا خواهد بود، این در حالی است که عراق سه گانه عملا مناطق سنی نشین و کردها را به آمریکا و متحدین عربش وابسته خواهد کرد، لذا طرح ارسال سلاح های پیشرفته جهت مقابله با توسعه طلبی های داعش بیش از آن که تکفیری ها را هدف قرار دهد، آینده عراق یکپارچه و دولت مرکزی بغداد را هدف قرار داده است.

مسرور بارزانی پسر مسعود و از بالاترین مقامات امنیتی اقلیم
محسوب می شود. وی از فشار تهران بر پدرش سخن می گوید

اظهارات مسرور بارزانی پسر بزرگ مسعود بارزانی و از مسئولان ارشد امنیتی اقلیم کردستان عراق به وضوح مهر صحه بر موضوع فوق می گذارد، آن جا که وی می گوید: «تهران بر پدرم فشار می آورد برای این که روابطش را با ترکیه تعمیق کرده، با ایجاد پایگاه آمریکایی ها در اربیل برای همکاری و هماهنگی با آنها موافقت کرده و بر برگزاری همه پرسی برای تعیین سرنوشت مردم اقلیم کردستان اصرار دارد.»

* دیکتاتوری بارزانی و نگرانی از تجزیه اقلیم

با وجود گذشت ۱۲ سال از زمان سقوط صدام حسین، منطقه کرد نشین هم چنان تحت تسلط دو جریان عمده قرار دارد. نیروهای اتحادیه میهنی و نظامی هایشان به رهبری جلال طالبانی بر مناطق شرقی به مرکزیت سلیمانیه مستقر بوده و نیروهای حزب دموکرات به رهبری بارزانی بر اربیل و دهوک مسلط اند. فارغ از اختلاف های دیرینه طرفین، اتحادیه میهنی در سال های اخیر حزب دموکرات و شخص بارزانی را به در پیش گرفتن مشی دیکتاتوری در اقلیم متهم نموده اند. تضعیف موقعیت اتحادیه میهنی در انتخابات اخیر و نزول به رتبه سوم در پارلمان اقلیم برای اولین بار پس از دو حزب دموکرات و گوران (تغییر) ظاهرا بر میزان تنش ها افزوده و بر اقتداربارزانی افزوده است.

روابط بارزانی با تهران در سال های اخیر شکننده بوده است

برآورد تحولات سال های اخیر در اقلیم حاکی از آن است که بارزانی جهت تثبیت موقعیت خویش از تهران فاصله گرفته و به آنکارا نزدیک شده است، این در حالی است که اتحادیه میهنی هم چون سال های پیشین متحد تهران مانده است. ناظران بر این اعتقادند که سفر مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان به ایالات متحده فقط در مورد مبارزه با داعش نخواهد بود، بلکه بارزانی در این سفر تلاش خواهد کرد حمایت امریکا را برای تجدید ریاست خود بر اقلیم برای بار سوم را به دست آورد.

جلال طالبانی رهبر حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق
از متحدین دیرین ایران محسوب می شود

روزناهه العرب در این ارتباط نوشته است که هدف بارزانی از این سفر قبل از هر چیز کسب حمایت امریکا در مبارزه با رقبایی است که می خواهند سلیمانیه را از اقلیم جدا کنند. دشمنان بارزانی تلاش دارند با این اقدام اقلیم جدیدی زیر نظر حزب اتحاد میهنی کردستان به مرکزیت سلیمانیه ایجاد کنند و ادعا می شود که در پشت پرده حمایت ایران را نیز دارند. این اقدام تمامی نقشه های بارزانی برای اعلام استقلال کردستان و قطع ارتباط با دولت مرکزی در بغداد را نقش بر آب می کند.

برخی رسانه ها از تشدید تنش ها میان بارزانی و طالبانی
و احتمال تجزیه منطقه اقلیم به دو کردستان غربی و شرقی
به پایتختی اربیل و سلیمانیه خبر داده اند

به نوشته ی این روزنامه عده ای از این اقدام حمایت می کنند در حالی که در مقابل بسیاری با این کار مخالفند. به ویژه که این اقدام می تواند درگیری یاران بارزانی و طالبانی را که در زمان حکومت بعث به ریاست صدام حسین، رئیس جمهوری مخلوع در اوج بود، مجددا احیا کند. بارزانی تاکید کرده است که «تهدید تشکیل اقلیم کردستان توطئه ای است که باید فورا متوقف شود.» وی همچنین خواستار توقف این فتنه جنجال برانگیز در اقلیم شده است.

منتقدین بارزانی او را به کسب قدرت مطلق متهم می نمایند

مسعود بارزانی در سال ۲۰۰۵ برای اولین بار و بر اساس انتخابات توانست ریاست اقلیم را به دست آورد، امری که در سال ۲۰۰۹ نیز به وقوع پیوست. سال ۲۰۱۳ ریاست وی به مدت دو سال تمدید شده است، حال و در آستانه انتخاب رئیس جدید بارزانی در پی تغییر سیستم انتخابات و به دست آوردن شانس مجدد برای خود است و مخالفین زیر بار این امر نمی روند و همین زمینه شکاف بیش از پیش را مهیا نموده است.

امین بکر، نماینده حرکت تغییر در پارلمان کردستان در این باره می گوید: «قانون اساسی اقلیم کردستان تاکید کرده که دوره ریاست بر اقلیم تنها دو دوره متوالی است و بارزانی نمی تواند بعد از آن دوره خود را تجدید یا تمدید کند. مگر در حالتی خاص که ماده ای قانونی خاصی از تصویب مجلس بگذرد که تصویب چنین چیزی در مرحله فعلی بعید است.»

* اختلاف های داخلی در حالی شدت یافته است که پیش مرگه های کرد همچنان در حال نبرد با تروریست های داعش هستند

سایت سلیمانیه نیوز به نقل از مسئول امنیتی در اقلیم کردستان، مسرور بارزانی که پسر بزرگ مسعود بارزانی است، نوشت که عده ای به دنبال ایجاد اقلیم سلیمانیه هستند در حالی که اقلیم در حال مبارزه با داعش است، این مساله خیلی روشن به این معنا است که عده ای طرح جدایی از اقلیم به سود ایران را دنبال می کنند.

بارزانی روابط تنگاتنگی را با اردوغان برقرار نموده است

کارشناسان انتظار دارند که بارزانی در دیدار خود از ایالات متحده بتواند حمایت آمریکا را در ادامه جنگ با داعش به دست آورد و خود را به عنوان برگه ای مهم برای این کشور در جلوگیری از نفوذ بی چون و چرای ایران بر عراق جا بزند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *