پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

۱۴مارس از «سرزمین‌سروها» چه می‌خواهد؟

دوشنبه ۹ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۸
کد مطلب: 441842
جریان ۱۴ مارس و حامیانش به نظر می رسد در برهه ای که لبنان یکی از قطعات مهم پازل امنیت جمعی در منطقه محسوب می شود، قصد بر هم زدن موازنه قدرت در بیروت از طریق هدایت اعتراضات مدنی به سود خود را دارند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، تشدید اعتراضات عمومی در قبال وقوع و استمرار بحران زباله ها در بیروت، زمینه را برای ورود خطرناک برخی گروه های خطرناک و فرصت طلب در سرزمین سروها فراهم ساخته است. در این میان، «زباله» به اسم رمز عملیات برخی اعضای ۱۴ مارس و حامیان غربی و عربی آنها جهت استحاله و تسلط کامل بر لبنان تبدیل شده است.

تظاهرات دهها هزار نفری اخیر در بیروت در اعتراض به وقوع بحران زباله، حاوی نکات قابل تاملی است. ظاهر مسئله نشان می دهد شهروندان لبنانی تنها نسبت به تلمبار شدن زباله در خیابان ها و محل زندگی خود خشمگین وناراضی هستند. این نارضایتی کاملا طبیعی و برخاسته از عواقب محیط زیستی و بهداشتی عدم جمع آوری زباله ها در بیروت است.

با این حال ادبیات به کار رفته از جانب برخی معترضان و همچنین سکوت معنادار برخی از اعضای جریان ۱۴ مارس در قبال تحولات اخیر نشان دهنده بازی پیچیده ای است که در ماورای بحران اخیر در بیروت شکل گرفته و طی هفته ها و ماه های آتی نیز ادامه خواهد یافت.

به نظر می رسد جریان ۱۴ مارس و تروییکای حامی آن ـ واشنگتن، پاریس و تل آویو ـ در برهه ای که لبنان یکی از قطعات مهم پازل امنیت جمعی در منطقه محسوب می شود، قصد بر هم زدن موازنه قدرت در بیروت از طریق هدایت و مدیریت اعتراضات مدنی به سود اهداف خود را دارند.

جریان ۱۴ مارس تاکنون تلاش زیادی برای یکدست سازی قدرت به سود خود در بیروت صورت داده است. حتی مهره های تروریست و خطرناکی مانند «سمیر جعجع» و فالانژهای لبنانی جهت دستیابی به این هدف بارها با کمک مهره های خود در بیروت و طرابلس جنگ داخلی ایجاد کردند.

با این حال هر بار با هشیاری حزب الله و جریان ۸ مارس این بازی به ضرر مهره های غرب و رژیم صهیونیستی به پایان رسید. پس از شکست تاریخی رژیم صهیونیستی در برابر حزب الله لبنان در جنگ ۳۳ روزه، قدرت مقاومت اسلامی لبنان به صورتی تصاعدی در بیروت افزایش یافت.

از سویی؛ سید حسن نصرالله قهرمان جهان عرب و دبیر کل حزب الله این قدرت را صرف ایجاد امنیت در لبنان کرد تا بر همگان اثبات شود سلاح مقاومت تنها ابزار حفظ تمامیت ارضی این کشور در برابر تهدیدات داخلی و خارجی محسوب می شود.

از سوی دیگر اما؛ «خلع سلاح مقاومت»، «یک دست سازی سیاسی قدرت به سود جریان ۱۴ مارس» و «ایجاد بحران های مزمن امنیتی در بیروت» سه راهکار غرب و جریان مخالف مقاومت در لبنان جهت تسلط بر امور داخلی لبنان و تعریف این کشور در مجرا و مسیر اهداف شوم واشنگتن، تل آویو و پاریس در منطقه بوده است.

در شکل دهی و به سرانجام رساندن این معادله، غرب و جریان ۱۴ مارس هر واقعه، نارضایتی و اعتراضی در فضای سیاسی داخلی لبنان را به مثابه یک کاتالیزور و عامل تسریع کننده می بینند، عاملی که بتواند معادله نهایی را به سود اهداف مشترک جریان ۱۴ مارس و حامیان غربی و صهیونیستی آن شکل دهد.

در جریان تظاهرات اخیر در لبنان، برخی معترضان شعارهایی در حمایت از برگزاری انتخابات زودهنگام و انحلال پارلمان سر داده اند. از سوی دیگر، شواهد و مستندات موجود نشان دهنده تحرکات جدی سران جریان ۱۴ مارس از جمله «سعد حریری» و «سمیر جعجع» جهت استفاده از فضای موجود به سود اهداف کلی و جزئی جریان مخالف مقاومت در بیروت است.

بر این اساس؛ آنچه در این برهه حساس بار دیگر توسط جریان ۱۴ مارس مورد هدف قرار گرفته است، امنیت جمعی در سرزمین سروهاست، امنیتی که در سایه از خودگذشتگی مدافعان واقعی امنیت لبنان یعنی رزمندگان حزب الله به دست آمده است.

ایجاد شرایط مشابه سوریه در لبنان و ایجاد بحران های مزمن و مستمر امنیتی و تروریستی در آن، هدفی است که غرب و رژیم صهیونیستی به شدت دنبال آن هستند.

واشنگتن و تل آویو در برهه فعلی در صدد هدایت بحران زباله ها در بیروت به مجرا و بازه ای گسترده تر هستند. غایت این معادله، ناآرام سازی بیروت و طرابلس و دیگر شهرهای لبنان و گسیل داشتن گروه های تروریستی و تکفیری به سوی آنجاست.

آنچه مسلم است اینکه حزب الله و دیگر گروه های تعریف شده در ذیل جریان هشت مارس، تحرکات شوم جریان ۱۴ مارس و حامیان غربی و صهیونیستی آنها را به صورتی دقیق مورد رصد قرار داده و اجازه سوء استفاده مزدوران آمریکا و اسرائیل را از نارضایتی های عمومی و طبیعی مردم این کشور را نخواهند داد.

بدیهی است که این بار نیز توطئه های جدید غرب و مخالفان مقاومت در راستای ناامن سازی لبنان راه به جایی نخواهد برد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *