شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

درخواست ام اسی وزیربهداشت ازهیات دولت

پنجشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۵۲
کد مطلب: 424904
وزیر بهداشت گفت: حمایت از افراد کم‌توان یکی از موضوعات مطرح شده در جلسه امروز هیأت دولت بود. امیدواریم مجلس، بیماری ام اس را جزو بیماریهای خاص مصوب کند تا همه خدمات آن رایگان شود.
به گزارش جهان به نقل از فارس، سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی در حاشیه مراسم روز جهانی ام‌اس در سالن همایشهای رایزن گفت: مبتلایان به ام‌اس در موضوع دارو راضی بودند در عین حال مشکل توانبخشی جدید نیست و متأسفانه در این زمینه امکانات در کشور فوق‌العاده کم است امیدوارم همانطور که معاون اول رئیس جمهور فرمودند هلال احمر کشور در این زمینه همت کند و شعبات خود را گسترش دهد.

وی افزود:‌ در عین حال نیکوکارانی هستند که کمک می‌کنند و امیدواریم به تدریج این مراکز در کشور ایجاد شود.

هاشمی ادامه داد: دارویی که اکثر بیماران استفاده و متخصصان تجویز می‌کنند در ایران تولید می‌شود این دارو در تعدادی از کشورهای خارج از منطقه ما استفاده می‌شود بنابراین از بیماران و همکاران عزیز که از تولید داخل حمایت می‌کنند ممنونیم بخشی از آن هم هنوز انواع خارجی است آنچه دولت به طور کامل حمایت می‌کند و در اختیار بیماران قرار می‌دهد تولید داخل است و بیماران انواع خارجی را نیز بایستی با هزینه‌ای تهیه کنند.

وزیر بهداشت گفت:‌ فکر کنم سایر بیماران باید تشویق شوند تا داروهای مورد تأیید انجمن علمی ام‌اس را استفاده کنند. دارو هست ولی نوعی دارو مستلزم پرداخت بخشی از هزینه‌ها است برای تشویق بیماران به مصرف داروهای تولید داخل، هزینه بخشی از داروی خارجی را خود بیمار پرداخت می‌کند ولی برای تأمین آن مشکلی وجود ندارد.

هاشمی در پاسخ به مشکلات اجتماعی مبتلایان اظهار داشت: واقعیت این است که همه به این موضوع فکر می‌کنند مهم عمل است که به نتیجه برسد افراد کم‌توان برای رفت و آمدهای خود، استفاده از وسایل نقلیه، خرید و مسافرت بسیار مشکل دارند و اصلاً شرایط ما قابل قبول و دفاع نیست.

وی گفت: امروز در جلسه هیأت دولت برای حمایت از این قشر از جامعه که مظلوم هستند دستور کاری بود.

وزیر بهداشت اظهار داشت: لایحه مجلس بخشی از مشکلات را حل می‌کند البته این منوط به تأمین هزینه‌های مالی است. برای این اقدامات هم انسانی و هم حقوق شهروندی است باید منابع در اختیار قرار گیرد امیدوارم شرایط کشور به تدریج به سمتی یروند که بتواند این کارها را که ضرورت است و تعداد زیادی از مردم نیازمند آن هستند را حل کند.

هاشمی با اشاره به لزوم فرهنگ‌سازی در جامعه برای کاهش مشکلات اجتماعی مبتلایان به ام‌اس گفت: صدا و سیما دانشگاه است و می‌تواند توجه مردم را از مواردی که از آنها غافل هستند جلب و جامعه را حساس کند. فکر کنم یک مقدار اجبار از سوی دستگاه‌های اجرایی نیاز است که به حقوق این بخش از جامعه در ساخت‌وسازها و خدمات توجه کنند و این اجبار باید از مسیر قانون تأمین شود و امیدواریم در دولت و مجلس به تصویب برسد.

وی تصریح کرد: بیماری خاص را مجلس تصویب می‌کند زیرا بار مالی دارد ما این موضوع را پیشنهاد کرده‌ ایم و هر زمان که مجلس شورای اسلامی این بیماری را در زمره بیماری‌های خاص قرار دهد مبتلایان از خدمات رایگان درمانی بهره‌مند می‌شوند.

وزیر بهداشت گفت:‌ تعداد زیادی بیماری است که جزو بیماری‌های صعب‌العلاج هستند همین بیماری‌هایی که در صفحه اول روزنامه‌ها می‌بینید و تصور می‌شود که ما به آنها بی‌توجه هستیم به مراتب آثار معلولیت، اجتماعی و هزینه بردن خانواده‌ها به سوی فقر بیشتر از بیماری ام‌اس است که نیازمند توجه و کمک هستند.

هاشمی ادامه داد: اگر مجلس تاکنون تصمیمی برای قرار دادن مبتلایان به ام‌اس در زمره بیماران خاص نگرفته به دلیل منابع است زیرا خدمات بیماری خاص رایگان است و احتمالاً مجلس نمی‌تواند منابع آن را تأمین کند.

وی افزود: تا آنجا که دیده‌ام مجلس در مورد محرومین توجه بسیار و دقیق دارد ولی قانونی را تصویب نمی‌کند که قابل اجرا نباشد شاید اولویت‌های دیگری در حال حاضر در کشور وجود دارد.

وزیر بهداشت با تأکید بر لزوم توانبخشی در کشور اظهار داشت: توانبخشی آخرین حلقه درمان است بسیاری از اعمال جراحی که انجام می‌دهیم یا نیاز نیست و با توانبخشی قابل رفع است یا با توانبخشی روند درمان آن کامل می‌شود. مثلاً کسی که دیسک کمر عمل کرده، جراحی زانو داشته یا مشکل ارتوپدی برایش به وجود آمده به توانبخشی نیاز دارد بنابراین توانبخشی فوق‌العاده مورد نیاز است و از این منظر فقیر هستیم.

هاشمی گفت: تعداد مراکز توانبخشی در کشور کمتر از انگشتان دو دست است و امیدواریم هلال‌احمر در این حوزه به عنوان مأموریت اصلی سرمایه‌گذاری کند.

وی خاطرنشان کرد: اکنون در زمینه تخت‌‌های بیمارستانی و تعداد پرستار با وجود همت دولت با کمبود مواجه‌ایم که غیرقابل انکار است توانبخشی در مرحله بعد است. امیدواریم توانبخشی یکی از مأموریت‌های جدی هلال‌احمر تلقی شود و نیکوکاران هم کمک کنند تا آن را در سراسر کشور توسعه دهیم چرا که توانبخشی می‌تواند در همه حوزه‌ها مؤثر باشد و خیلی افراد را که اکنون در بستر افتاده‌اند به زندگی برگرداند.

انتهای پیام/
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *