جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۲
۵
دانشجویان بورسیه از رئیس قوه قضائیه خواستار شدند؛

امکان بررسی پرونده بورسیه‌ها در قوه قضائیه را فراهم کنید/ طراحی خطرناک عده‌ای اندک در وزارت علوم

دوشنبه ۱ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۱۳
کد مطلب: 429305
جمعی از دانشجویان بورسیه در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه اعلام کردند: به انتشار اسامی بورسیه‌ها در فضای مجازی و برخوردهای زننده رسانه‌ای رسیدگی کنید و امکان بررسی پرونده بورسیه‌ها را در قوه قضا و زیر چتر عدالت فراهم آورید.
امکان بررسی پرونده بورسیه‌ها در قوه قضائیه را فراهم کنید/ طراحی خطرناک عده‌ای اندک در وزارت علوم
به گزارش جهان، جمعی از دانشجویان بورسیه در نامه به آیت‌الله آملی لاریجانی ریاست قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران اعلام کردند: این روزها عده‌ای در سایه سکوت نهادهای قضایی صحنه گردان بازی­‌های خطرناکی شده‌اند که ادامه این روند موجب می‌شود کارگزاران دانشگاه‌ها و جامعه علمی کشور به جای پرداختن به دانش و توسعه علمی نظام به عقده گشایی‌های سیاسی و تسویه حساب‌های جناحی متوجه باشند. تبعات زود هنگام سیاسی کاری در نهادهای علمی کشور را به روشنی می‌توان در افت علمی کشور در این روزها، مشاهده کرد.

در ادامه این نامه آمده است: مسائل و مشکلات حقوقی موجود در مجموعه وزارت علوم بالاخص قضیه سیاسی شده بورسیه‌ها، اگر در چارچوب سلایق شخصی، بدعت‌ها و قوانین نامشخص نامکتوب حل و فصل شود، نظام آموزش عالی صدمات جبران ناپذیری خواهد دید. از سویی شاید میدان دار این حوادث عده‌ اندکی هستند که در وزارت علوم به دنبال مهیا کردن شرایط بازگشت به دوران پرتنش و التهاب اصلاحات هستند. یعنی همان کسانی که درسال ۷۸و ۸۸ در علن و خفا میدان دار تحصن وتجمعات غیر قانونی و آن حوادث تلخ بودند.

این دانشجویان بورسیه در این نامه آورده‌اند: در روزهایی که نهادهای قضایی درب خود را به روی دانشجویان بی گناه بورسیه برای احقاق حق بسته است واجازه تظلم خواهی را از آنان سلب کرده است، عده‌ای با تشکیل دادن محاکم فرمایشی در زیرمجموعه وزارت علوم، هم نقش شاکی و هم لباس قاضی را برتن کرده و بدون تمسک به هیچ قانون مصوبی، اقدام به حذف جریان‌های نخبه ارزشی و انقلابی در دانشگاه‌ها کرده‌اند. محاکمی که ضمن اعمال غیر قانونی، سعی در خدشه دار کردن اصل تفکیک قوا داشته و بدون هیچ ضابطه مشخص و مکتوبی در درون خود نهادی مستقل برای حکومت بر دانشگاه‌ها و سپس حذف جریان مخالف خود به راه انداخته‌اند.

در ادامه این نامه آمده است: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی تیرماه سال ۸۹ در دیدار با رئیس و مسئولان قوه قضائیه، دستگاه قضایی را یکی از بخش‌های بسیار حساس نظام اسلامی دانستند و تاکید فرموده‌اند که یکی از مهمترین مسائل در قوه قضائیه که از سخت ترین کارها به شمار می‌آید، تأثیرناپذیری از حب و بغض‌ها و جریان سازی‌های سیاسی است. ایشان در همین زمینه خاطرنشان کردند: یکی از خطرات بزرگ این است که جوسازی‌های سیاسی جناح‌های مختلف، روزنامه‌ها و رسانه‌های بیگانه بر مجرای صحیح قضاوت و چرخه رسیدگی به پرونده‌ها تأثیر بگذارد که در این زمینه باید بدون تأثیرپذیری از احساسات و دوستی‌ها و دشمنی‌ها، از جاده عدل، به هیچ طرف و سمتی خارج نشد.

لذا باید عنوان کرد که پرونده دانشجویان مظلوم بورسیه در وزارت علوم، رنگ سیاسی به خودگرفته و قوه قضائیه و دیوان عدالت اداری تاکنون به این مساله ورود نداشته است.

این دانشجویان عنوان کردند: حسب تصریح آشکار اصل ۳۴ قانون اساسی دادخواهی نزد مراجع قضایی حق مسلم شرعی و قانونی همه شهروندان است و به همین دلیل است که حتی جنایت کارانی چون عبدالمالک ریگی نزد محکمه قضایی محاکمه و پس از طی شدن تشریفات قانونی و قضایی مجازات می‌شود. به موجب اطلاق اصل مذکور دانشجویان بورسیه نیز (حتی در فرض عدم حقانیت) باید از حق دسترسی به محاکم قضایی و تظلم خواهی از مسئولان وزارت علوم برخوردار باشند ولی این حق ایشان سلب شده است. به دلیل اطلاق اصل ۱۵۶ و ۱۵۹ قانون اساسی که دادگستری را مرجع رسمی تظلم ­خواهی می داند، باید گفت در کنار احترام قانونی و شرعی که برای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی قائل هستیم اما این شورا در حیطه ای ورود پیدا کرده که حیطه قانونی خودش نیست. اگر از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در غیر حیطه اختیاراتش ظلمی به کسی شود رسیدگی به این مسئله، در صلاحیت قوه قضائیه است.

در ادامه این نامه آمده است: بدیهی است که عدم رسیدگی به پرونده دانشجویان و دانش آموختگان مظلوم بورسیه و صدور احکام این افراد در وزارت علوم، مغایر اصول مسلم حقوقی از جمله تفکیک قوا، اصول مختلف قانون اساسی و همچنین قانون خاص دیوان و مقررات آیین دادرسی است و تالی فاسد آن در فاصله زمانی نه چندان دور، گریبانگیر حوزه آموزش عالی خواهد شد. از سویی عدم تمکین به رای کمیسیون اصل نود توسط برخی مسئولین درگیر در پرونده بورسیه‌ها نشان می‌دهد که این افراد قصدی برای پایان دادن به قضیه کاملا سیاسی بورسیه‌ها بر مبنای قانون ندارند و تنها قوه قضاییه می‌توانند این مساله را در چارچوب عدل اسلامی و قوانین موضوعه کشور به سرانجام برساند.

این دانشجویان در پایان اعلام کردند: ضمن آرزوی توفیق روزافزون برای حضرتعالی، استدعا داریم به انتشار اسامی بورسیه‌ها در فضای مجازی، برخوردهای زننده رسانه‌ای، ظلم های بی امان صورت گرفته و احکام غرامت‌های مالی بر ضد بورسیه‌ها، رسیدگی کنید و امکان رسیدگی و بررسی پرونده بورسیه‌ها را در قوه قضا و زیر چتر عدالت فراهم آورید.
https://jahannews.com/vdcawonym49nue1.k5k4.html
jahannews.com/vdcawonym49nue1.k5k4.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
بابا این وزیر جدید مگه قرار نبود راش از وزیر قبلی جدا باشه؟
United States
قرار بود!!!!!!!!!!!!!!!!
انشاالله پیگیری قوه قضائیه
درود بر قوه قضائیه
قوه قضائیه باید وارد بشود.
متاسفانه برخی بورسیه ها دچار مشکلات روحی روانی شدند در این بی عدالتی ها