پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
۱۱
واکنش بی‌بی‌سی و دفاع نوری‌زاده از حسن فتحی؛

روزنامه اطلاعات چه پاسخی برای این بی‌آبرویی دارد؟

چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۰ ساعت ۱۲:۱۱
کد مطلب: 195305
حسن فتحی، دبیر سرویس بین الملل روزنامه اطلاعات، چند روز پیش بازداشت شد. اتهام او همکاری با شبکه دولتی انگلیس و طرح اتهامات ضدایرانی در این شبکه بود.
به گزارش جهان، حسن فتحی پس از انفجار پادگاه ملارد سپاه پاسداران به عنوان خبرنگار بی بی سی فارسی بروی آنتن زنده این شبکه رفت به بیان ادعاهایی ضدایرانی پرداخت.

البته بر اساس گزارش های منتشر شده، فتحی همکار و خبرنگار رسمی این شبکه بوده است. برخی منابع مطلع گفته اند: همکاری وی با بی‌بی‌سی حتی به روزهای اخیر محدود نمی شود.

بی‌بی‌سی فارسی در تهران دفتر ندارد و طبق اعلام مقامات قضایی همکاری با آن غیرقانونی است.

هنوز از سوی نزدیکان حسن فتحی و بویژه روزنامه اطلاعات هیچ توضیحی در این باره داده نشده است. سال هاست که مدیر مسئول روزنامه اطلاعات محمود دعایی است. چندی پیش اخباری از احتمال برکناری وی منتشر شد که البته تایید نشد.

حسن فتحی در دوره انتشار روزنامه های زنجیره ای، با روزنامه های جامعه، توس، نشاط و عصر آزادگان همکاری داشته است و بعدها نیز در تعدادی از روزنامه های زنجیره ای و اصلاح طلب کار کرده است.

۲ سال پیش هم معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد فاش کرد که مجتبی واحدی، سردبیر روزنامه اصلاح طلب آفتاب یزد، با شبکه بی بی سی فارسی و محافل دولتی انگلیس ارتباط دارد و تحلیل های خود را از این محافل دریافت می کند. پس از این افشاگری واحدی ترجیح داد به جای عذرخواهی از عملکردش،‌ به انگلیس پناهنده شود و همکاری اش را با بی بی سی ادامه دهد.

بی بی سی تکذیب کرد

به دنبال انتشار خبر بازداشت دبیر سرویس بین الملل روزنامه اطلاعات، بی بی سی فارسی بلافاصله خبر آن را پوشش داد و حتی با همسر فتحی تماس برقرار کرد.

رسانه دولتی انگلیس ادعا کرد که "هیچ خبرنگاری از ایران با این شبکه همکاری نمی‌کند." 

گفت وگوی زنده فتحی با بی بی سی به عنوان خبرنگار


پیش از این نیز تعدادی همکاران بی بی سی که در قالب یک شبکه اطلاعاتی فعالیت می کردند توسط وزارت اطلاعات بازداشت شده بودند. بنابر اعلام وزارت اطلاعات، بی بی سی فیلم و اطلاعات مورد نظر سرویس جاسوسی انگلیس را به این افراد سفارش می داد و آنان نیز سفارشات را از ایران تهیه و به این شبکه ارسال می کردند.

نوری زاده: فتحی یک "روزنامه نگار معروف" است

در همین حال علیرضا نوری زاده، از فعالان ضدانقلاب، در گفت وگویی حسن فتحی را یک "روزنامه نگار معروف" دانست و همکاری او با بی بی سی را تکذیب کرد. وی توضیح نداد که چگونه از کانال های ارتباطی بی بی سی در ایران مطلع و مطمئن است که فتحی یکی از آنان نبوده است.

نوری زاده در عین حال در ادعایی جالب علت مصاحبه بی بی سی با فتحی درباره انفجار در پادگان ملارد را اینگونه توجیه می کند: آقای فتحی در آن منطقه- محل انفجارها- دارای حق آب و گل است و یکی از بستگان بسیار نزدیک‏اش در آن‏جا چاپخانه دارد. خود ایشان هم به آن منطقه رفت‏وآمد می‏کند و به احتمال زیاد، فتحی به چشم شاهد این نوع اعمال بوده است.

بی بی سی فارسی که خبرنگار قانونی در ایران ندارد همواره کوشیده است با صرف هزینه های قابل توجه افرادی در داخل را متقاعد به همکاری کند. اطلاعات افشا شده تایید کرده اند که این همکاری با فعالیت اطلاعاتی علیه ایران مرتبط بوده است.

اما فارغ از این موضوع، آنچه اکنون با اهمیت به نظر می رسد پاسخ این سوال است که آقای دعایی بر چه اساسی دبیری سرویس بین الملل روزنامه تحت مدیریت خود را به افرادی نظیر حسن فتحی سپرده است؛ سرویسی که قرار است نگاه ایران به موج بیداری اسلامی و توطئه های استکبار جهانی را اطلاع رسانی و شفاف سازی کند؟ و اکنون وی چه جوابی برای افکار عمومی و بویژه مخاطبان این روزنامه دارد؟
تکذیبیه
به دنبال بازداشت حسن فتحي به خاطر همكاري با شبكه بي بي سي، روزنامه اطلاعات ارتباط نامبرده با اين روزنامه را تكذيب كرد.
روزنامه اطلاعات در واكنش به انتشار خبري در رسانه ها با اين مضمون كه «فتحي سردبير بين الملل روزنامه اطلاعات بوده»، تصريح كرد: آقاي حسن فتحي هرگز مسئوليتي در روزنامه اطلاعات نداشته و در اداره كارگزيني اين مؤسسه هيچ سندي دال بر مديريت يا حتي كارمندي مشاراليه وجود ندارد.
اگرچه همكاران محترممان در مؤسسه اطلاعات هرگونه رابطه استخدامي حسن فتحي با اين مؤسسه را نفي كرده اند كه نشانه برائت آنان از نامبرده و قابل تقدير است ولي متاسفانه از حسن فتحي مقالات فراواني در نشريات مؤسسه اطلاعات و عمدتا با موضوع مسائل خارجي به چاپ رسيده و آخرين نمونه آن مقاله وي با عنوان «تونس، حركت به كدام سو» است كه در شماره ۲۵ آبان ماه ۹۰ مجله اطلاعات هفتگي چاپ شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
شما هم هر که مخالفتون باشه یا به اسرییل می چسبونیدش یا امریکا و یا ....
United States
داخل یه ایمیل وابستگی بی بی سی به اسراییل لو رفته از اون ور فتنه گری و دو بهم زنی این رسانه خبیث برای منصفین ولو مخالف نظام باشن مبرهن شده بعد این باب رفته تو جبهه اونا به نفع اعداف مغرضانه این رسانه خبر درست کرده اونوقت یکی از کامنتا میگه مخالفا رو می چسبونین!!! به اسراییل و امریکا
Iran, Islamic Republic of
وای خدا جون. واقعاَ این ... دبیر بخش بین الملل روزنامه اطلاعات بود؟!وای برمدیران روزنامه اطلاعات.
این ... هر وقت در بی بی سی حرف میزد فکر میکردیم مشکل عقلی داره. چرندیاتش باعث خنده وهم باعث تاسف بود که یک ایرانی چقدر میتواند ساده لوح باشه. همکاری با بی بی سی تو سرش بخوره حرفهایش باعث خجالت بود.من روزنامه اطلاعات نمی خونم ولی این موضوع که یک آدم کم سواد و بیسواد مدیر بخش بین الملل روزنامه ای که ادعای بزرگی داره باعث شرمندگی مدیران روزنامه باید باشه. خدا را شکر که بی بی سی در این سه سال باعث خدمات ویژه ای برای ما شد اینکه در همه سطوح داریم غربال می شویم و بی خردان وبی سوادان را به زباله دان می اندازیم.
آقای دعایی کلاهش را بگذارد بالاتر.
Iran, Islamic Republic of
من حسن فتحی رو می شناسم. انسان مومن و باحالی است...
Czech Republic
آقای دعایی سالهاست این نهاد مهم را به مرکزی برای تبلیغات امثال خاتمی تبدیل کرده.خوب به جز جیره خوارهایی مثل فتحی که کسی به سیاستها و اعمال خاتمی توجه نشان نمی ده
Iran, Islamic Republic of
خوب بفرمایید این آقا در بی بی سی چی گفته؟
Iran, Islamic Republic of
حضور محمود دعایی در راس موسسه اطلاعات و روزنامه اطلاعات تاسف آور است او این روز نامه را بعضا به سنگر فتنه گران و منافقین و عوامل انگلیس مبدل ساخته است . امیدوارم به مدیریت ربع قرنی دعایی بر موسسه اطلاعات زودتر پایان داده شود.
Iran, Islamic Republic of
من شخصا سالها با حسن آقای فتحی در روزنامه های مختلف کار کرده ام. حسن فتحی از اول انقلاب از روزنامه نگاران انقلابی بوده و همه کسانی که با اون آشنایی دارند به پاکی و صداقت وی شهادت می دهند. همسر ایشان نیز به همراه برادرانش از زمین داران بزرگ شهریار سهتند که در منطقه ملارد دارای چندین باغ میوه و همچنین یک چاپخانه می باشند.
United States
گنجی و اشکوری و سروش و امثالهم هم یه زمانی انقلابی بودن ولی حالا ...
این bbc بقول خودش خیلی کاردرست چنان راحت دست منافقان را رو می کند که ادم یاد گفته امام چهارم می افتد خدارا شکر که خدا دشمنان ما را از حمقا خلق کرد.
Iran, Islamic Republic of
درقرائت اصلاح طلب ها کار برای بیگانگان واطلاع رسانی از جزییات مملکت برای انان جاسوسی نامیده نمی شود اینو چند بار باید بگن اینا؟!!!