جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

راه جدید کسب درآمد داعش در عراق

پنجشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۵۰
کد مطلب: 383702
تروریست‌های داعش با تسلط بر مساحت گسترده ای از مزارع گندم عراق، در صدد تقویت منابع درآمد و توسعه دایره اشغالگری خود در این کشور هستند.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم به نقل از پایگاه خبری المسله، تروریست های داعش مساحت زیادی از مزارع تولید گندم را که در کنار جو و برنج مهم ترین ماده غذایی این کشور به شمار می آید، در اختیار گرفته و به دنبال تقویت منابع درآمد و توسعه اشغالگری خود در عراق هستند. این در حالی است که بنابر اعلام سازمان ملل از مناطق تحت اشغال داعش، حدود ۴۰ درصد تولید سالانه گندم عراق تامین می شود.

به این ترتیب به نظر می رسد که داعشی ها به اشغال مناطق مختلف عراق اکتفا ندارند، بلکه در تلاش هستند منابع غذایی این کشور را نیز در اختیار داشته باشند، از همین رو تلاش دارند دشمنان خود به ویژه اقلیت های مسیحی و ایزدی را از منابع غذایی محروم کنند و همان کاری را که در سوریه انجام دادند، این بار در شمال عراق که منبع اصلی تامین گندم این کشور به شمار می آید، در اختیار داشته باشند.

تاکتیک داعش پیچیده تر از القاعده است
این تاکتیک یکی از عواملی است که موجب می شود داعش به تهدیدی پیچیده تر از القاعده تبدیل شود، زیرا القاعده فقط به حملات فرار و گریز و انفجارهای انتحاری متوسل می شد، اما داعش خود رایک ارتش و دولت می داند. به گفته علی بیند دیان رئیس اتحادیه کشاورزان شهرک مخور در نزدیکی منطقه تحت تسلط داعش در حد فاصل اربیل و موصل، گندم کالای راهبردی است و تروریست های داعش در تلاش هستند تا آنجا که ممکن است از آن به نفع خود بهره برداری کنند و بی تردید از این راه در صدد هستند مانند یک دولت عمل کنند.

این در حالی است که جنگجویان داعش و متحدان آنان اکنون بیش از یک سوم عراق را به اشغال در آورده اند و در سوریه نیز همین وضعیت در جریان است. نکته قابل ملاحظه اینکه منابع درآمد گروه تروریستی داعش به گندم محدود نمی شود، بلکه این گروه برای تاجران مالیات تعیین کرده و برای آزادی گروگان های خود نیز باجگیری می کنند و از همه مهم تر اینکه با فروش نفت به تاجران بومی نیز پولی به جیب می زنند.

به گفته لوئی الخطیب کارشناس مرکز بروکینگز در آمد ماهیانه حاصل از فروش نفت میلیون ها دلار است که داعشی ها از آن برای تامین مالی عملیات نظامی خود استفاده می کنند. اکنون داعشی ها ۹ سیلوی موجود در استان نینوا به اضافه هفت سیلوی دیگر در سایر استان های عراق را در اختیار دارند و صدها هزار تن گندم را در اختیار خود در آورده اند.

یکی از سیلوهای مورد نظر داعشی ها سیلوی شهرک مخمور با گنجایش ۲۵۰ هزار تن بود که در سال ۲۰۱۳ حدود هشت درصد از تولید سالانه عراق را تامین می کرد، از همین رو در ماه اوت گذشته این محل را مورد حمله قرار داده و آن را به اشغال در آوردند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *