جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

بیشترین انرژی کشور کجا تلف می‌شود؟

پنجشنبه ۶ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۵۸
کد مطلب: 377402
وزیر صنعت، معدن و تجارت از پالایشگاههای نفت به عنوان یکی از بزرگترین اتلاف کنندگان انژی در کشور یاد کرد و با ارائه پیشنهادی به وزیر نیرو خواستار ایجاد نیروگاههای سیکل ترکیبی شد و گفت: برای بهره وری مصرف انرژی در کشور باید دست کم به مدت ۱۰ سال یک فرمول قیمتی برای فروش گاز، فرآورده نفتی و برق تعریف و اجرای شود.
به گزارش جهان به نقل از مهر، محمدرضا نعمت زاده عصر امروز در مراسم اختتامیه دهمین کنفرانس بین المللی انرژی با اشاره به ضرورت افزایش بهره وری در سطح صنایع، برق و انرژی کشور گفت: نمی توان در سطح صنایع، انرژی کشور بالاترین میزان اتلاف انرژی را داشته باشیم و سپس مردم را در روستاها به کاهش و مدیریت مصرف برق دعوت کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه هم اکنون پالایشگاههای نفت بزرگترین مصرف کنندگان انرژی کشور هستند، تصریح کرد: یکی از مهمترین راهکارهای بهینه سازی مصرف انرژی در صنعت برق کشور احداث نیروگاههای سیکل ترکیبی و یا تبدیل نیروگاههای گازی به سیکل ترکیبی است.

این عضو کابینه دولت با ارائه توصیه ای به وزیر نیرو اظهار داشت: وزارت نیرو نباید نیروگاه های گازی را راه اندازی کند و باید تمامی نیروگاه ها به صورت سیکل ترکیبی به بهره برداری برسد.

این مقام مسئول همچنین از ایجاد نیروگاههای تولید کننده همزمان بخار، برق و حرارت به عنوان یک مدل مصرف بهینه انرژی در کشور یاد کرد و گفت: در طول چند سال گذشته پروژه های مسکن مهر راه اندازی شده است بدون آنکه برنامه ای برای ایجاد نیروگاههای تولید کننده همزمان آب ، برق و بخار داشته باشیم.

نعمت زاده با هشدار به روند فزاینده شدت مصرف انرژی در کشور بیان کرد: اینکه برق صنایع را گران کنیم و قیمت برق مشترکان خانگی را ارزان نگه داریم حمایت از تولید و صنعت نیست.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اتلاف گسترده آب در صنایع کشاورزی کشور تصریح کرد: یکی از دلایل پائین بودن بهره وری انرژی ارزان بودن قیمت آب کشاورزی است و این قیمت ها انگیزه ای برای بهره وری انرژی ایجاد نمی کند.

این مقام مسئول با ارائه پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی خواستار تعریف یک فرمول بلندمدت فروش گاز، فرآورده نفتی و برق به صنایع و سرمایه گذاران کشور شد وگفت: اگر برای مدت دست کم ۱۰ سال یک فرمول فروش انرژی در قیمت تعریف شود انگیزه برای بهره وری در مصرف انرژی کشور به وجود می آید.

وی همچنین از مذاکره با وزارت نفت برای تولید بخاری های گازی با راندمان بالای مصرف انرژی خبر داد و گفت: تولید مصالح ساختمانی با ضریب بالای عایق حرارتی، افزایش ظرفیت تولید انرژی های پاک و تجدید پذیر و توسعه ناوگان حمل و نقل با بهره وری بالا از مهمترین سیاست های در دست اجرای وزارت صنعت است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *