جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۴
راهبرد حمایت از تولید ملی منوط به سال 91 نیست؛

مشکلات بر سر راه تولید ملی همچنان باقیست/ سود ضعفها به جیب دلالان رفت

دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۰۰:۰۱
کد مطلب: 272525
تنها راه برون رفت کشور از این همه تحریم و هجمه‌ بیرونی، صرفاً اتخاذ رویکرد جهاد گونه‌ برای حمایت از کار و سرمایه ایرانی بود که البته باید تا همیشه ادامه یابد.
مشکلات بر سر راه تولید ملی همچنان باقیست/ سود ضعفها به جیب دلالان رفت
سرویس اقتصادی جهان- علی رضایی:
«حمایت از تولید ملی» و«حمایت از كار و سرمایه‌ ایرانی» عنوانی بود كه مقام معظم رهبری برای سال 91 انتخاب فرمودند تا برای پنجمین سال متوالی رهبری انقلاب با تحویل سال جدید، نقشه راه كشور را در حوزه اقتصادی برای دولتمردان و ملت ترسیم كرده باشند. عنوانی كه استراتژی كلان كشور برای ایران 91 محسوب می ‌شد تا در پازل بزرگ ایران 1404 گام موثر دیگری برداشته شود.

در حالی که در دهه "پیشرفت و عدالت" هستیم، جا داشت در کشور از این فرصت استفاده بهتری می شد تا کشور ما که در حال حاضر در صف اول مبارزه با استکبار و غرب صهیونی قرار دارد و با سخت ترین تحریم ها مواجه می باشد از این پیچ تاریخی با سربلندی و موفقیت عبور نماید.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند
رشد اقتصادی، اشتغال زایی و رفع بیکاری، افزایش درآمد، شکوفایی استعدادهای داخلی، رشد تجارت و بازرگانی بین ‌المللی، پیشرفت صنایع و کارخانجات و بسیاری از نتایج مفید اجتماعی و اقتصادی نتيجه مستقيم حمایت از تولیدات و محصولات داخلی است.
مقام معظم رهبری با علم بر این موضوع که تنها راه برای مبارزه با تحریم ها رونق تولید داخلی است، دست به چنین نامگذاری زده اند که البته باید گفت این یکی از ابعاد و نتایج رونق تولید ملی است؛ چرا که تحریم به دنبال از بین بردن تولید داخلی می باشد و این جای بسیار خوشحالی داشت که در سالی که دشمنان با استفاده از تحریم ها می خواستند فشار مضاعف بر مردم وارد نمایند، راهبرد حمایت از تولید داخلی و سرمایه گذاری داخلی مطرح شد ولی حیف که قدر آن را آن طور که باید ندانستیم.

متاسفانه یکی از نقطه ضعف هایی که سیاست های اقتصادی سال جاری داشته است، در نظر نگرفتن یک نکته اساسی بوده است، و آن نکته این است که هدف اصلی که حمایت از تولید ملی بوده، فراموش شده است.
در سال حمایت از کار و سرمایه ایرانی، شاهد آن بودیم که اختلافات سیاسی، تورم، نوسانات متعدد در بازارهای ارز و طلا و مشخص نبودن سیاست مشخص دولت و مجلس برای حمایت از تولیدات داخلی بیشتر رخ نمایی کرد و راهبرد اصلی را تحت الشعاع قرار داد.

مشکلات حمایت از  تولید ملی


رشد اقتصادی، اشتغال زایی و رفع بیکاری، افزایش درآمد، شکوفایی استعدادهای داخلی، رشد تجارت و بازرگانی بین ‌المللی، پیشرفت صنایع و کارخانجات و بسیاری از نتایج مفید اجتماعی و اقتصادی نتيجه مستقيم حمایت از تولیدات و محصولات داخلی است. حمایت
حمایت از تولید ملی می بایست محدود به سال 91 نباشد و تولید ملی به عنوان اصلی ترین چرخ پیشرفت اقتصادی می بایست در تمام سال های بعدی برای تبدیل شدن ایران به یک قدرت منطقه ای و جهانی ادامه یابد.
از تولید ملی در عرصه هایی همچون صنعت، کشاورزی و خدمات که سه رکن اساسی تولید در هر اقتصادی را تشکیل می دهند می تواند باعث شکوفایی قدرت مردم در بخش های مغفول در این سال ها شده و قدرت تقابل کشور را افزایش دهد. 

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، هیچ کدام از اهداف بالا محقق نشده است.

اما این موضوع دلایلی داشته است که علل زیر را می توان عمده ترین دلیل ان دانست:

الف- سیاست نامشخص برای رونق تولید
ب- عدم واگذاری اقتصاد و تولید به مردم
ج- نیروی انسانی مولد
د- فضای کسب و کار نامناسب
ه- ظهور پدیده دلالیسم در اقتصاد کشور
و- کیفیت پایین تولیدات
ز- نوسانان در بازارهای ارز و طلا


با نگاهی به تولید ملی در سالی که گذشت می توان به وضوح دریافت نه تنها این حمایت صورت نگرفته است بلکه می بایست چنین بیان نمود که بیشتر دلالانی که در بازارهای ارز و طلا سرمایه گذاری کردند با سودهای کلان مواجه شده و فشاری مضاعفی بر اقشار آسیب پذیر در جامعه وارد شود.  

در پایان باید گفت طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب، حمایت از تولید ملی می بایست محدود به سال 91 نباشد و تولید ملی به عنوان اصلی ترین چرخ پیشرفت اقتصادی می بایست در تمام سال های بعدی برای تبدیل شدن ایران به یک قدرت منطقه ای و جهانی ادامه یابد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *