سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۳
۶

پشت‌پرده عملیات جدید سعودی‌ها/ فرار حدود 10 هزار سرباز سعودی از پادگان‌ها و مراکز مرزی

دوشنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۴۱
کد مطلب: 419621
مراکز تصمیم گیری سعودی تلاش دارند اشتباه بزرگ خود در تجاوز به یمن را به نحوی تصحیح کنند لیکن غرور و حس خود برتربینی آنان اجازه نمی‌دهد. از اینرو تلاش دارند با ادامه رویکرد تخریبی علیه یمن توسط القاعده دست کم جایگاه خود در درون دربار سلطنتی را بهبود بخشند.
پشت‌پرده عملیات جدید سعودی‌ها/ فرار حدود 10 هزار سرباز سعودی از پادگان‌ها و مراکز مرزی
گروه بین الملل جهان نيوز: بعد از چهار هفته حملات هوایی مستمر و کورکورانه علیه مناطق مختلف مسکونی، زیر بنایی وگاها نظامی یمن، ریاض ادعا کرد به تمامی اهداف استراتژیک! خود در این حملات دست یافته و پایان آنرا اعلام کرد تا آنچه که خود بر آن عملیات «بازگشت امید» نام گذارده را علیه مردم بی دفاع یمن آغاز کند.

چرا طوفان قاطعیت عربستانی ها ناگهان به پایان رسید؟ و چرا حملات هوایی این‌بار با نامی جدید و با همان رویکرد ادامه دارد؟


در ۲۶ مارس ۲۰۱۵ (۶ فروردین)زمان آغاز تجاوز هوایی عربستان به یمن اعلام شد. این اقدام بنا به درخواست رئیس جمهور مستعفی یمن عبد ربه منصور هادی ونیز با هدف از بین بردن خطراتی که حرمین شریفین را تهدید می کند انجام گرفت این در حالی است که همگان می دانند در عرف بین الملل رئیس جمهور مستعفی که استعفایش مورد پذیرش قرار گرفته باشد رئیس جمهور سابق محسوب شده و جز یک مقام تشریفاتی هیچ جایگاه حقوقی از بابت این پست ندارد.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان ، اعلام پایان عملیات طوفان قاطعیت و آغاز سریع عملیات بازگشت امید به هر دلیلی که انجام گرفته باشد پیام های شفافی را به همراه خود داشت که برای کارشناسان بسیار قابل تامل می باشد، این پیام ها را می توان در چند مورد زیر خلاصه کرد.

۱. پذیرش شکست بزرگ نظامی


در بعد نظامی تکیه صرف بر حملات نظامی به هیچ وجه نمی تواند برای هیچ طرف مهاجمی پیروزی قاطع را به همراه آورد حتی اگر این حملات مواضع نظامی و سوق الجیشی کشور مقابل را هم مورد هدف قرار دهد باز هم نمی تواند به منزله یک پیروزی قاطع محسوب شود ، پس زمانی که از طریق یک استراتژی اشتباه نتوان به هدفی اعلام شده رسید این امر تفسیر به جز شکست در میان تحلیلگران نخواهد داشت.

همین مسئله باعث شد تا حملات هوایی جنگنده های عربستانی به طور متمرکز مراکز حیاتی و انبارهای آذوقه یمن را مورد هدف قرار داده و از این طریق به دنبال شکستن مقاومت این ملت باشد. در سایه چنین رویکردی واقعا تلاش ها برای بازگشت امید برای چه طرفی است؟

۲ . شکست بزرگ منطقه ای


به گفته کارشناسان اعلام پایان طوفان قاطعیت به معنای پایان حیات ائتلافی است که با جنجال بسیار گسترده اعلام موجودیت کرد ولی عملا مرده به دنیا آمد.

جنجال رسانه های عربستان و همسو با این کشور در ابتدای آغاز تجاوز به یمن نشان می داد که ریاض به دنبال آن است تا تشکیل این ائتلاف را به عنوان نه بزرگ به جایگاه جمهوری اسلامی ایران در منطقه توصیف کند اما با وجود تمامی تهدید و تطمیع های صورت گرفته که تا به امروز هم ادامه دارد ، اما ریزش پیاپی این ائتلاف باعث شد تا جایگاه واقعی عربستان به عنوان کشوری منزوی در منطقه که تنها از طریق فتنه آفرینی و صرف دلارهای نفتی به دنبال دست و پا کردن جای پا و نفوذ در آن است بر همگان مشخص گردید.

همین مسئله هم باعث شد تا ریاض مجبور شود به تنهایی ودرانزوای منطقه ای صرف و تنها با حضور شماری از کشورهای اقماری خود این جنگ و عملیات کشتار را ادامه داده واز این طریق بکوشد آبروی منطقه ای خود را حفظ کند.

امروز دیگر کسی سراغی هم از ائتلاف نیم بند شکل گرفته نمی‌گیرد و حتی رسانه هایی که تمام وقت در مورد بازخوردهای منطقه ای آن سخن می‌گفتند به جای آن قطعنامه ۲۲۱۶ سازمان ملل را دست مایه سخنان خود قرار داده و از این طریق برای نجات عربستان از باتلاق یمن تلاش می کنند.

در سایه چنین وضعیتی واقعا تلاش ها برای بازگشت امید برای چه طرفی صورت می پذیرد؟

۳. نجات از مشکلات داخلی


به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، یکی از مهمترین اهداف پشت پرده تهاجم به یمن عرض اندام محمد بن سلمان شاهزاده جوان به عنوان فرزند پادشاه در قید حیات در مقابل عموزاده های تشنه ی قدرت خویش بود اما شکست خفت بار طرح حملات هوایی باعث شد تا بزرگان جریان سدیری تلاش کنند در مقابل شماتت رقبا با تغییر تاکتیک و کشاندن پای گارد ملی به فرماندهی متعب بن عبدالله فرزند پادشاه قبلی که در جناح مخالف قرار دارد به جنگ زمینی در یمن شکست را بین جریان های مختلف خانواده سلطنتی تقسیم کنند.

بر اساس راهبرد جدید پیش رو، نیروهای وفادار به عبدربه منصور هادی و نیز گروه القاعده دوشادوش گارد ملی عربستان به ریاست متعب بن عبدالله بن عبدالعزیز علیه ارتش و نیروهای انصار الله در یمن خواهند جنگید.

به تعبیری واضح‌تر مراکز تصمیم گیری برای سلمان پادشاه عربستان تلاش دارند اشتباه بزرگ خود را در پرچم داری تجاوز به یمن به نحوی تصحیح کنند. اما غرور و حس خود برتربینی آل سعود در منطقه عربی به آنها اجازه نمی‌دهد شکست خود را در مقابل مقاومت مردم یمن بپذیرند از اینرو تلاش دارند رویکرد تخریبی خود را علیه یمن ادامه داده تا حداقل جایگاه درون خانوادگی آل سعود از این بیشتر تحت تاثیر این ناکامی قرار نگیرد.

در سایه این نوع رویکرد واقعا جریان سدیری در آل سعود به دنبال بازگشت امید برای چه طرفی می باشد؟

۴- القاعده و آل سعود وقتی هم پیمانی علنی می شود


امروز اگر کارشناسان بخواهند سه هم پیمان مهم برای عربستان در تجاوزش علیه یمن معرفی کنند به طور حتم یکی از آنها گروه تروریستی القاعده خواهد بود.

به گفته یک کارشناس لبنانی امروز شبه نظامیان القاعده در یمن نقش نیروی زمینی مورد نیاز عربستان را ایفا می کنند.

استراتژی القاعده امروز بر پایه مشغول کردن ارتش و نیروهای انصار الله در مناطق مختلف این کشور و پر کردن خلای حضور نظامی مخالف بر روی زمین استوار است.

در مقابل حمایت تمام قد عربستان از القاعده در یمن نه تنها به این گروه جان دوباره ای بخشیده بلکه توانسته است به شکل قابل توجهی فشار رسانه ای را از شاخه های القاعده در سوریه، عراق و لبنان بردارد وبه آنها مجالی برای بازسازی روحی و روانی پس از شکست‌های پیاپی ببخشد.

در سایه داده های فوق آنچه که امروز به عملیات بازگرداندن امید شهرت یافته بیش از آنکه به دنبال یافتن مصداق‌هایی برای آن در یمن باشیم باید آنرا تلاشی برای بازگشت امید به ساختار نظامی و سیاسی عربستان وهم پیمانانش به ویژه گروه القاعده دانست، تلاشی که امکان شکست آن بسیار بیشتر از موفقیت آن است گرچه آل سعود سالهاست که به موفقیت این رویکرد تخریبی خود همچنان امیدوار هستند.

فرار حدود چهار هزار سرباز سعودی از پادگان‌ها و مراکز مرزی بین عربستان و یمن


برخی منابع دیپلماتیک اروپایی در بروکسل، اطلاعات مهمی را فاش کردند که از شکاف و فروپاشی گسترده در میان نیروهای ارتش سعودی حکایت دارد اما دولت عربستان بر آن سرپوش می‌گذارد و این مسئله از عللی بود که ریاض پایان مأموریت‌های تجاوز طوفان قاطعیت را اعلام کرد.

این منابع گفتند سازمان‌های اطلاعاتی غربی اطلاعاتی را درباره پدیده فرار جمعی از یگان‌ها و پادگان‌های نظامی و مراکزی مرزی با یمن به دست آورده‌اند که دولت سعودی بر این خبرها سرپوش می‌گذارد.

به گفته این منابع، سازمانهای اطلاعاتی غربی تماس‌ها بین فرماندهان نظامی سعودی و وزیر دفاع و فرمانده عملیات طوفان قاطعیت را ردیابی کرده‌اند. این اطلاعات نشان می‌دهد شمار سربازان فراری از پادگانها و مراکزی مرزی عربستان با یمن در جنوب به بیش از ۳۹۷۰ سرباز رسیده است.

اما گزارشهای دیگر از فرار بیش از ۱۰ هزار سرباز از یگانهای نظامی از لشکرهای ارتش و نیروهای گارد ملی حکایت دارد.

بر اساس گزارشهای سازمانهای اطلاعاتی غربی، این عده از سربازان سعودی از پادگانهای مرکز مرزی عاکفه،‌ تیپ چهارم مستقر در جبل بردان، مرکز مرزی الحصن، منطقه الحد الجنوبی در الخوبه، مرکز السد در نجران گریخته‌اند.

ناظران نظامی اتفاق نظر دارند ارتش عربستان یک ارتش شکننده و قبیله‌ای و فاقد روحیه رزمی است.

بمباران مدرسه دخترانه در تعز/ حمله موشکی به استان صعده


بمباران یک مدرسه دخترانه در تعز و حمله موشکی عربستان سعودی به استان صعده از جمله خبرهای امنیتی یمن به شمار می رود.

شبکه تلویزیونی المسیره اعلام کرد که مناطق «الملاحیظ» و «المنزاله» در استان صعده یمن هدف حمله موشکی و خمپاره ای عربستان سعودی قرار گرفت.

جنگنده های سعودی در ادامه جنایات خود در یمن یک مدرسه دخترانه در شهر تعز را بمباران کردند.
منبع: فارس، مهر و باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


رویکرد محاصره و حمله هوایی میبایست در سوریه و عراق نیز باید مورددتوجه دولتهاشون قرار میگرفت
؟؟!!
نکبت حکام آل سعود بیشتر مشخص گردیده واین رژیم پوشالی حتی دست بدامان رژیم صهیونیستی از طریق اهدا کمک های چند میلیارد دلاری شده است. مسلمانان منطقه نیز به خباثت این رژیم پی برده اند.
طوفان تنبل ها.آخه این وهابیون مست ازجنگ ورشادت چی میدونند.اینایه ترقه بندازی جلوپاهاشون غش میکنند.وای اگرسیدعلی حکم به جهادم دهد..........
طوفان تنبل ها؟////آخه این تنبل ها ترقه بزنی جلوشون فرارمیکنند.خلبانانشان جیره ای هستند
علی محمدنصیری معمولان لرستان
خدا شرآل سعود راازسرمسلمانان کم کندکه همش کارشون شده تامین منافع صهیونیسم جهانی وغرب،پول بیت المال مسلمین صرف خرید سلاح وتجهیزات نظامی ازآمریکاوغرب شده، بدون اینکه یک فشنگ مشقی بطرف اسرائیل شلیک بشه،خون زنان وکودکان بادلارهای این قبیله درسرزمین های اسلامی ریخته میشه،اینها آل سعود نیستند اینها آل یهوداند