جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۳
۱

فورد بخریم یا پراید؟

جمعه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۴۷
کد مطلب: 419027
اگرچه ممکن است در نگاه نخست این جوک بامزه به نظر برسد اما حامل پیام‌ها و امیدهایی از کاهش قیمت و ورود خودروهایی جدید و متنوع به بازاری است که برای سال‌ها مدل‌هایی تکراری و البته‌گران (در چند سال اخیر) به خود دیده است.
به گزارش جهان، شرق در ادامه نوشت: به نظر می‌رسد جدای از شوخی، مشتریان بازار خودرو به شکلی جدی در انتظار به حقیقت‌پیوستن دو انتظاری هستند که در جوک یادشده به آن اشاره شد؛ این را می‌توان از صحبت‌های فروشندگان خودرو و رکودی که این بازار را فرا گرفته است، دریافت.

اگرچه رکود بازار خودرو در نخستین فصل سال و پس از اتمام بازار داغ شب عید از جمله اتفاقات طبیعی این بازار به شمار می‌رود اما به عقیده یکی از فعالان بازار خودرو «جدای از آنکه بخش زیادی از رکود فعلی بازار خودرو فصلی است، اما بخش دیگری از آن نیز به مثبت‌بودن مذاکرات هسته‌ای بازمی‌گردد».

این فعال بازار خودرو در توضیح بیشتر می‌گوید: «توافق صورت‌گرفته در لوزان و امید مردم به قطعی‌شدن آن در تیرماه باعث شده است درصد کمی از افراد هم که قصد خرید خودرو داشته‌اند دست از خرید بکشند؛ زیرا احساس می‌کنند با قطعی‌شدن توافق در تیرماه برندهای معتبر جهانی وارد کشور خواهند شد و همچنین روند قیمت خودروهای داخلی کاهشی خواهد بود».

امیدواری مشتریان بازار خودرو برای کاهش قیمت خودرو و ورود برندهای معتبر جهانی به کشور در حالی است که کارشناسان نظری دیگری دارند. به عقیده کارشناسان، امیدواری ایجادشده در میان مردم اگر قرار باشد به حقیقت هم بپیوندد؛ قطعا در کوتاه‌مدت رخ نخواهد داد.

جدای از زمان‌بربودن تحقق انتظارات مردم، رفتار خودروسازان نشان می‌دهد دست‌کم آنها در مسیری جدا از خط توافقات هسته‌ای عمل می‌کنند و کمتر از آن تأثیر می‌گیرند؛ زیرا آنها اخیرا درخواست افزایش قیمت محصولات خود را تا ١٠ درصد به گوش دولت رسانده‌اند. اگرچه دولت هنوز با این افزایش قیمت موافقت نکرده اما باید دید با توجه به شرایط فعلی بازار؛ خودروسازان باز هم به افزایش قیمت اصرار خواهند داشت؟

جایی برای معامله نیست

این فقط صاحبان نمایشگاه‌های خودرو نیستند که از رکود بازار گلایه می‌کنند. نگاهی به سایت‌های اینترنتی و صفحات آگهی روزنامه‌ها و تماس با افرادی که خودرویی را برای فروش آگهی کرده‌اند نیز به‌خوبی نشان‌دهنده رکود عمیق بازار خودرو است.

شاید قبلا خودرویی مانند پراید به «خوش‌فروشی» در بازار معروف بود اما حالا فروش این خودرو نیز به‌راحتی امکان‌پذیر نیست. یکی از افرادی که پراید هاچ‌بک خود را یک هفته قبل در یک سایت اطلاع‌رسانی فروش خودرو آگهی کرده بود، می‌گوید از روزی که خودرو خود را آگهی کرده تماس‌های کمی دریافت کرده و هنوز هم موفق به فروش خودرو خود نشده است.

افت‌وخیز قیمت‌ها در آخرین هفته فروردین

نگاهی به قیمت خودروهای داخلی در آخرین هفته از فروردین‌ماه نشان می‌دهد اگرچه معاملات در بازار دچار رکود هستند، اما بازی قیمت‌ها در این بازار راکد همچنان ادامه دارد. به‌گفته فعالان بازار، در حال حاضر پژو٢٠٦ تیپ ٥ قیمتی برابر با ٣٧میلیون‌و ٢٠٠ هزار تومان دارد که نسبت به هفته گذشته ١٠٠ هزار تومان کاهش قیمت داشته است. اما پژو٢٠٦ صندوقدار مدل V٨ از هفته گذشته تاکنون تغییری نداشته و روی ٣٧میلیون‌و ٥٠٠ هزار تومان ثابت بوده است. پژو٤٠٥ در مدل SLX دیگر عضو خانواده پژو است که قیمتی برابر با ٣١ میلیون تومان دارد؛ این رقم رشد ٥٠٠ هزار تومانی قیمت این خودرو را در مقایسه با بازار شب عید نشان می‌دهد. سمندLX نیز دیگر خودرویی است که در مقایسه با بازار شب عید با رشد قیمت همراه بوده و در حال حاضر قیمتی برابر با ٣١میلیون‌و ٥٠٠ هزار تومان دارد. رانا؛ به‌عنوان دومین خودرو ملی ایران‌خودرو نیز با وجود آنکه معمولا روزهای باثباتی را در بازار سپری می‌کند، در حال حاضر ٣٣میلیون‌و ٢٠٠ هزار تومان خرید و فروش می‌شود که از قیمت شب عید آن کمی بالاتر است. تیبا نیز که عنوان خودرو ملی سایپا را با خود به یدک می‌کشد، این روزها قیمتی برابر با ٢٤میلیون‌و ٨٠٠ هزار تومان دارد. اما دیگر محصول سایپا به نام سراتو با تثبیت قیمت روبه‌رو بوده و هم‌اکنون مدل دنده معمولی آن را می‌توان ٧٦ میلیون تومان خرید. سراتو در مدل دنده‌اتومات خود در حال حاضر ٩٣میلیون‌و ٥٠٠هزار تومان به فروش می‌رسد. آن‌طور که فعالان بازار می‌گویند پراید مدل ١٣١ قیمتی برابر با ٢١ میلیون تومان دارد که نشان می‌دهد این خودرو پس از تعطیلات نوروز افزایش قیمتی حدود ٦٠٠ هزار تومان داشته است.
پراید ١١١ نیز در حال حاضر قیمتی برابر با ٢٠میلیون‌و ٨٠٠ هزار تومان دارد.

تندر ٩٠ به‌عنوان خودرویی پرطرفدار در حال حاضر در مدل E٢ و تولید پارس‌خودرو با قیمت ٤٤ میلیون و ٢٠٠ هزار تومان و تندر ایران‌خودرو با قیمت ٤٢ میلیون و ٥٠٠ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسند. مدل دنده اتومات تندر٩٠ نیز هم‌اکنون ٥٥ میلیون و ٢٠٠ هزار تومان به فروش می‌رسد. پارس‌تندر هم که از نظر ظاهری تغییری اندک داشته است دارای ثبات قیمت بوده و همچنان روی قیمت ٤٤ میلیون تومان باقی مانده است.

ثبات در بازار وارداتی‌ها

بازار خودروهای وارداتی کشور که مدتی است میزبان خودروهایی با مدل ٢٠١٥ هستند، با قیمت بالاتری نسبت به مدل‌های سال‌های قبل به فروش می‌رسند. آن‌طور که فعالان بازار می‌گویند اختلاف قیمت در برخی موارد از ١٥ میلیون تومان نیز می‌گذرد.

در حال حاضر هیوندای سوناتا در مدل ٢٠١٥ قیمتی برابر با ١٧٣ میلیون تومان دارد و مدل توسان این خانواده نیز ١٥٨ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. النترا نیز به‌عنوان دیگر مدل هیوندایی قیمتی برابر با ١٢٤ میلیون تومان دارد.

در میان محصولات کیاموتورز کره که میهمانان آشنای بازار وارداتی‌های ایران هستند؛ هم‌اکنون اپتیمای ٢٠١٥ قیمتی برابر با ١٥٨ میلیون تومان و سراتو نیز ١٢٣ میلیون تومان قیمت دارد. همچنین مدل ٢٠١٥ اسپورتیج نیز با قیمتی معادل ١٥٩ میلیون تومان به مشتریان عرضه می‌شود.

تویوتای ژاپن نیز در مدل کمری ٢٠١٥ قیمتی برابر با ١٨٢ میلیون تومان دارد. یاریس هاچ‌بک نیز این روزها با قیمت ١٠٨ میلیون تومان به فروش می‌رسد. همچنین لکسوس در مدل RX که ٢٠١٥ آن هنوز به بازار ایران نیامده است، در حال حاضر ٥٩٠ میلیون تومان قیمت دارد. برای خرید تویوتا در مدل R٤ نیز باید ٢١٧ میلیون تومان هزینه کرد.

هرچند رکود بازار خودرو قیمت‌ها را تقریبا ثابت نگاه داشته و به گفته کارشناسان چنین شرایطی برای خرید مناسب‌ است، اما امید و انتظار بخش بزرگی از مشتریان خودرو بازار را همچنان در رکود نگاه داشته است. حال باید دید این حالت امید و انتظار در میان مشتریان بازار خودرو به نتیجه دلخواه آنان خواهد رسید؟ امید به کاهش قیمت‌ها و انتظار برای مشاهده تنوع محصول در بازاری انحصاری.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


باز هم سوال می پرسم، مگر ایران خودرو ال 90 اتومات تحویل می دهد؟
پس چرا خودرو مرا بعد از سپری شدن حدود 8 ماه از موعد تحویل هنوز تحویل نداده؟
ای خدا، در این نظام اسلامی، من شکایتم را به چه کسی ببرم؟ ظاهرا دولت، خودروساز، نماینده ی مجلس و رسانه دستشان در یک کاسه هست.