پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۳
۲
اولین ها و برترین های تاریخ لیگ ایران

پرافتخارترین تیمها ، مربیان و بازیکنان تاریخ لیگ

چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۲۳
کد مطلب: 435920
فردا پانزدهمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران در حالی آغاز می‌شود که علاقه‌مندان به فوتبال در انتظار رونمایی از تیم‌های مورد علاقه‌شان هستند.
پرافتخارترین تیمها ، مربیان و بازیکنان تاریخ لیگ
به گزارش جهان - مسعود پاشنا : فردا چرخ لیگ پانزدهم با بازی تیمهای سیاه جامگان و استقلال آغاز می شود تیم استقلال پس از دو سال ناکامی با امیر قلعه‌نویی به سمت پرویز مظلومی آمده است. مظلومی کار سختی را پیش رو دارد و شاید پیروزی در نخستین گام خیلی بتواند به او کمک کند. استقلال با بازگرداندن رحمتی و جذب عناصر دفاعی تلاش کرده تا تیمی قدرتمند در فاز دفاعی بسازد هرچند که به نظر می‌رسد آبی‌های پایتخت در حمله دچار کمبودهایی هستند.

در ضمن پانزدهمین دوره رقابتهای فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور درحالی از عصر فردا پنجشنبه هشت مردادماه با برگزاری ۴ بازی شروع می‌شود که آغاز بخش چهل و پنجمین دوره لیگ فوتبال در ایران است.

در تاریخ رقابتهای لیگ تیم‌های فوتبال ایران در قالب تورنمنت‌های مختلف برابر هم به میدان رفتند که پرسپولیس با ۹ عنوان قهرمانی، ۸ نایب قهرمانی و ۴ عنوان سومی برترین تیم تاریخ باشگاهی ایران است ، تیم‌های استقلال با ۸ قهرمانی، ۸ نایب قهرمانی و ۵ عنوان سومی و پاس تهران با ۵ قهرمانی، ۵ نایب قهرمانی و ۳ عنوان سومی در رده‌های بعدی قرار دارند.

ضمنا در لیگ برتر اما این سپاهان اصفهان است که با ۵ قهرمانی بهترین تیم تاریخ ۱۳ دوره این رقابت ها به حساب می‌آید و پس از آن تیم‌های استقلال با ۳ قهرمانی، پرسپولیس و فولاد با ۲ قهرمانی و تیم‌های پاس تهران و سایپا کرج با یک قهرمانی در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

بر اساس این گزارش، بهروز رهبري فر با شش مقام قهرماني، پرافتخارترين بازيکن ليگ است؛ در کارنامه وی پنج قهرماني در پرسپوليس و يک قهرماني در پاس دیده می شود .

همچنین غلامرضا عنایتی کاپیتان فصل پیش تیم فوتبال استقلال تهران، با کسب ۳ عنوان آقای گلی در لیگ برتر در صدر این رده‌بندی قرار دارد و کریم انصاری فرد با دو عنوان آقای گلی در رده دوم ایستاده است. سایر آقای گل‌های ادوار لیگ برتر که تنها یک مرتبه موفق به کسب چنین موفقیتی شده اند، رده سوم این جدول را به خود اختصاص داده‌اند.

«لوسیانو ادینیو» که در بازی آخر تیم فوتبال تراکتورسازی برابر نفت تهران در هفته سی‌ام رقابتهای فوتبال لیگ برتر باشگاه‌‎های کشور موفق به گلزنی شد، با ۲۰ گل زده به عنوان آقای گلی این مسابقات دست یافت. این دومین عنوان آقای گلی متوالی است که توسط مهاجمان تیم تراکتورسازی به دست آمد. فصل پیش هم کریم انصاری فرد با ۱۸ گل زده به عنوان آقای گلی لیگ سیزدهم دست یافته بود.

از سوی دیگر، رضا نوروزی مهاجم پیشین تیم فولادخوزستان و فعلی تیم فوتبال پرسپولیس همچنان عنوان بیشترین گل زده را در یک فصل لیگ دارد. او در دهمین دوره لیگ برتر، با ۲۴ گل زده آقای گل شد که در پایان لیگ چهاردهم نیز این رکورد دست نخورده باقی ماند.

به هر حال ، ۲۵ سرمربی در ۱۴ دوره لیگ برتر روی سکوهای اول تا سوم ایستاده اند که در این میان قلعه نویی موفق ترین مربی لیگ است.

این نفرات در تاریخ لیگ تیم های خود را روی سکو برده اند.

۱۳۸۰: علی پروین ـ منصور پورحیدری ـ وینکو بگوویچ

۱۳۸۱: فرهاد کاظمی ـ همایون شاهرخی ـ علی پروین

۱۳۸۲: مجید جلالی ـ امیر قلعه نویی ـ لوکا بوناچیچ

۱۳۸۳: فرانچیچ ـ رسول کربکندی ـ امیر قلعه نویی

۱۳۸۴: امیر قلعه نویی ـ مصطفی دنیزلی ـ ذوالفقارنسب

۱۳۸۵: علی دایی ـ فیروز کریمی ـ مصطفی دنیزلی

۱۳۸۶: افشین قطبی ـ جوردان ویرا ـ محمدحسین ضیایی

۱۳۸۷: امیرقلعه نویی ـ منصور ابراهیم زاده ـ پرویز مظلومی

۱۳۸۸: امیر قلعه نویی ـ منصور ابراهیم زاده ـ صمد مرفاوی

۱۳۸۹: امیر قلعه نویی ـ پرویز مظلومی ـ منصور ابراهیم زاده

۱۳۹۰: کرانچار ـ امیر قلعه نویی ـ پرویز مظلومی

۱۳۹۱: امیر قلعه نویی ـ تونی اولیویرا ـ کرانچار

۱۳۹۲: حسین فرکی ـ علی دایی ـ یحیی گل محمدی

۱۳۹۳: حسین فرکی ـ تنی اولیویرا ـ علیرضا منصوریان

حال نگاهي داریم بر اولين هاي ليگ در فوتبال ايران كه مطالعه آن خالي از لطف نيست.

اولين دوره
مسابقات قهرماني کشور که در سال ۱۳۴۹ و به‌صورت متمرکز در تهران برگزار شد، اولين دوره ليگ فوتبال ايران محسوب مي‌شود. اگرچه عنوان ليگ براي اين مسابقات مناسب به نظر نمي‌رسد، چرا که بازيها بصورت متمرکز انجام شد.
اولين بازي
جمعه ۲۸ دي ۱۳۴۹، ورزشگاه امجديه در يک هواي مه‌آلود و در حضور ۱۵ هزار تماشاگر، اولين بازي ليگ را تيم‌هاي پاس تهران و تاج شيراز انجام دادند که پاس ۲-۱ برد.
اولين گل
در دقيقه ۲۳ بازي پاس و تاج شيراز، يک خطاي پنالتي اتفاق افتاد که محمود ياوري آن را به گل تبديل کرد. جالب اينکه دروازه بان شيراز در بار اول ضربه را مهار کرد، اما ياوري در ريباند آن را به گل تبديل کرد!

اولين گل به خودي
محراب شاهرخي مدافع پرسپوليس در بازي تيمش مقابل پاس به اشتباه دروازه سرخپوشان را باز کرد. پرسپوليس اين بازي را ۳-۱ برد.
اولين هت تريک
حسين کلاني مهاجم گلزن پرسپوليس در بازي مقابل تاج شيراز که سرخپوشان ۶- صفر بردند، ۴ گل به ثمر رساند.
اولين اخراجي
در بازي جنجالي پرسپوليس و استقلال در نيمه نهايي مسابقات سال ۴۹، مهدي لواساني مدافع استقلال اولين اخراجي تاريخ ليگ لقب گرفت. کلاني و بهزادي از پرسپوليس نيز در اين بازي اخراج شدند كه پشت بازيكن آبي‌پوش قرار گرفتند.
اولين آقاي گل
حسين کلاني از پرسپوليس، با وجود اينکه گل او مقابل استقلال باطل شد ولي وي با ۶ گل در ۳ بازي عنوان آقاي گلي را بدست آورد.
اولين آقاي گل خارجي
مهند مهدي النداوي مهاجم عراقي تيم نفت آبادان در فصل ۷۸ با ۱۵ گل زده آقاي گل ليگ شد.
اولين داور
ارشد برازنده؛ که بازي افتتاحيه بين پاس و تاج شيراز را سوت زد و اولين پنالتي تاريخ ليگ را گرفت.
اولين داور خارجي
ضيا تورگان؛ داور اهل ترکيه در ليگ ۱۳۵۰ بازي پرسپوليس و پاس را سوت زد. وي سه روز بعد بازي استقلال و پاس را نيز قضاوت کرد.
اولين بازيکن خارجي
ويليام مک کلور؛ اين بازيکن انگليسي- نيوزيلندي در بازي پرسپوليس و ذوب‌آهن در ليگ ۱۳۵۶ به ميدان رفت و اولين خارجي ليگ لقب گرفت.
اولين تيم قهرمان
استقلال تهران؛ بعد از بازي جنجالي نيمه نهايي مقابل پرسپوليس، به حکم فدراسيون فوتبال استقلال فيناليست شد و در فينال پاس را برد و قهرمان شد.

اولين تيم شهرستاني قهرمان
سپاهان اصفهان در فصل ۸۱ ليگ برتر سنت قهرماني تيم‌هاي تهراني در ليگ را شکست و قهرمان ليگ شد.
اولين مربي قهرمان
زدراکو رايکوف؛ سرمربي مشهور يوگسلاو آبي ها در دهه ۵۰  است، استقلال را در سال ۴۹ قهرمان کرد.
اولين مربي ايراني قهرمان
بيوک وطنخواه؛ سرمربي پرسپوليس در ليگ ۱۳۵۴ که اين تيم را قهرمان کرد و جوانترين مربي قهرمان تاريخ ليگ نيز به شمار مي‌رود.
اولين داربي لیگ
پرسپوليس و استقلال در بازي نيمه نهايي ليگ سال ۴۹ به مصاف هم رفتند که بازي در دقيقه ۸۲ با نتيجه ۱-۱ نيمه تمام ماند.
اولين انتخاب بهترين هاي ليگ
در سال ۱۳۵۱ مجله دنياي ورزش بهترين هاي ليگ ۱۳۵۰ را انتخاب و در جشن بزرگي آنها را معرفي کرد. علي پروين بهترين بازيکن، صفر ايرانپاک بهترين گلزن و همايون بهزادي محبوبترين بازيکن شدند؛ همگي از پرسپوليس!
اولين کاپ رسمي
قهرمان ليگ ۱۳۵۲ (پرسپوليس) اولين کاپ رسمي‌مسابقات را دريافت کرد که توسط يک طراح ايراني ساخته شده بود؛ جامي‌ مرکب از نمادهاي تخت جمشيد که جام رسمي‌ليگ تخت جمشيد محسوب مي‌شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


میلاد
جالب و جامع بود
احسان
Iran, Islamic Republic of
ایول به کوری حسودان تیم پرسپولیس هنوز هم پرافتخارترین تیم تاریخ ایران است .....ایول