شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

جانشین منندز در سنای آمریکا کیست؟

يکشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۱۱
کد مطلب: 415625
دموکرات‌های سنای آمریکا به دنبال کناره‌گیری سناتور ضدایرانی از سمت خود در کمیته روابط خارجی به دلیل متهم شدن به فساد مالی، «بن کاردین» را به عنوان جانشین وی تعیین کردند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، به دنبال کناره‌گیری اجباری رابرت منندز از کمیته روابط خارجی، «بن کاردین» از ایالت مریلند به جای وی در این سمت قرار گرفت. برای آشنایی از مواضع وی گزارشی در این باره بخوانید.

رابرت منندز سناتور دموکرات از ایالت نیوجرسی و از ضدایرانی‌ترین سناتورهای آمریکایی که نام او با طرح‌های تحریمی علیه ایران گره خورده، به دنبال شکایت وزارت دادگستری آمریکا درباره پرونده رسوایی مالی مجبور به استعفا از سمت خود در کمیته روابط خارجی سنا شد.

وی که همواره از مواضع کاخ سفید در قبال مذاکرات هسته‌ای ایران انتقاد کرده، طرحی برای تصویب تحریم‌های بیشتر ارائه داده که در سنای قبلی با اکثریت دموکرات و به دلیل مخالفت‌های کاخ سفید مورد تصویب و رای‌گیری قرار نگرفت اما در سنای کنونی با اکثریت جمهوریخواه این طرح با استقبال قرار گرفته هر چند تهدید کاخ سفید برای وتو را به همراه داشته است.

با کناره‌گیری اجباری هرچند موقت منندز از سمت عضو ارشد دموکرات در کمیته روابط خارجی سنا، موضوع جانشینی با بحث‌های زیادی در میان دموکرات‌ها و همچنین محافل سیاسی آمریکا همراه بود چرا که این پست با توجه به مرکزیت آن در بحث‌های سیاست خارجی و به ویژه موضوع مذاکرات هسته‌ای با اهمیت خاصی روبرو است.

اهمیت موضوع وقتی بیشتر می‌شود که در نظر داشته باشیم منندز علاوه بر انتقادات شدید از کاخ سفید در قبال مذاکرات هسته‌ای ایران، یکی از مخالفان سرسخت دولت اوباما در سیاست عادی سازی روابط آمریکا با کوبا بوده است.

پایگاه آمریکایی «هیل» در گزارشی درباره انتخاب «بن کاردین» به عنوان جایگزین منندز نوشت: «کاردین به عنوان عضو ارشد دموکرات کمیته روابط خارجی سنا تعیین شد کمیته‌ای که می‌تواند با انجام دو اقدام چارچوب توافق هسته‌ای اوباما با ایران را به خطر بیاندازد».

در گزارش آمده است: «خطر برای کاخ سفید آن است که کنگره تصویب اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران را به پیش ببرد که می‌تواند مذاکرات هسته‌ای را از بین ببرد».

هیل نوشت: «کاردین آمادگی خود را برای فرصت و فضا دادن به کاخ سفید در موضوع مذاکرات را نشان داده و او از امضاکنندگان لایحه پیشنهادی منندز-کرک درباره تحریم ایران نبوده است».

در گزارش این پایگاه آمده است: «دموکرات اهل مریلند از تحریم‌ها حمایت علنی داشته اما پیشتر در اوایل سال جاری میلادی نامه‌ای را امضا کرده که در آن دموکراتهای سنا متعهد به دادن فرصت به دولت(اوباما) برای مذاکره با ایران شدند».

هیل با بیان تفاوت‌های منندز و کاردین ۷۱ ساله هم نوشت: «ناظران خارجی معتقدند که کاردین بیشتر از منندز مایل به دادن فرصت و فضا به رئیس‌جمهوری است».

عضو ارشد دموکرات کنونی کمیته روابط خارجی سنا در واکنش به بیانیه پایانی مذاکرات هسته‌ای در لوزان سوئیس گفته بود: ‌«کنگره در این موضوع(مذاکرات) نقشی برای ایفا کردن دارد و من آماده بازنگری همه جزئیات این توافقی که جان کری وزیر خارجه و متحدانمان مذاکره کرده‌اند، هستم».

وی افزود: «بازنگری کنگره یک موضوع مناسب و درست است اما من می‌خواهم با برخی از نگرانی‌های کاخ سفید که موضوعات مشروعی در انها است، ‌کار کنم».

در همین ارتباط «تام کولینا» مدیر سیاستگذاری در بنیاد پلاگشیر در آمریکا درباره «بن کاردین» گفت: «به نظر می‌رسد او حامی ایفای نقش کنگره در توافق ایران باشد اما او خواهان شکست و فروپاشی مذاکرات نیست».

کاردین از مخالفان هرگونه تلاش کاخ سفید در سازمان ملل برای فشار بر رژیم صهیونیستی جهت اعمال راهکار دو دولت فلسطینی و اسرائیلی مخالفت کرده و به همراه چند قانونگذار آمریکایی نامه‌ای در این باره نوشت.

او همچنین درباره درخواست مجوز نظامی اوباما از کنگره برای مقابله با داعش هم انتقاد داشته و گفته بود: «این مجوز، دادن چک سفید برای باقی نگهداشتن آمریکا در جنگ است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *