سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۲
۴
تحلیل اقتصاددانان از آمار رشد اقتصادی دولت؛

آمارهای دولت جزئیات ندارد/ رونق اقتصادی یعنی رشدی که تداوم داشته باشد

محاسبات آماری فصلی و نقطه به نقطه در اقتصاد بی‌معناست
يکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۵۰
کد مطلب: 386529
طی هفته‌های گذشته موضوع نرخ رشد اقتصادی ۶/۴ درصدی ایران در ۳ ماهه نخست سال جاری به یکی از بحث‌های اصلی محافل اقتصادی و سیاسی کشور تبدیل شده است که خیلی از اقتصاددانان چنین محاسبه آماری را که از سوی دولت اعلام شده است، قبول ندارند.
آمارهای دولت جزئیات ندارد/ رونق اقتصادی یعنی رشدی که تداوم داشته باشد
گروه اقتصاد جهان نيوز ـ  حال در شرایطی که بیشتر کارشناسان از توضیحات مسؤولان دولتی درباره چگونگی رسیدن رشد اقتصادی به رقم ۶/۴ درصدی با ابهام روبه‌رو هستند اما این بار دولت از ایجاد اشتغال جدید در کشور سخن می‌گوید که اعلام این خبر نیز سرنوشتی ابهام‌گونه چون رشد اقتصادی را برای کارشناسان اقتصادی دارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: دولت باید بپذیرد که در کنار ۴۰۰ هزار شغل جدیدی که ایجاد شده، برخی از مشاغل قبلی نیز از بین رفته و باید این ارقام را در محاسبات خود می‌گنجاند. غلامرضا مصباحی‌مقدم در گفت‌وگو با نسیم با بیان اینکه من درباره آمار رشد اقتصادی اعلام‌شده از سوی بانک مرکزی هنوز هم توجیه نشده‌ام، تاکید کرد: مرجع رسمی و قانونی اعلام آمار اقتصادی کشور مرکز آمار است که اعلام کرده آمار را به صورت سالانه منتشر خواهد کرد که البته آمار درست هم همین است.

وی تصریح کرد: ما سال ۱۳۹۰ در یک روند رشد مثبت قرار داشتیم اما در سال ۹۱ در ۴ فصل افت کردیم و سال ۹۲ هم همین روند ادامه داشت. پایان سال ۹۲ پایین‌ترین شرایط رشد اقتصادی را داشتیم و در واقع در نقطه فرود اقتصادی بودیم. رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: فصل اول سال جاری اقتصاد ما نسبت به سال‌های ۹۱ و ۹۲ که هشت پله کاهش پیدا کرده بود، یک پله صعود کرد که این یک پله بالا آمدن را نمی‌توان رشد اقتصاد عنوان کرد.

مصباحی‌مقدم با انتقاد از نحوه اعلام آمارهای اقتصادی توسط دولت گفت: اعلام آمارهای فصلی و نقطه به نقطه در اقتصاد بی‌معناست و رقمی غیرکارشناسی است؛ همچنان که تورم نقطه به نقطه غیرکارشناسانه است. وی همچنین در ادامه گفت‌وگوی خود با نسیم به کاهش نرخ بیکاری که اخیرا از سوی مرکز آمار اعلام شده نیز اشاره کرد و گفت: رشد اشتغال و کاهش بیکاری زمانی تحقق پیدا می‌کند که ما همزمان با افزایش تعداد اشتغال، آمار بیکار شدن افراد را هم منظور کنیم تا نرخ خالص رشد اشتغال یا کاهش بیکاری را به دست بیاوریم. مصباحی‌مقدم تاکید کرد: دولت باید بپذیرد که در کنار ۴۰۰ هزار شغل جدیدی که ایجاد شده، برخی مشاغل قبلی نیز از بین رفته و باید این ارقام را در کنار هم قرار دهد تا رقم واقعی به دست‌ آید.

تحلیل کارشناسان از مثبت شدن رشد اقتصادی


برخی کارشناسان درباره نرخ رشد اقتصادی ۶/۴ درصدی ایران فضای اقتصادی کشور را متناسب با این نرخ اعلام‌شده نمی‌دانند. رابطه غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس می‌گوید دولت باید جلوی رشد بی‌رویه نقدینگی را بگیرد. نرخ ۳۱ درصد یک سال گذشته نمی‌تواند به کاهش بیشتر رشد تورم و دست یافتن به تورم یک‌رقمی منتهی شود. اما نرخ رشد ۶/۴ درصدی اعلام شده بشدت غلط و غلط‌ انداز است. مگر می‌شود نرخ رشد ۸/۵- درصد سال گذشته در سه ماهه اول سال ۹۳ به ۶/۴ رسیده باشد؟ این به افسانه شبیه‌تر است.

مصباحی‌مقدم گفته است احتمال دارد در مقایسه سال ۹۳ با ۹۲ این نرخ رشد به دست آمده باشد که با کم کردن ۶/۴ از نرخ ۸/۵- نتیجه ۲/۱- می‌شود. یعنی هنوز نرخ رشد زیر صفر است.

این در شرایطی است که مسعود نیلی مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور با تاکید براینکه رشد اقتصادی بهار نسبت به بهار سال گذشته که بدترین دوره رکود اقتصادی بوده سنجیده شده است، گفته است انتظار تکرار چنین رشدی را تا پایان سال نداشته و پیش‌بینی ما رشد اقتصادی بین ۲ تا ۳ درصد خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه شیوه محاسبات ما برای سنجش رشد اقتصادی و مقایسه یک فصل نسبت به فصل مشابه سال قبل کاملا در دنیا رایج است، اعلام کرده است رشد اقتصادی ۶/۴ درصدی جزو آمارهای فصلی و تخمینی بوده که ممکن است تا پایان سال و قطعی شدن آمار تغییر کند، این در حالی است که نمی‌توان برای به دست آوردن نتایج قطعی تا پایان سال صبر کرد چراکه فرصت سیاست‌گذاری از دست خواهد رفت.

همچنین جمشید پژویان، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در این باره گفته است رونق اقتصادی یعنی رشدی که تداوم داشته باشد و این در حالی است که رشد اقتصادی در کشور ممکن است در یک دوره کوتاه مدت اتفاق افتاده باشد اما نمی‌توان ادعای رونق اقتصادی را داشت.

پژویان بر این باور است که رونق اقتصادی یعنی رشدی که تداوم داشته باشد و تا زمانی که تداوم وارد مقوله رشد نشود نمی‌توان ادعا داشت که رشد اقتصادی مثبتی رخ داده است. رشد ۳ ماهه که اعلام شده است به هیچ عنوان نماد رونق نیست. این در حالی است که شک و تردیدهای فراوانی درباره این عدد وجود دارد و بسیاری از تحلیلگران اقتصادی نمی‌توانند این عدد را تایید کنند.

پژویان می‌گوید ممکن است در مدت زمان کوتاهی رشد اقتصادی وجود داشته باشد اما این در صورتی است که این رشد تداوم داشته باشد، در غیر این صورت نمی‌توان ادعا کرد که رشد بدون تداومی وجود خواهد داشت.
منبع: وطن امروز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اقا من از طرف دولت از شما معذرت خواهی می کنم...
واقعیت داشته باشه حالا جزئیات رو بی خیال
مجید مجد
رشد هم نداریم چه برسه به تداوم
Iran, Islamic Republic of
لطفا امریکاییها نظر ندهند