پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
بزرگداشت آقای منتقد برگزار شد؛

انتقاد بی ادبی نیست

شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۵۵
کد مطلب: 418028
آیین بزرگداشت استاد عبدالعلی دستغیب، منتقد ادبی و مترجم بزرگ ایران برگزار و طی آن دستغیب با ذکر خلاصه ای از سوابق کاری خود تأکید کرد: انتقاد بی ادبی و بد و بیراه گفتن نیست.
به گزارش جهان به نقل از مهر، عصر شنبه در مراسم بزرگداشت استاد عبد العلی دستغیب که با حضور اهالی ادب و هنر در سالن کنفرانس حوزه هنری فارس در نبود مقام های استانی برگزار شد عبدالعلی دستغیب آشنایی زدایی را نیاز هر حوزه ای از جمله هنر، ادبیات و حتی سیاست عنوان کرد و گفت: بزرگانی مانند فردوسی، مولوی یا پوشکین به این خاطر برجسته شدند که آشنایی زدایی کردند. حتی ممکن است مطلبی که دیگران گفته اند را آنها به گونه ای گفتند که در ویترین قصه، داستان و شعر چیده شد.

این منتقد ادبی که سال ها در حوزه ادبیات ایران و جهان آثار نقادانه ای ارائه کرده با اشاره به ادبیات اروپا داستان را آنچنان در این بخش از دنیا موثر دانست که دایره دربرگیری آن دامن هزار افسان یا افسانه هزار و یک شب را هم گرفت.

دستغیب ادامه داد: از نظر ساختارمندی، طرح داستانی و پی رنگ ادبیات اروپا وام گرفته از هزار افسان است. به گونه ای که آنها با دقت و تفحص پی به راز این افسانه بردند.

وی با اشاره به سیر آشنایی زدایی در ادبیات جهان، اشاره کرد: دنیای ادبیات پر از مقبره اشخاص نامعتبر است. آنکه بیش از همه به اعتبار دست می یابد مانند سعدی یکبار پدید می آید. بنابراین وظیفه محقق و منتقد ادبی است که معنا و دلالت را بشکافد زیرا شعری که دلالت نداشته باشد همانا وصف است.

پیشه من ابتدا شاعری بود

دستغیب در بخش دیگری از صحبتهایش به زندگی خود پرداخت و گفت: پیشه من ابتدا شاعری بود. گرچه بعدها به واسطه نویسندگی پا به عرصه نقد ادبی گذاشتم.

او که طی بیش از هشتاد سال عمر خود آثار گران سنگی در حوزه ادبیات ایران و جهان ارائه کرده، افزود: بطور میانگین سالی یک کتاب نوشته ام که از این بین ۱۲ جلد کتاب به شیوه مونوگرافی درباره بزرگان ادبیات ایران نگارش داشته ام.

وی فضای نقد را در ایران متفاوت از دیگر جاها دانست و گفت: در کشور ما از انتقاد و نقد بدشان می آید. درحالیکه انتقاد بی ادبی و بد و بیراه گفتن نیست همانگونه که ارسطو از افلاطون انتقاد می کرد و کانت این دو را به نقد می کشید باید در نظر گرفت که انتقاد، سنجش است.

دستغیب نوعی نیست که هر روز در هرجا پدید آید


جعفر موید شیرازی نیز در این آیین که در فضای کوچک سالن کنفرانس حوزه هنری برگزار شد جایگاه عبدالعلی دستغیب را بیش از یک بزرگداشت عنوان کرد و گفت: نمونه دستغیب نوعی نیست که هر روز در هرجا پدید آید. آثار وی از نمونه آثاری است که اثر مستقیم بر ادبیات، نقد ادبی، هنر و دیگر حوزه های فرهنگ داشته و فواید آن از وی معلمی بزرگ به جای گذاشته است.

این سعدی شناس و پژوهشگر فرهنگی، ابراز کرد: آنچه در وی جمع است از دستغیب نمونه ای نادر پدید آورده است.

وی گفت: آثار سازنده دستغیب در زمینه حافظ، شناخت داستان، نقد نویسندگان بزرگ ایران و نقد شعر کار سترگی است که او با بی طرفی انجام داده و سنگ تمام گذاشته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *