جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱

اگر قصد نماینده شدن دارید بخوانید!

سه شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۹
کد مطلب: 421024
عضو ستاد انتخابات کشور با تشریح تقویم زمانی انتخابات دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: داوطلبان شرکت در انتخابات مجلس باید تا ۲۸ خرداد سال جاری از سمت خود استعفا دهند.
به گزارش جهان، حسینعلی امیری قائم مقام وزیر کشور روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور با موافقت شورای نگهبان هفتم اسفند ۹۴ سال برگزار می شود.

وی یادآور شد: نام نویسی از داوطلبان نمایندگی مجلس از ۲۸ آذرماه سال جاری به مدت یک هفته انجام می شود.

عضو ستاد انتخابات کشور به اجرای تبصره ۶ ماده ۲۹ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و اظهارداشت: با استناد به این ماده، داوطلبان مشمول بندهای قانون انتخابات باید تا ۲۸ خرداد سال جاری از سمت خود استعفا دهند.

امیری خاطرنشان کرد: رییس جمهورومعاونان ومشاوران وی، دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام و معاونان وی، مشاوران و معاونان رییس جمهوری، روسای دفاتر سه قوه در صورتی که قصد داوطلب شدن در حوزه های انتخابیه سراسر کشور را داشته باشند باید حداقل ۶ ماه قبل از ثبت نام از سمت خود استعفا دهند و به هیچ وجه در آن پست شاغل نباشند.

وی ادامه داد: همچنین وزرا وسرپرستان وزارتخانه ها، معاونان و مشاورین وزرا، مدیران کل و سرپرستان ادارات کل وزارتخانه ها و مدیران کل حوزه وزارتی و روسای دفاتر وزرا، اعضای شورای نگهبان وهیات مرکزی نظارت برانتخابات، رییس قوه قضاییه و معاونان و مشاوران وی، رییس دیوان عالی کشور و معاونان و مشاوران وی، دادستان کل کشور و معاونان و مشاوران وی، رییس دیوان عدالت اداری و معاونان و مشاوران وی که قصد داوطلب شدن در مجلس را داشته باشند همچنین نیز باید از ۶ ماه قبل از سمت و پست قانونی خود استعفاء دهند.

قائم مقام وزیر کشور تصریح کرد: رییس سازمان بازرسی کشور و معاونان و مشاوران وی، روسا و سرپرستان سازمان ها و ادارات کل وادارات عقیدتی سیاسی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و جانشینان ومعاونان آنان درسراسر کشور، رییس سازمان صداو سیما و معاونان وی نیز باید مطابق ماده ۲۹ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی عمل کنند.

امیری افزود: رییس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و معاونان وی، استانداران ومعاونان ومشاوران آنها، فرمانداران، بخشداران، شهرداران و روسای مناطق شهرداری، روسا و سرپرستان سازمان های دولتی، رییس دانشگاه آزاد اسلامی، اعضای هیات مدیره ومدیران عامل بانک ها،اعضای هیات مدیره و مدیران عامل شرکت های دولتی و وابسته به دولت که حیطه وظایف واختیارات آنان به کل کشور تسری دارد، رییس کل بانک مرکزی ایران ومعاونان و مشاوران آنها هم برای داوطلب شدن در حوزه های انتخابیه باید از ۶ ماه قبل از نام نویسی از سمت خود استعفا داده باشند.

وی ادامه داد: روسای وسرپرستان بنیادهای (مستضعفان- شهید- ۱۵خرداد- مسکن) کمیته امدادامام خمینی (ره)، نهضت سواد آموزی، سازمان تبلیغات اسلامی، دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم و رییس سازمان تعزیرات حکومتی و روسای اتاق های بازرگانی، صنایع، معادن ومعاونین و مشاوران آنها و شاغلین در نیروهای مسلح و وزارت اطلاعات نیز مشمول ماده ۲۹ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی خواهند بود.

عضو ستاد انتخابات کشور افزود: ائمه جمعه دائم، قضات شاغل در امر قضا و روسای دادگشتری شهرستان ها واستان ها، مدیران کل و سرپرستان دفاتر و ادارات استان ها و معاونان آنان، مدیران کل و سرپرستان دفاتر و ادارات کل استانداریها و معاونان آنها، روسا وسرپرستان ادارات وسازمان های دولتی و وابسته به و دولت و معاونان آنان در استان وشهرستان هم از داوطلب شدن در حوزه های انتخابیه قلمرو ماموریت خود محرومند مگر اینکه از ۶ ماه قبل از ثبت نام از سمت خود استعفا داده باشند و در آن پست شاغل نباشند.

امیری ادامه داد: روسا وسرپرستان دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی ائم از دولتی وغیردولتی و روسا و سرپرستان واحدها و شعب آنها، اعضای هیات مدیره ومدیران عامل شرکت های دولتی و وابسته به دولت دراستان وشهرستان، سرپرستان مناطق و روسای شعب بانک ها دراستان وشهرستان، سرپرستان دفاتر سازمان تبلیغات اسلامی در مرکز استان وشهرستان، مدیران مراکز صداوسیما و اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا هم مشمول این قانون هستند.

وی اعلام کرد: رعایت ماده ۲۹ قانون انتخابات کشور نیز برای اعضای هیات های اجرایی و ناظران شورای نگهبان در حوزه انتخابیه تحت مسوولیت آنها لازم اجرا است.

عضو ستاد انتخابات کشور همچنین اظهارداشت: بر اساس تبصره یک ماده ۲۹ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، تمامی مقامات دارای عناوین همطراز با عناوین مذکور نیز مشمول این ماده قانونی هستند و تشخیص همطرازی با معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهوری است.

* شرایط استعفای داوطلبان حوزه های انتخابیه

امیری تصریح کرد: براساس تبصره ۲ ماده ۲۹ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، برای کسانی که طبق قوانین استخدامی یا تعهد خدمت استعفای آنان منوط به پذیرش آن از سوی مسوولان مربوطه است، قبول استعفا شرط است.

وی ادامه داد: استعفای کارکنان نیروهای مسلح نیز منوط به قبول فرماندهی کل قوا خواهد بود.

وی افزود: همچنین تمامی اشخاصی که داوطلب نمایندگی مجلس شورای اسلامی بوده و مشمول موضوع این ماده و تبصره ۵ آن هستند براساس تبصره ۳ ماده ۲۹ قانون انتخابات مجلس از ۲۸ اردیبهشت ماه جاری باید حداکثر به مدت یک ماه، گواهی رسمی مبنی بر قبول استعفا و عدم اشتغال خود درپست، مقام و مشاغل یاد شده را از مراجع مربوطه دریافت کنند.

عضو ستاد انتخابات کشور تصریح کرد: مطابق تبصره ۴ جایگزین فرد مستعفی نیز باید از سوی مرجع ذیصلاح بالاتر حداکثر به مدت یک ماه به طور رسمی معرفی شود و فرد مستعفی در آن حوزه مسوولیتی نداشته باشد.

قائم مقام وزیرکشور گفت: همچنین داوطلبان به هنگام مراجعه برای ثبت نام باید گواهی رسمی مبنی بر قبولی استعفا وعدم اشتغال در پست، مقام و مشاغل یاد شده را که در تاریخ مقرر اخذ رده اند ارایه کنند.

امیری افزود: قبول استعفا بعد از مدت تعیین شده برای نام نویسی و اعلام داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی مورد پذیرش در مراکز ثبت نام نیست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


اگر خداوند نبخشدهمینطوری جهنمی هستیم دیگه قصد طبقات پایین جهنم را نداریم که نماینده بشویم