پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۴
۳

وزیر مشکل بورسیه‌ها را حل نکند به قوه قضائیه معرفی می‌شود

اگر وزیر علوم توان حل پرونده بورسیه‌ها را ندارد، رئیس‌جمهور وارد میدان شود
سه شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۵۶
کد مطلب: 441923
نمایندگان مجلس با اشاره به عدم اراده لازم برای احقاق حق دانشجویان بورسیه، خواستار ورود دادستان به این پرونده شدند.
وزیر مشکل بورسیه‌ها را حل نکند به قوه قضائیه معرفی می‌شود
به گزارش جهان به نقل از کیهان، دانشجویان بورسیه، بیش از یک سال است در نتیجه جریان دروغ بزرگ وزارت علوم امنیت آموزشی و تحصیلی خود را از دست داده‌اند. دادخواهی آنان به وزارت علوم، دولت، قوه قضائیه، دیوان عدالت، سازمان بازرسی موجب شد تا در سایه غفلت نهادهای مذکور رهبر انقلاب خود نسبت به این دروغ بزرگ واکنش نشان دهند.

ایشان در دیدار با اساتید دانشگاه‌ها موضوع طرح بورسیه‌ها را یکی از غلط‌ترین کارهایی که در این یکی دو سال اخیر اتفاق افتاد، عنوان کردند و گفتند: تحقیقات دقیق نشان می‌دهد مسئله بورسیه‌ها، به آن شکلی که در روزنامه‌ها با آن بازی کردند نبود اما اگر هم بود باید از راههای قانونی امتیازاتی که عده‌ای بر خلاف قانون گرفته بودند لغو می‌شد نه اینکه سر و صدا و جنجال درست شود.

رهبر انقلاب سیاست بازی را سمِّ محیطهای علمی خواندند و با ابراز تأسف از اینکه در موضوع بورسیه‌ها به عده‌ای ظلم شد افزودند: سمّی که در این موضوع به دانشگاهها تزریق شد از بینش فکری مبتنی بر سیاست کاری نشأت می‌گرفت و متأسفانه، هم خلاف قانون، هم خلاف تدبیر و هم خلاف اخلاق بود.

از همین روی به نظر می‌رسد با توجه به پیگیری‌های فراوان نمایندگان مجلس و نهاد‌های مربوطه در این خصوص، در وزارت علوم عزم جدی برای حل این پرونده وجود ندارد و بیش از اینکه به فکر آبروی دانشجویان متضرر در این خصوص باشد به دنبال سیاسی کاری‌اند.

در همین ارتباط حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با کیهان با اشاره به اینکه در خصوص بورسیه‌ها به نظام، نخبگان و دانشگاه ظلم شد گفت: بر سر موضوع پرونده بورسیه‌ها عده‌ای به دنبال بهره‌برداری سیاسی بودند و همچون بادکنک در این موضوع با اقداماتی همچون آمارسازی، دروغ پردازی و ... که واقعیت نداشت، در آن دمیدند.

وی افزود: به نظر می‌رسد جریانی در وزارت علوم در خصوص حل موضوع بورسیه‌ها مقاومت می‌کند، این در حالی است که بررسی‌های کمیسیون آموزش و کمیسیون اصل ۹۰ عنوان کرده‌اند تخلفات صورت گرفته محدود بوده است و در حق خیلی از افراد اجحاف شده است.

سلیمی خاطرنشان کرد: در همین ارتباط نامه‌ای مشترک از سوی کمیسیون آموزش و کمیسیون اصل۹۰ به قوه قضائیه ارسال شده است تا در این خصوص ورود کرده و با متخلفان برخورد کند و همچنین از دانشجویانی که با حیثیت و اعتبار علمی آنها بازی شده است، دلجویی شود.

وی با تاکید بر اینکه وزارت علوم در خصوص حل موضوع بورسیه‌ها به دنبال خرید زمان است تاکید کرد: با توجه به دستورالعمل وزیر علوم درباره بورسیه‌ها اما اراده جدی در زیر مجموعه وزارت علوم وجود ندارد و شاهد سنگ اندازی از سوی دانشگاه‌ها در این خصوص هستیم که وزیر علوم باید پاسخگو باشد.

همچنین زهره طیب‌زاده نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه موضوع بورسیه‌ها کاملاسیاسی و صرفا کارکردی تبلیغاتی در دوران انتخابات داشت، گفت: اساسا در خصوص موضوع بورسیه‌ها فقط شورای مرکزی بورس براساس آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مشخص و با نظر مستقیم وزیر علوم تصمیم‌گیری می‌کند.

وی با توجه به اینکه در هر دوره‌ای شورای مرکزی بورس و وزیر علوم با استفاده از اختیارات قانونی خود اجازه تغییر شرایط استفاده از بورسیه را دارند، اظهار داشت: بر همین اساس در دولت نهم و دهم نیز بر همین روال برخی پارامترهای شرایط اخذ بورسیه در دانشگاه تغییر کرده و بر همین منوال اقدام به جذب دانشجو کردند که کاملا قانونی بوده و چون این مصوبات در شورای مرکزی به تایید نهایی رسیده است تبدیل به تعهد برای نظام شده و کسی نمی‌تواند به آن اعتراض کند.

طیب‌زاده خاطرنشان کرد: در دوره‌های قبل از دولت نهم نیز شاهد آن بودیم که شورای مرکزی بورس با نظر مستقیم وزیر علوم وقت برخی الزامات مانند شرط سن یا معدل را تغییر می‌دادند و کسی اعتراضی نمی‌کرد دلیلی دیگر بر آن است که موضوع بورسیه‌ها فقط یک باجگیری سیاسی است.

وی تصریح کرد: در دو سال اخیر شاهد هستیم که دانشجویانی که دارای مشکلات سیاسی و امنیتی بوده‌اند و براساس قوانین گزینش صلاحیت حضور در دانشگاه را نداشته‌اند اجازه تحصیل تا مقطع دکترا به این افراد داده شده است اما دانشجویانی که با ضوابط قانونی دولت قبل اجازه کسب سهمیه بورس داشته‌اند به بهانه شرط سن یا معدل و ... در دو سال اخیر بی‌آبرو و اعتبار شده‌اند.

عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با وجود آنکه وزیر علوم بارها در جلسات متعدد قول حل پرونده بورسیه‌ها را داده است اما در عمل نه تنها اقدام موثری صورت نگرفته است بلکه به نظر می‌رسد به صورت نانوشته اعلام شده است که دانشجویانی که موضوع بورسیه شان حل شده از سوی دانشگاه‌ها امکان جایابی به آنها برای انجام تعهدات خدمتی به آنها داده نشود که برای وزارت علوم جای تاسف دارد.

طیب‌زاده خاطرنشان کرد: بعد از بررسی‌های کمیسیون اصل ۹۰ درمورد پرونده بورسیه‌ها به این نتیجه رسیده است که از ۳۰۰۰ دانشجوی بورسیه‌ای که به آنها اتهام تخلف زده شده است به جز تعداد معدودی بقیه مشکلی ندارند و اخذ بورسیه آنها کاملا قانونی بوده است.

در ادامه قاسم جعفری نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه متاسفانه فضایی که برای بورسیه‌ها ایجاد شد صرفا حاشیه‌سازی و سیاسی کاری بود اظهار داشت: در موضوع بورسیه‌ها در ابتدای امر با یک فضای رسانه‌ای سنگین مواجه شدیم که به نوعی به دنبال فضاسازی کاذب بودند که متاسفانه به آبرو و اعتبار دانشجویان لطمه سنگینی وارد کرد.وی افزود: بعد از فرمایش رهبر معظم انقلاب به نظر می‌رسید که همه چیز باید تمام شود اما متاسفانه هنوز هم وزیر علوم در این خصوص کم کاری می‌کند و علاقه‌ای برای پایان دادن به این جنجال‌سازی سیاسی ندارد .

جعفری ابراز داشت: قطعا در این خصوص ظلمی بردانشجویان وارد شده است و باید دادستان به‌عنوان مدعی‌العموم وارد قضیه شود و از افرادی که در این میان آبرو و اعتبارشان پایمال شده است احقاق حق کند.

سخنگوی کمیسیون آموزش تاکید کرد: اگر واقعا وزیر علوم توان حل پرونده بورسیه‌ها را ندارد از شخص رئیس‌جمهور درخواست داریم تا در این عرصه وارد میدان شوند واز یک سو به مطالبه رهبری پاسخ دهند و از سوی دیگر از دانشجویانی که در این بین بی‌آبرو شده‌اند احقاق حق کرده و در عمل اعتدال را به نمایش بگذارند.

همچنین رضا صابری نماینده مردم آزادشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه وزارت علوم در خصوص پرونده بورسیه‌ها از آغاز تاکنون سلیقه‌ای برخورد کرده است تاکید کرد: بعد از پیگیری‌های نمایندگان مجلس در کمیسیون آموزش و اصل ۹۰ مجلس نامه‌ای به قوه قضائیه ارسال شده است تا وزیر علوم نسبت به شفاف کردن خطایی که صورت گرفته اقدامات لازم را انجام بدهد و کلیه بورسیه‌های قانونی دوباره به فضای دانشگاه هابرگردند در غیراین صورت شخص وزیر به قوه قضائیه معرفی خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


عمار
Iran, Islamic Republic of
صحبت از حق وحقوق انفرادی نیست بلکه به یک قشر از جامعه ظلم شده .وبی شک باید مدعی العموم ورود کند وحق را به حق داران برگرداند.وماادراک مالبورسیه.
در یکی از شهر ها یه نیسان با یه سواری تصادف می کنن راننده سواری میاد پایین به نیسانی که ظاهرا از اهالی همون شهر بوده میگه آقا چرا خلاف میایی راه مال منه راندده نیسان با پوزخند میگه شهر مال ماست اونوقت تو میگی راه مال منه؟
حالا شهد قضیه بورسیه ها!!!! آقا مملکت مال اینهاست انوقت وزارت علوم میگه از قوانین ما تخلف کردین؟
جرات چاپ کردن نداری طبق معمول
یکی نیست پرونده این بندگان خدایی که در زمان هاشمیو خاتمی همگی قانونی بلند شدن رفتن انگلیس و کانادا و استرالیا مدرکشون رو گرفتن و الان هم تو شدن استاد و سیاسیون اصلاح طلب، رویهبار بررسی کنه!!