جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

تبلیغ کالای خارجی مشابه داخلی ممنوع شد

شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۵۱
کد مطلب: 221323
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، تبلیغ کالا و خدمات خارجی که مشابه داخلی دارد ممنوع است و تبلیغات کالا و خدمات داخلی که نام خارجی دارد نیز ممنوع است.
به گزارش فارس، «منصور واعظی» دبیر شورای فرهنگ عمومی در نشست رسانه‌ای بخشی از دستور‌العمل تبلیغات محیطی کالا و خدمات که ظهر امروز در دبیرخانه شورای عمومی برگزار شد ، اظهار داشت: در دهه عدالت و پیشرفت و سال 91 هجری شمسی که توسط رهبر معظم انقلاب به نام «تولید ملی ، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» نامگذاری شده است شورای فرهنگ عمومی برای ایجاد ساز و کارهای مناسب تبلیغی و فرهنگی در جهت تحقق شعار سال، مصوبه‌ سیاست‌ها و ضوابط حاکم بر تبلیغات محیطی تصویب می‌کند.

وی افزود: بر اساس این مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تبلیغ کالا و خدمات خارجی که مشابه داخلی دارد ممنوع است و تبلیغات کالا و خدمات داخلی که نام خارجی دارد ممنوع است.

واعظی ادامه داد: همچنین تبلیغ کالا و خدمات داخلی با سرمایه مشترک ایرانی و خارجی باید با نام ایرانی منطبق بر قانون ممنوعیت، بکارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه و آئین‌نامه اجرایی آن باشد.

وی گفت: موضوع تبلیغات محیطی از اوایل انقلاب دستور‌العمل داشته اما با شرایط این مصوبات پاسخگوی شهری نیست.

وی ادامه داد: دو سال قبل شورای فرهنگ عمومی متنی را تهیه کرده و در اختیار شورای عالی انقلاب فرهنگی نهاد آنچه که مصوب شد تحت عنوان سیاست‌ها  و تبلیغات عمومی است که مسئول اجرا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

واعظی با اشاره به اینکه در گذشته عکس شهدا در اتوبان تهران و قم استفاده می‌شد، افزود: برخی با این انتقاد که این تصویرها موجب تصادف می‌شود عکس‌ها را برداشتند ولی در حال حاضر پر است از تبلیغات خارجی.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: نخست پیشنهاد شورای عمومی منع تبلیغات بازرگانی خارجی بود که به این وسیله تبلیغات کالای خارجی در رسانه‌ها تصویری هدایت شود اما استدلال این بود بخشی از نگرانی که فرهنگ شورای فرهنگ عمومی کشور وجود دارد در صدا  و سیما نیز وجود دارد و این امر موجب ممنوعیت تبلیغات در محیط‌های عمومی شد.

وی تصریح کرد: تفاوت تبلیغات در محیط عمومی با رسانه‌ها در این است محیط عمومی مال مردم است اما رسانه‌ها فرد اختیار دارد که آن رسانه را انتخاب کند یا نکند. برای همین حساسیت‌ها وجود ندارد.

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور  گفت: تبلیغ کالا و خدمات خارجی که مشابه داخلی ندارد با رعایت استفاده از حداکثر 20 درصد ظرفیت تبلیغات محیطی و صرفا با خط فارسی مجاز است و همچنین تبلیغات کالا و خدمات خارجی که مشابه داخلی ندارند در بزرگراه‌ها، تابلوهای بزرگ شهری و بین شهری، پل‌های عابر پیاده ، تابلوهای الکترونیکی و ... ممنوع است.

وی ادامه داد: هر نوع تبلیغات بازرگانی شرکت‌ها، کالا و خدمات خارجی از طریق تابلوهای اختصاصی، واحدهای صنفی، توزیعی، فروشگاه‌ها و مراکز خرید ممنوع است.

منصور واعظی خاطرنشان کرد: تابلوهای واحدهای صنفی باید صرفا به شناسه کاربردی واحدهای صنفی مربوطه و معرفی آن اختصاص داده شود و در صورت اخذ نمایندگی از کالا و خدمات خارجی صرفا مجاز به استفاده از 10 درصد ظرفیت تابلوها است.

وی در پایان گفت: تبلیغ کالا و خدمات خارجی و محصول مشترک نباید کالا و خدمات داخلی را بی‌ارزش یا کم ارزش نشان داده و یا به هر نحو ضعیف کند.در مواردی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اجرای هر یک از مواد و تبصره‌های مصوبه ابهام داشته باشد نظر کارگروه تبلیغات محیطی شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنای عمل خواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *