سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰
۷

درس‌های کیان ایرانی درباره مکتب وحدت بخش!

شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۰ ساعت ۰۸:۵۳
کد مطلب: 171725
درس‌های کیان ایرانی درباره مکتب وحدت بخش!

سرویس سیاسی جهان-محمد حسین زاده: عرب جاهلی تا زمانی که سر در حجاز داشت، درگیر دعواهای قبیله‌ای و طایفه ای بود! چشمش را تعصب های احمقانه ی جاهلی کور کرده بود! و آن زمان که اسلام او را از منجلاب جاهلیت بیرون کشید، آنها که در ظاهر ایمان آوردند و در باطن همان بت پرست جاهلیت باقی مانده بودند در بند تعصبات عرب و عجم گرفتار امدند! و شاید حب امیرالمومنین (ع) به این دلیل در میان ایرانیان شکوفه داد و به گل نشست که او فرقی بین عرب و عجم نمی دید! و در عدالت او عرب و عجم یکی بود! 

مختارنامه و دعوای عرب و عجم
مختار به مدد ایرانیان که حب علی(ع) را به سینه داشتند قیام کرد و قاتلین سید الشهدا(ع) را قصاص کرد. مختارنامه به همت میرباقری از این فرصت بسی استفاده کرده است برای آنکه بگوید عده ای فرصت طلب برای خلل در صف مسلمانان از حربه عرب جاهلی در ایجاد تفرقه و نزاع بین عرب و عجم استفاده می کردند و بیان میکند که مسلمانی نه نژاد می شناسد و نه مرز! 

شهید مطهری در خدمات متقابل اسلام و ایران بیان می کند که مقیاس های اسلامی جهانی است نه ملی، قومی و نژادی! و با استناد به این آیه شریفه «يا ايها الناس انا خلقناكم من ذكر وانثي وجعلناكم شعوبا وقبايل لتعارفوا ان اكرمكم عند الله اتقاكم»(اى مردم ما شما را از مرد و زنى آفريديم و شما را ملت ملت و قبيله قبيله گردانيديم تا با يكديگر شناسايى متقابل حاصل كنيد در حقيقت ارجمندترين شما نزد خدا پرهيزگارترين شماست)که ملاک برتری نه ملیت است نه قوم و نه نژاد و نه جنسیت و نه هر چیز دیگر به جز تقوا!
امیرخانی و مرزهای جعلی استعمار 

امیرخانی در جانستان کابلستانش تجربه اش را در مراودات خود با مردم افغانستان به قضاوت مردم گذاشته است! و همان حرفهای کیان ایرانی، سردار سپاه مختار را میان لشکر مختار به زبانی دیگر بازگو می کند و بارها در کتاب از مرزهایی می نالد که میان دو ملت مسلمان ایران و افغانستان اختلاف انداخته است. بعد از آنکه وی با افغان ها نشست و برخاست می کند و جوانمردی مردم آن دیار را خود لمس می کند و بین خود و مردم افغان خصوصیات مشترک را درک می کند به فرهنگی که ما را از برادرانمان جدا کرده می تازد که:« اصل گرفتاری فرهنگ بی گانه ستیزی وارداتی ماست که به جای غریب نوازی سنتی ما نشسته است . بی گانه ستیزی اگر باید، بر می گردد به بی گانه ای که قصد چپاول سرزمین مان را داشته باشد، نه به هم سایه ی هم خونی که تازه دیوار بین خانه ی ما و او را همان بی گانه کشیده است» 

امیرخانی به زبانی ساده و شیرین از مرزهایی می نالد که عمرش به دویست سال هم نمی رسد ولی امروز بین دو ملت تفرقه انداخته است. بارها در کتاب متقاعد می شوی، همان افغان هایی که فرهنگ غلط غربی بعضی از ما مردم ،آنها را کوچک می شمارد وشاید هم اصلا به حساب نمی اورد ،چقدر پاک تر و جوانمرد تر از ما مردم این طرف مرز است! و برای همین است که ملاک برتری را به ملیت و نژاد قرار نداده اند! عشق و ارادت بعضی از افغانها به امام رضا(ع)، ایرانی را شرمنده می کند که قدر چه نعمتی را نمی داند!
چرا نمی گوییم؟ 

ای کاش کسی می امد و می گفت در جنگ هشت ساله ما، اگر دشمن بعثی از نزدیک به سی کشور مزدور استخدام کرده بود برای جنگ با ما، ما هم برادرانی داشتیم از عراق و افغانستان که داوطلبانه در کنار برادران ایرانی اشان می جنگیدند! و شهید دادند!
اگر زائر عتبات بوده باشی مخصوصا در کربلا و نجف این احساس به سراغت می اید که چقدر فضا برایت آشناست و چقدر احساس قریبی داری با دیگر زائران هندی وپاکستانی و عرب و ترک و ...! و اگر شاید به بعضی از محله های بالا شهر همین چند شهر بزرگ کشور بروی شاید احساس غربت کرده باشی که چرا نسبت به مردم هم وطنت احساس غریبی داری؟
لذاست که ابوذر با سلمان فارسی و بلال حبشی همچون برادر است ولی با عثمان دشمن! برای همین است که اکثر شیعیان جهان در بحرین و کویت و عراق و ترکیه و هند و پاکستان و ... مقلد آیت الله خامنه ای و آیت الله سیستانی هستند و برایشان هم مهم نیست که این دو مرجع عالیقدر ایرانی هستند! که ملاک برتری آنها ایرانی بودن آنها نیست! برای همین است که سید حسن نصرالله برای خیلی از ایرانیها از بسیاری سیاسیون داخلی عزیزتر است با این که عرب است! 

مکتب اسلام وحدت آفرین است نه مکتب ایرانی!
اگر قرار باشد ملاک برتری ایرانیت باشد، باید گفت ایرانیت بر اساس کدام مرز؟ مگر نه این است که مرزها در طول این ۱۴۰۰ ساله بارها و بارها تغییر کرده اند؟ و خانواده های ایرانی و عراقی و عربی و ... با هم وصلت ها داشته اند که دیگر نمی توان گفت فلان فرد ۱۰۰% ایرانی است و یا عربی!
بزرگان همیشه تاکید بر وحدت مسلمانان داشتند، وحدتی که پایه هایی مشخص و روشن دارد. قبله مشترک، پیامبر مشترک و کتاب مشترک! دم از قوم و نژاد زدن همان تعصبات عرب جاهلی است که بذر اختلاف را میکارد برای استعمار که درخت احساسات ناسیونالیستی را بارور کند تا اختلاف و تفرقه را به بار بنشیند!

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


چرا اینقدر علامت تعجب و علامت سوال استفاده کرده اید؟!
خودتون هم از ربط مسائل بی ربط دارید تعجب می کنید؟
Iran, Islamic Republic of
راستی اگر این مرزها اهمیتی ندارند می شود بگویید چرا امام (ره) فرمودند که رئیس جمهور باید ایرانی الاصل باشد؟؟؟ اگر مرزها اهمیتی ندارند بگویید چرا ما باید با امارات بر سر جزایر بحث داشته باشیم؟؟ اگر زمانی در این کشور نظامی مانند عراق بر سر کار آمد که با ما رابطه حسنه داشت آن وقت ما نظرات آنان را در خصوص جزایر می پذیریم؟؟ الان نان خودتان را در نفی ملیت می پزید غافل از این که این تنور خودتان را هم خواهد سوزانید و نانی از آن برای شما در نخواهد آمد. زیرا بی منطق در نفی ملیت گام برداشته اید؟؟
Iran, Islamic Republic of
به نظر من هر چیزی به جای خویش نیکوست
اگر اینکه ایرانی بودن رییس جمهور در قانون اومده چون ریاست بر جمهور ایرانی یک مساله ملی است و اینکه ما همه مومنین و مسلمین را از خود بدانیم یک مساله اعتقادی است و ما با هرکس که هم عقیده ما باشد برادریم مثل همین ایه شریفه < انما المومنون اخوة >
لذا نفی هر دو غلطه اما اینکه بخوایم از هر کدومدر جای خودشون استفاده بشه درسته
اعتقادات در جایگاه الگوی ما برای زندگی هستند چون جهان بینی مارو تشکیل میدنو ملیت هویت تاریخی ماستکه باید ارج نهاده بشه و حفظ بشه و مسلما تاریخ و گذشتهما چون جسم و اعتقادات و نگاه کنونی ما چون روحی در قالب آن هویت است
همین اعراب بودند که هر موقع ایران قدرت گرفت دندان طمع برای آن تیز کردند وبا حمله های تاریخی شان ایران را به خیال خود ویران کردند.حمله عمربه امپراطوری با شکوه ایرانٰ حمله عثمانی ها به ایران دردوران صفویه ٰحمله صدام به ایران و نسل کشی وسیعٰ آیا با این همه سابقه شرارت اعراب و این همه تحقیر ایرانیان در رسانه هایشان واین همه به سخره گرفتن فرهنگ غنی ما باز هم باید بر طبل برادری با آن ها بکوبیم؟آیا می شود که 8 سال همه اعراب با هم متحد شوند وبه جان ومال وناموس ایرانیان تجاوز کنند وخلیج فارس را عربی بنامند وما با ذلت وخواری کاسه داغ تر از آش شویم و اتحاد را از آنان گدایی کنیم ؟کی شریعت مقدس ما را به خوار شدن امر کرده است؟!!به خود بیاییم!!!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
دوستان ظاهرا نمی خوان دست از قاطی کردن امور با هم بر دارن
1- کی گفته ما پی اتحاد با اعرابیم که شما هی عرب و عجم می کنی ؟
فرق شما با اون عرب جاهلی که هی به ملیت تکیه داره نه اعتقاد چیه؟
ما با مسلیمن برادریم خواه عرب باشه خواه غیر عرب
2- اولا اون حمله اعراب به ایران خرابی هایی که شما با اوناب وتاب تعریف می کنی نداشت چونایرانیا با آغوش باز به استقبال دین جدید رفتن
3- عثمانی ها ترک بودن نه عرب یه کم تاریخو با دقت بخونید بد نیست
4- حمله صدام به ایران کار یه نامردی پان عربی بود (همون ناسیونالیست خودمون) که مثل برخی در ایران به اتحاد مسلمین معتقد نبود و برای اعتلای عرب ها به ایران حمله کرد نه اسلام ولی در ایران از دست با صلابت مسلمین ایرانی سیلی ای به پهنای تاریخ خورد
5- افتخار ما اینه که در اتحاد با مسلمین عرب سختی می کشیم و لی به دستور خدا و سفارش پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) عمل می کنیم
6- اگر بپذیریم که مثل شما در پی مقابله به مثل باشیم پس دیگه چه فرقی بین ما و اونهاست
یادموننره همین بلال حبشی که صاحب عزت پیش خدا و پیامبرش بود بعد از ایمانآوردن (هر چند ظاهری) کفار قریش کینه اش از اونها رو دور ریخت و باهاشون معارضه و دشمنی نکرد

لطفا بیتنش و تقوای خودتونو اونقدر بالا ببرید تا به قول قرآن کریم دارای فرقان بشید و فرق ملی گرایی و اسلام گرایی رو درک کنید
Iran, Islamic Republic of
جاهلیت عجم هم دست کمی از جاهلیت عرب ندارد
ببخشید دوست من شما که تاریخ را خوب خوندید نمی دونید که دولت عثمانی به یمن وجود اعراب که سرزمینهای وسیعی از دولت عثمانی را دربرمی گرفتند تونست ایران را درجنگ چالدران شکست بده!!!!!!!!!!!!!!