جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

کتاب فرهنگ اساطير ايران در ترکيه منتشر شد

شنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۱۵:۴۹
کد مطلب: 46209
به گزارش"جهان"  کتاب ياد شده که حاصل پنج سال کار تحقيقاتي پروفسور ايلدريم استاد زبان و ادبيات فارسي دانشگاه ارضروم ترکيه است ، در 820 صفحه تهيه و از سوي موسسه انتشاراتي کابالجي چاپ شده است.
 
پروفسور ايلدريم در مقدمه کتاب خود با اشاره به گستردگي سرزمين ايران بر اين نکته که اساطير و اعتقادهاي مردم ايران زمين نيز پيچيده است تاکيد و گفته است : ايران هميشه پلى بين تمدنهاي شرق و غرب بوده بنابراين قسمت زيادي از اساطير آنان را به وام گرفته و به آنها داده‌ و کامل ‌تر شده ‌است.
 
پروفسور ييلدريم در بخشي از مقدمه کتاب خود توضيحاتي علمي در مورد ، جستاري  در بار ه واژه اسطوره، خاستگاه و محل اسطورها، کارکرد اسطوره، مذاهب ايران قديم، قهرمانان ايزدي، اساطير زردشتي، نيروهاي خير و شر، آهورا مزدا و اهريمن، اسطوره و آفرينش، نخستين پدر و مادر انسان، زندگي پس از مرگ، بهشت و دوزخ ارايه کرده است.
 بخش اصلي کتاب تحت نام " از آب تا ذولقرنين " با نظم الفبايي عناصر اساطير ايران را معرفي کرده و در اين معرفي از اشعار شاعران ايراني هم شواهدي آورده است. اين اولين کار تحقيقاتي يک ايران شناس ترک در زمينه اساطير باستاني ايران است که در ترکيه به چاپ مي رسد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *