پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
۵

پلنگ صورتی و آموزش سکولاریسم در برنامه کودک +عکس

شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۰ ساعت ۱۵:۰۵
کد مطلب: 182291
در پایان، راه حلی که «پلنگ صورتی» برای حل این معضل ارائه می دهد، «حذف» و تراشیدن همزمان «سیبیل» و «ریش» این دو همسایه است.
پلنگ صورتی و آموزش سکولاریسم در برنامه کودک +عکس
به گزارش جهان محمود آرامش در سایت الف نوشت :

زمانی، با یک دانشجوی فرانسوی سکولار گفتگو می کردم که سعی می کرد مواضع کشورش را در باب سکولاریسم و دمکراسی برایم توضیح دهد. این دانشجوی دکتری، با دفاع از «حذف» نمادهای مذهبی از جامعه به خاطر «بی طرفی» حکومت در مقوله دین و سنت ها، معتقد بود: «ما در فرانسه از تنوع نژادی و حتی از مهاجرت خارجی ها به کشورمان استقبال می کنیم، مشروط بر اینکه اعتقادات و سنت هایشان را پشت مرزها رها کنند و با خودشان وارد جامعه فرانسه نکنند»!

فرض کنید کسی بخواهد این نحوه نگرش را به زبان ساده برای کودکان توضیح دهد. به نظر شما با چه بیانی باید این موضوع را منتقل کند؟

یکشنبه گذشته مورخ بیست و سوم مرداد ۱۳۹۰، شبکه تهران قسمتی از سری جدید انیمیشن «پلنگ صورتی» را پخش کرد که به عقیده نگارنده مصداق روشن آموزش سکولاریسم بود.

داستان این انیمیشن به طور خلاصه از این قرار است: دو همسایه پلنگ صورتی با یکدیگر درگیر شده اند. علت درگیری هم این است که یکی از همسایه ها (که سیبیل دارد ولی ریش ندارد) به ریش داشتن و سیبیل نداشتن همسایه دیگر معترض است؛ و بالعکس!




در پایان، راه حلی که «پلنگ صورتی» برای حل این معضل ارائه می دهد، «حذف» و تراشیدن همزمان «سیبیل» و «ریش» این دو همسایه است.



و بدین ترتیب، همسایه ها دلایل خود را برای دعوا از دست می دهند و همه چیز به خوبی و خوشی به پایان می رسد!



هر چند نمادهای موجود در این انیمیشن نیز قابل بررسی هستند، اما ارتباط داستان فوق الذکر با ایده سکولاریسم به قدری واضح است که نیازی به توضیح اضافه احساس نمی شود.

ناگفته پیداست که نگارنده این سطور، پخش یک قسمت از کارتون «پلنگ صورتی» را موضوع اصلی کشور نمی داند. با این حال، باید توجه داشت که آموزش صحیح فرهنگ ایرانی- اسلامی برای کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است. در همین راستا، متن بالا صرفاً تذکری است تا ان شاء الله در آینده نظارت بیشتری روی برنامه های ویژه کودکان صورت گیرد، تا در این برنامه ها شاهد ترویج فرهنگ غربی نباشیم (که البته در مواردی مانند برنامه پت و مت مسبوق به سابقه هم هست) .
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حالا شايد منظورش اين بوده که اختلافات ظاهری رو کنار بذاريم.
Canada
خدایش نویسنده این مقاله رسماً توهین به دین کرده. آخه برادر من مدل ریش چه ربطی به دین و اسلام داره. یعنی دین شما در همین ظواهر است. یعنی اگر کسی به خدا ایمان داشته باشه درستکار باشه دروغ نگه و مال مردم نخوره، تهمت نزنه و رعایت حقوق دیگران رو بکنه ولی مثلاً ریش یا ظواهر مذهبی نداشته باشه و ظاهرش (و نا باطنش) شبیه به بقیه باشه یعنی دین نداره یا اعتقادش ضعیفه!؟ مگر دین و ایمان به ریش هستش! یعنی دین شما در حد همین ریشی که تو این کارتون نشون داده شده؟! !
Iran, Islamic Republic of
خيلي ببخشيد ، بفرمايين پس براي بچه ها چي بايد پخش بشه که متناسب با سنشون باشه و سرگرمشون کنه ؟!، آقا يا خانم محترمي که اين مطلب رو نوشتي ، شايد من و شما از اين چيزا سر در بياريم ولي موضوع رو براي بچه ها نبايد اينقدر پيچيده ديد و از دريچه نگاه خودمون در مورد نظر بچه ها قضاوت کنيم . من فکر مي کنم صدا و سيما در مورد پخش کارتون براي بچه ها به اندازه کافي کارشناس و روانشناس داره که محتواي کارتون ها رو بررسي کنن و بعد اجازه پخش داده بشه و فکر نکنم ديگه نيازي به اينجور تحليل ها نباشه
بهتره با اين فکرها و ايجور عقيده ها مواظب باشيد از آنطرف بوم نیفتید
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا غربیا در همین برنامه های به ظاهر کودکانه و با همین روشهای موزیانه برخی تفکرات غلط و غیر دینی رو در ذهن بچه رسوخ می دن و ما هم که کلا سر از کار فرهنگی و روانشناسی در نمیاریم تا بخوایم بفهمیم یا مقابله کنیم
سلام
از نویسنده ی این مقاله تشکر می کنم
خیلی دقیق دیده
عزیزانی هم که حاشیه گذاشته اند دقت کنند که دین اسلام همه جانبه است !
از وضع ظاهر و لباس و مسائل خانوادگی و ارتباط همسری و ... گرفته تا مباحث اجتماعی و اقتصادی و سیاسی !
مطمئنا مؤمن کسیه که سعی در عمل به همه ی جوانب دین داره
یاعلی