جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱

سرعت قطارها افزایش می‌یابد

شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۵۵
کد مطلب: 389094
معاون فنی و زیربنایی شرکت راه آهن با اشاره به جزئیات بازسازی محور ریلی جنوب، گفت: از ۵۸ سال گذشته تاکنون در این مسیر، بازسازی خط انجام نشده است.
به گزارش جهان، سعید محمد زاده در گفتگو با مهر با اشاره به پروژه های شرکت راه آهن در محور جنوب، اظهار داشت: محور لرستان جزو پروژه راه آهن سراسری ایران است که در سال های ۱۳۰۶ تا ۱۳۱۷ ساخته شده است البته اولین خط راه آهن ایران نیست زیرا پیش از این، خط راه آهن‌های محلی توسط انگلیسی‌ها در مناطق نفت خیز ساخته شده بود که الان اثری از آنها نیست.

وی با بیان اینکه اما مسیر شمال تا جنوب اولین راه آهن سراسری ایران بود، گفت: این خط آهن در سال ۱۳۱۷ با ریل های ۲A ساخته شد که نزدیک به حدود ۳۰۰ کیلومتر از آن در منطقه زاگرس قرار دارد که از این مسیر، ۱۵۰ کیلومتر در ناحیه لرستان و ۲۰۰ کیلومتر در ناحیه زاگرس واقع شده است.

با تاکید بر اینکه این راه آهن، خط آهنی کوهستانی و سنگین به شمار می‌رود، افزود: در مسیر دورود تا اندیمشک که نزدیک به ۲۱۰ کیلومتر است ۶۰ کیلومتر تونل وجود دارد که تعداد تونل‌های این مسیر به ۱۳۱ عدد می‌رسد همچنین حدود ۱۴ کیلومتر از مسیر، پل و آبرو است.

محمدزاده با بیان اینکه راه آهن لرستان بسیار مسیر خشن، کوهستانی و سخت است، اظهار داشت: این مسیر شیب و فراز ۱۵ در هزار و قوس هایی تا شعاع ۲۰۰ متر دارد که این موضوع سرعت قطارها را کاهش داده و ساییدگی ریل را بالا می‌برد.

وی با تاکید بر اینکه هنوز در این مسیر نقاطی وجود دارد که با خودرو امکان دسترسی به آنها نیست و در این مسیرها تردد مردم فقط توسط ریل انجام می‌شود، بیان کرد: در سال ۱۳۳۵ ریل های u۳۳ جایگزین ریل‌های قدیمی شد که از آن تاریخ تاکنون نزدیک به ۵۸ سال می‌گذرد و هنوز بازسازی در این مسیر انجام نگرفته است.

معاون فنی و زیربنایی شرکت راه آهن تصریح کرد: البته برخی ریل‌ها به دلیل عملیات نگهداری و تعمیر عوض شدند اما شاکله این خط قدیمی است و تراورس‌های فلزی در آن بکار رفته که بسیار قدیمی هستند.

وی با اشاره به اینکه بهسازی خط راه آهن باید هر ۱۰ تا ۱۵ سال انجام شود، اظهار داشت: عملیات بهسازی تا دهه ۷۰ شمسی در این خط انجام نشده بود به همین دلیل در سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۰ عملیات بهسازی خط انجام گرفت اما همچنان ریل سنگین جایگزین نشد.

محمدزاده با تاکید بر اینکه عمر بهسازی خط هم گذشته است، گفت: برنامه شرکت راه آهن این است که به سمت حمل و نقل بارهای محوری سنگین برود بطوریکه در مسیرهای جدید بار محوری تعیین شده ۲۵ تن است اما در محورهای قدیمی ۱۶ تن بوده که به ۱۸ تن ارتقا یافت و الان در محور لرستان ۲۰ تن است.

معاون فنی و زیربنایی شرکت راه آهن با بیان اینکه برای افزایش بار محوری باید به سمت ریل سنگین برویم، افزود: تناژ بارعبوری در این محور زیاد است و راه آهن هم برنامه‌های زیادی برای افزایش حمل بار در این مسیر دارد بنابراین هرچه سریعتر نیاز به بازسازی این خط وجود دارد.

محمد زاده با اشاره به اینکه از حدود ۳۰۰ کیلومتر مسیر کوهستانی محور جنوب در سال های گذشته نزدیک به ۶۰ تا ۸۰ کیلومتر بازسازی شده است، گفت: از این مقدار حدود ۴۰ کیلومتر امسال انجام شده است و تلاش داریم که ۶۰ کیلومتر دیگر از این مسیر کوهستانی سخت را هم امسال بازسازی شود و ریل سنگین تری جای ریل فعلی قرار بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه باید توجه داشت که این مسیر شرایط سختی دارد و عملیات بازسازی با دشواری انجام می‌شود، گفت: در کشور تولید ریل نداریم و با توجه به شرایط تحریمی که علیه کشورمان بوجود آوردند امیدواریم با گشایشی که در سیاست خارجی ایجاده شده شرایط بهبود یابد تا تمام مسیر را به سمت ریل سنگین ببریم.

معاون فنی و زیربنایی شرکت راه آهن با اشاره به نظارت بر خط راه آهن در محور جنوب، گفت: در حال حاضر در این مسیر بصورت ویژه تیم های حرفه ای متشکل از نمایندگان کارفرما، نمایندگان در ستاد ادارات مناطق و نمایندگان پیمانکار، بازدید بصورت پیاده از مسیر دارند تا ایمنی خطوط در خطر قرار نگیرد.

محمدزاده تصریح کرد: همچنین در سال‌های گذشته تراورس ها از ۴۰۰ متر نرسیده به ایستگاه‌های این محور، بتنی شده است تا به حداقل شرایط خطر برسیم.

معاون فنی و زیربنایی شرکت راه آهن با اشاره به اجرای یک پروژه بزرگ بازسازی در این مسیر، گفت: این پروژه که بین دورود تا اندیمشک به اجرا می رسد یکی از پروژه های سخت راه آهن است بطوریکه این مسیر بدون بالاست شده در آن تراورس‌ها بجای آنکه روی بستری از خرده‌سنگ‌ها(بالاست)قرار بگیرد بر روی سازه‌ای بتنی مسلح قرار داده می‌شود. وی افزود: این پروژه در مرحله تجهیز کارگاه و مطالعات است که پس از انجام این اقدامات اولیه، پیمانکار پروژه از طریق مناقصه انتخاب می شود.

محمدزاده با اشاره به اینکه اجرای پروژه باعث می شود که پس از آن دیگر نیازی به نگهداری خط نداشته باشیم، اظهار داشت: فقط باید هرچند سال یکبار ریل‌هایی که به دلیل ساییدگی از بین می روند تعویض شود.

معاون فنی و زیربنایی شرکت راه آهن افزود: در حال حاضر یک تیم حرفه ای متشکل از مشاوران داخلی و خارجی در حال مطالعه مسیر هستند ضمن آنکه پیش بینی می کنیم تا کلنگ پروژه را امسال بزنیم و تا سال ۱۳۹۵ هم پروژه به پایان برسد.

افزایش ظرفیت جابه جایی بار در محور جنوب

وی همچنین با اشاره به اینکه پل های این مسیر طاقی سنگی است، بیان کرد: همزمان با این پروژه باید پیمانکاران نسبت به تقویت پل اقدام کنند تا با افزایش بار محوری راه آهن، خط ظرفیت بیشتری داشته باشد.

محمدزاده با بیان اینکه در بخش تونل‌ها هم مطالعات جامعی در حال انجام است که نسبت به ارتقا وضعیت کیفیت تونل ها نیز اقدام کنیم، بیان کرد: اگرچه این موضوع برای مسیر مشکل ساز نبوده است اما برای انجام افزایش عمر مسیر و خدمت دهی بیشتر انجام می شود.

معاون شرکت راه آهن افزود: خط برای اجرای عملیات نگهداری مسدود نمی شود و مداوم در حال استفاده است که منجر به افزایش ظرفیت می شود.

وی با اشاره به اینکه پیش بینی ما این است که تاپایان سال ۹۵ بخش زیادی از پروژه را به سرانجام برسانیم، بیان کرد: هزینه پیش بینی شده این پروژه برای ۲۰۰ کیلومتر مسیر، ۵۰۰ میلیارد تومان است که تامین اعتبار آن هم انجام شده است.

محمدزاده با بیان اینکه در این مسیر حجم عظیمی از بار جابجا می‌شود، گفت: در حال حاضر بیش از ۴ ساعت به دلیل فرسودگی خطوط در طول شبانه روز مسدودی داریم و حتی در برخی مواقع به ۸ ساعت هم می‌رسد ضمن آنکه با شروع فصل سرما بطور مداوم با شکستن ریل مواجه می شویم.

وی با اشاره به اینکه راهبان‌ها و ماشین‌های اندازه گیری مدام خط را بررسی می‌کنند، اظهار داشت: پروژه دیگری که برای افزایش ظرفیت در حال اجرا است، تراک بندی به وسیله سیستم‌های علایم و وسایل الکترونیکی است که در این طرح، فاصله بین دو ایستگاه را به چند ایستگاه مجازی تبدیل می‌کنیم که منجر به افزایش تعداد قطارها در مسیر می‌شود.

معاون شرکت راه آهن با اشاره به اینکه با اجرای تراک بندی، بین هر دو ایستگاه همزمان دو قطار می‌تواند حرکت کند، گفت: امسال با برنامه‌ریزی و تلاش انجام شده حدود ۶۰ کیلومتر دیگر از مسیر، مجهز به ریل سنگین می‌شود و امیدواریم که نقاط گلوگاهی را تاپایان سال ۹۵ در محور جنوب بازسازی کنیم.

وی با اشاره به اینکه در راه آهن چند نوع ریل داریم که برخی از آنها در راه آهن ایران متداول است، بیان کرد: به ریل‌های سبک که در خطوط راه آهن کشور بیشتر استفاده می شوند، u۳۳ گفته می شود که یک متر طول آن حدود ۴۶ کیلومتر وزن دارد.

محمدزاده افزود: ریل های UIC۶۰ هم ریل‌های سنگین هستند که یک متر طول آن ۶۰ کیلومتر وزن دارد که برای جابجایی بارهای سنگین از آنها استفاده می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
هر چقدر افزايش پيدا كنه به 70% افزايش قيمت بليتش نميرسه