سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰

اتخاذ ۳ تصمیم مهم در جلسه ویژه دولت

جمعه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۲۳
کد مطلب: 356892
۱۱ عضو کابینه یازدهم روز پنجشنبه در جلسه‌ای ویژه، ۳ تصمیم مهم ارزی، تولیدی و یارانه‌ای اتخاذ کردند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری که در جلسه «بررسی راه‌های حمایت موثرتر از تولید» سخن می‌گفت، برنامه‌های دولت در حمایت از تولید و صنایع را یادآور شد و گفت: دولت مصمم است تا با استفاده از منابع حاصل از اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها و درآمدهای ناشی از افزایش صادرات نفت و محصولات پتروشیمی، چرخ تولید را به عنوان محرک اصلی اقتصاد به حرکت در آورد.

در این جلسه پس از بحث و بررسی سه تصمیم مهم اتخاذ شد.

۱. پس از گزارش وزیر نفت و رئیس کل بانک مرکزی از میزان فروش نفت و درآمد ارزی کشور در سال ۹۳ مقرر شد ارز مورد نیاز قطعات و مواد اولیه واحدهای صنعتی به ویژه صنعت خودرو و لوازم‌خانگی از این به بعد از محل ارز مبادله‌ای تأمین گردد.

۲. با توجه به بند ق تبصره ۲ قانون بودجه سال ۹۳ مقرر شد كمیته‌ای با مسئولیت وزیر نفت و عضویت معاونت علمی و فناوری، دبیر كمیسیون شورای اقتصاد، معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رئیس جمهور و نیز وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، جهاد كشاورزی و كشور تشكیل شود.

این كمیته ظرف دو هفته امكان استفاده طرح‌های مهم و زیربنایی مانند مترو در شهرهای بزرگ، توسعه حمل و نقل ریلی، تولید خودروهای كم مصرف سبك و سنگین، نیز بهینه‌سازی مصرف انرژی در واحدهای تولید كشاورزی و دامپروری، برقی كردن چاه‌های آب كشاورزی و نیز بهینه‌سازی مصرف انرژی در واحدهای تولیدی صنعتی را با تأمین بخشی از منابع مورد نیاز توسط وزارت نفت فراهم خواهد ساخت.

لازم به توضیح است در بند ق تبصره ۲ قانون بودجه سال جاری به وزارت نفت اجازه داده شده تا سقف ۱۰۰ میلیارد دلار به صورت روش‌های مختلف تأمین مالی ارزی و ریالی در طرح نفت و گاز و پتروشیمی و نیز كاهش مصرف انرژی در بخش‌های مختلف صنعت حمل و نقل عمومی و ریلی درون و برون شهری، ساختمان و غیره هزینه كند.

۳. در خصوص منابع حاصل از هدفمندی یارانه‌ها به صورت ذیل عمل خواهد شد:

۱۳۰۰ میلیارد تومان به وزارت نیرو برای حمایت از تولید برق، ۷۰۰ میلیارد تومان به جایگاه داران سوخت و مابقی به صورت وجوه اداره شده و كمك‌های خدمات فنی و اعتباری و نیز از طریق سیستم بانكی برای طرح‌های تولید و سرمایه‌گذاری به بخش‌های تولیدی و خدماتی اختصاص می‌یابد. همچنین بخشی نیز به صورت كمك به كاهش نرخ تسهیلات بانكی برای سرمایه‌گذاری واحدهای تولیدی و خدماتی كه در زمینه بهینه‌سازی انرژی اقدام نمایند اختصاص خواهد یافت.

دستورالعمل‌های اجرایی این تصمیمات توسط معاونت نظارت راهبردی و وزارتخانه‌های ذیربط تهیه می‌شود.

در این جلسه ربیعی وزیر کار، رفاه و امور اجتماعی، حجتی وزیر جهاد کشاورزی، آخوندی وزیر راه و شهرسازی، نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، رحمانی فضلی وزیر کشور، زنگنه وزیر نفت، نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی، ستاری معاون علمی و فناوری و سیف رئیس‌کل بانک مرکزی و شریتعمداری معاون اجرایی رئیس جمهور شرکت داشتند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *