جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۴
گزارش «جهان نیوز» از سایت‌های بدون مجوز حامی دولت

هشدار مجدد ارشاد به رسانه‌های «بی‌شناسنامه»/ آیا خون حامیان دولت رنگین‌تر می‌ماند؟

چهارشنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۱۹
کد مطلب: 418596
قطعا هر دولتی حامیان و منتقدانی دارد و بر همین اساس نیز می بایست فضای رسانه ای هم برای انتقاد مهیا باشد و هم برای حمایت. به عبارت دیگر از یک سو حامیان و مسئولان دولتی و از سوی دیگر منتقدان باید به گونه ای فضا را شکل دهند که نه کسی از انتقاد هراس داشته باشد و نه فردی از حمایت.
عکس تزئینی است
عکس تزئینی است
گروه سیاست جهان نيوز ـ «آنچه که ما در حال حاضر دنبال می کنیم، این است که سایت های خبری که مجوز ندارند، برای اخذ مجوز اقدام کنند که اگر این اقدام هرچه سریعتر صورت نگیرد ما آنها را برای برخورد قانونی، به وزارت ارتباطات معرفی می کنیم و فهرست اسامی آنها به اطلاع مسئولان مربوطه جهت اعمال قانون، خواهد رسید.»

جمله فوق هشداری است که چند روز قبل و در حاشیه مراسم بزرگداشت روز زن، علی جنتی و رئیس هیئت نظارت بر مطبوعات در مورد برخورد با بی اخلاقی برخی سایت های خبری و سایت هایی که بیشتر شبیه شبنامه هستند و هویت آن ها نامشخص است؛ داده بود.

هشداری که البته بجا و معقول است و یکی از اصلی ترین وظایف معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد به عنوان مهم‌ترین ارگان نظارت بر رسانه های برخط و نوشتاری بر طبق قانون مطبوعات، توجه به «شناسنامه» رسانه هاست.

البته پیش از این در شهریور ماه سال گذشته پس از تذکر قبلی به سایتهای بدون مجوز برای دریافت مجوز و اتمام مهلت لازم، برخی از این سایت ها مسدود شدند. اقدامی که برخلاف روال قانونی رأساً توسط وزارت ارشاد صورت گرفت بر عملی ممدوح، قانون زیر پا گذاشته شد.

از سویی به پس از پایان مهلت داده شده برای اخذ مجوز، به رغم فعال بودن بسیاری از سایتهای حامی دولت و اصلاح طلبی که مجوز دریافت نکرده بودند، تعدادی از سایتهای بدون مجوز اصولگرا چند روزی فیلتر شدند!


قطعا هر دولتی حامیان و منتقدانی دارد و بر همین اساس نیز می بایست فضای رسانه ای هم برای انتقاد مهیا باشد و هم برای حمایت. به عبارت دیگر از یک سو حامیان و مسئولان دولتی و از سوی دیگر منتقدان باید به گونه ای فضا را شکل دهند که نه کسی از انتقاد هراس داشته باشد و نه فردی از حمایت. همان اندازه که اگر انتقاد جای خود را به تخریب دهد مورد مذمت و سرزنش قرار خواهد گرفت، اختلاط حمایت و چاپلوسی نیز مورد نکوهش است.

به بیان ساده‌تر، همان گونه که معاونت مطبوعاتی در نیمه سال گذشته با برخی سایت های اصولگرا به بهانه عدم دارا بودن مجوز فعالیت، برخورد نمود و حتی برخی از آنها را نیز تا پای فیلتر چند روزه ـ بدون حکم قضایی و به شکلی غیر قانونی ـ پیش برد، انتظار می رود که این معاونت فارغ از گرایشات سیاسی و با نگاهی عادلانه و منصفانه و تنها با ترازوی قانون به رسانه های بدون مجوز بنگرد.

این توقع و انتظار بدان معناست که معاونت مطبوعاتی ارشاد همان اندازه که به فعالیت بدون مجوز سایت های خبری جناح رقیب حساس است و در برابر فعالیت غیرقانونی آن ایستادگی می کند در برخورد با رسانه های یک شبه متولد شده یا بدون مجوز همسو با دولت و جریان اصلاح طلب نیز اهتمام لازم را به خرج دهد.

یافتن سیاهه‌ای از سایت های خبری سرشناس اصلاح طلب و حامی دولت یازدهم که بدون مجوز در حال فعالیت هستند، کار چندان دشواری نیست.

تنها یک جستجوی ساده در سامانه جامعه رسانه های کشور (متعلق به معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد) تا تاریخ درج این یادداشت نشان می دهد که سایت های اصلاح طلب و حامی دولتی نظیر جماران، ندای ایرانیان، آفتاب، عصر قانون، تدبیر خبر، تدبیر و امید، تدبیر ۲۴، پویش و پایگاه خبری اصلاحات (رفرم نیوز) مشغول به فعالیت هستند که هیچ نامی از آنها در سامانه رسمی معاونت مطبوعاتی به چشم نمی خورد.

نکته قابل تأمل در این لیست وجود رسانه های شناخته‌شده‌‌ای نظیر جماران، آفتاب، ندای ایرانیان و عصر قانون است که همچنان بدون مجوز مشغول به فعالیت هستند و در بازه های مختلف زمانی شاهد بوده ایم که انتشار برخی اخبار و نقل قول‌ها از سوی این رسانه ها فضای سیاسی جامعه را ملتهب کرده است.

نمونه آن، خبر توهین ترکان به منتقدان دولت بود که سایت ندای ایرانیان منبع اصلی آن عنوان شده بود اما پس از گذشت کمتر از ۲۴ ساعت این توهین از سوی ترکان تکذیب و از خروجی سایت مذکور نیز حذف گردید. در این باره بیشتر بخوانید:


این جنجال‌ها که در پاره‌ای از موارد اتفاقا دامن دولتمردان را نیز می‌گیرد علاوه بر اینکه به صلاح سلامت فضای صداقت مطبوعاتی و اطلاع رسانی جامعه و کشور نیست، در بسیاری از موارد نیز تنش هایی را به وجود می آورد که رسیدن به ساحل آرامش را به کاری زمان‌بر، فرسایشی و طاقت فرسا تبدیل می کند.

نکته قابل تامل دیگر آنکه، با نزدیک شدن به روزهای انتخابات مجلس شورای اسلامی، وجود چنین سایت های بی‌شناسنامه‌ای ـ چه اصلاح طلب و چه اصولگرا ـ قطعا به سود منافع ملی و سلامت انتخابات نخواهد بود.

هنوز از یادها نرفته که چه بسیار سایت های بی مجوزی که در روزهای فتنه ۸۸ از کاه، کوه ساختند و به شعله ور شدن آتش فتنه کمک کردند و تجربه تلخ آن روزها، امروز می بایست به کار مدیران فرهنگی کشور بیاید و زمینه های احتمالی تلخ شدن کام ملت از یک نتیجه شیرین را از میان ببرد.


امید است مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت مطبوعاتی این وزارتخانه با نگاهی غیر سیاسی و تنها با عینک منافع ملی به این امر بنگرند و بدون تبعیض از فعالیت هر رسانه بدون «شناسنامه»ای که قرار است سلامت فضای مطبوعاتی و رسانه ای کشور را به خطر بیاندازد جلوگیری کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


بله درستشم همینه
ببندید توقیف کنید تعطیل کنید...............
Iran, Islamic Republic of
الان هر روزنامه و سایت راستگو بسته میشود و هر دروغ نویس آزاد است
Romania
معلومه که رنگی می مونه
اگر اون ها تو هفته دوبار دروغ گفتند شما چند بار این کار رو کردید لطفا کلاهتوت رو پیشپ خودتون قاضی کنید