جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

غار شگفت‌انگیز ده‌شیخ؛ علی‌صدری + تصاویر‌

شنبه ۲۲ تير ۱۳۹۲ ساعت ۰۲:۲۷
کد مطلب: 298798
غار تازه کشف شده ده‌شیخ در شهرستان دنا نوید پیدایش علی‌صدری دیگر در جنوب ایران را می‌دهد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، از یکی دو سال پیش موضوع کشف غاری شگفت‌انگیز در روستای ده‌شیخ شهرستان دنا از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد بر سر زبان‌ها افتاد.
 
این غار که از شگفت‌انگیزترین غارهای کشف شده در کشور به شمار می‌رود اکنون حیرت تمامی کارشناسان زمین‌شناسی را برانگیخته است.
 
غار ده‌شیخ در نزدیکی روستایی به همین نام و در دو کیلومتری آن واقع شده است.
 
به همین منظور به سراغ سید اسماعیل وحدتی رئیس اداره گردشگری و میراث فرهنگی شهرستان دنا رفتیم و آخرین وضعیت مربوط به آن را جویا شدیم.
 
رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان دنا در ابتدا با بیان این‌که چند روزی بیش نیست که این مسئولیت به من محول شده، اظهار کرد: طی چند روز و یا چند هفته آینده در این ارتباط نشستی با حضور مسئولان و رسانه‌ها خواهیم داشت تا اطلاعات بیشتری در خصوص غار ده‌شیخ در اختیار آن‌ها قرار دهیم.
 
وحدتی ادامه داد: این غار در 51 کیلومتری مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد و در 35 کیلومتری شهر سی‌سخت مرکز شهرستان دنا واقع شده است.
 
وی افزود: غار معروف به ده‌شیخ در فاصله دو کیلومتری روستایی به همین نام قرار دارد که با جاده خاکی به این روستا متصل می‌شود.
 
رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان دنا وجه تسمیه این غار را برگرفته از نام روستای ده‌شیخ ذکر کرد و افزود: این غار سال گذشته و توسط اهالی همین روستا کشف شد.
 
وحدتی عنوان کرد: پس از این کشف مردمی اداره‌کل میراث فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد بلافاصله با گزارشات مردمی واصله از این غار به همراه کارشناسان خود بازدید به عمل آورد.
 
وی افزود:با بررسی‌های زمین‌شناسی مشخص شد که این غار مربوط به دوره سوم زمین‌شناسی بوده که بر اثر ریزش نزولات جوی در کوه بایار راز آن پس از هزاران سال کشف شده است.
 
به گزارش فارس، وحدتی در ادامه گفت: آب به صورت چرخشی در حفره‌های این غار عبور کرده و دالان‌هایی که شکل گرفته بر اثر همین حرکت چرخشی آب بوده است.
 
 

وی عنوان کرد: از طریق آب چکان‌هایی که در زیر سقف غار قرار داشته و به علت جنس آهکی بودن سنگ‌ها به مرور با چکیدن آب قندیل‌هایی شکل گرفته که زیبایی آن را چند برابر کرده است.
 
این مسئول از وجود سه دالان بزرگ در این غار شگفت‌انگیز خبر داد و گفت: ورودی غار شامل سه دهنه می‌باشد که محلی برای عبور در راه رسیدن به دالان‌های سه‌گانه است.
 
وحدتی از شواهدی دال بر سکونت انسان در قرن‌های گذشته در این غار گفت و افزود: پیدا شدن سفال‌هایی از گذشته و از همه مهم‌تر استخوان و اسکلت انسان نشان می‌دهد که کشف این غار شگفت‌انگیز توسط نسل های گذشته بوده و اکنون پس از گذشت‌ سال‌ها و به عبارت بهتر قرن‌های متمادی از مهجور بودن خارج شده است.
 
 

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان دنا این غار را به دلایل ذکر شده سکونت‌گاه انسان دانست و گفت: با همه خصوصیاتی که گفته شد غار ده‌شیخ می‌تواند جایگاهی ویژه در مجموعه گردشگری کشور در آینده داشته باشد.
 
وحدتی در پاسخ به این سؤال که آیا ممکن است همانند غار علی‌صدر در اعماق غار ده‌شیخ از آب خبری باشد، تصریح کرد: نمناکی غار چنین فرضیه‌ای را رد نمی‌کند.
 

 وی تلاش برای ایجاد زیرساخت‌های اولیه را مهم‌ترین هدف در راه شناسایی غار ده‌شیخ دانست و گفت: زیرساخت اولیه مورد نظر راه آسان دسترسی است که مسئولان باید کمک لازم را در این زمینه دریغ نکنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *