جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱

فیلسوف‌آمریکا:تمدن اسلامی احیامی‌شود

پنجشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۱۱
کد مطلب: 380859
پروفسور چارلز تالیافرو استاد سابق دانشگاههای آکسفورد و پرینستون معتقد است که تمدن اسلامی در وضعیت خوبی قرار دارد و تمدن اسلامی احیا می شود.
به گزارش جهان؛ چارلز تالیافرو استاد کالج سنت اولاف آمریکا در خصوص این موضوع که تحت چه شرایطی تمدن اسلامی به پویایی خود ادامه خواهد داد به مهر گفت: در ابتدا لازم است بگویم که شرایط برای پویایی تمدن اسلامی خوب است. اگر چه این شرایط ایده آل نیست اما این شرایط برای پویایی اسلام و رونق آن در مناطق مختلف جهان خوب و مساعد است.

وی تصریح کرد: علت این پویایی این است که اسلام چارچوبی برای زندگی ارائه می دهد که این چارچوب منسجم است. همچنین چارچوبی که اسلام برای زندگی ارائه می دهد بسیار عملیاتی و کاربردی است.

فیلسوف دین معاصر در ادامه افزود: اسلام از جنبه عقلی و فکری نیز دینی اقناع کننده است. اما وقتی صحبت از تمدن اسلامی می شود پاسخ دادن سخت و دشوارتر می شود.

وی در ادامه تأکید کرد: وقتی صحبت از تمدن می شود و به تمدن اندیشیده می شود معمولاً در اذهان چیزی بیشتر از فرهنگ یا خرده فرهنگ متبادر می شود.

عضو انجمن فیلسوفان آمریکا در ادامه یادآور شد: در واقع تمدن متشکل از نهادهای پایدار و باثباتی مانند دانشگاهها، مساجد، هنر عامه و غیره است.

تالیافرو در ادامه تصریح کرد: تصور می کنم در پایتختهای غربی از جمله نیویورک و لندن فرهنگ اسلامی از قبل وجود داشته است. اما بعید می دانم شما بخواهید اسم آنرا تمدن اسلامی بگذارید. چرا که بخش عمده جمعیت آنجا را مسلمانان تشکیل نداده اند که بر اساس آن نهادها و فرهنگ مسلط را بتوانیم اسلامی بنامیم.

استاد پیشین دانشگاه کلمبیا آمریکا افزود: در واقع در این پایتختها نهادهای اسلامی به معنایی که در بالا ذکر آن رفت ایجاد نشده است؛ نهادهایی که تمدن ساز هستند.

وی در خصوص این موضوع که به احیای تمدن اسلامی معتقد و امیدوار است تصریح کرد: بله مطمئناً. در ابتدا لازم است این نکته مورد توجه قرار گیرد آن چیزی که اخیرا از اسلام توسط داعش ادعا می شود و خود را منسوب به اسلام می کنند ابداً اسلام و آموزه های اسلامی نیست.

تالیافرو در ادامه افزود: تا زمانیکه غرب تصور کند که داعش تفسیری از اسلام است در این صورت پاسخ و واکنش به اسلام صراحتاً خصمانه است.

وی در پایان یادآور شد: تا زمانی که غرب احساس کند که امنیتش به خطر نمی افتد به تمدن اسلامی خوش آمد می گوید. برای نمونه در دوران عثمانی چنین نبود که مسیحیان مورد تعقیب قرار بگیرند. بر این اساس به تمدن اسلامی و فرهنگ اسلامی با دید بازتری نگریسته شد.

چارلز تالیافرو استاد دانشگاههای آکسفورد، کلمبیا، پرینستون، کلمبیا و نتردام آمریکا بوده است. تالیافرو در حال حاضر استاد فلسفه کالج سنت اولاف در مینه‌سوتای آمریکاست. راهنمای آکسفورد درباره الهیات، راهنمایی مقدماتی بر زیبایی شناسی، تصویر در ذهن، فرهنگ فلسفه دین، تاریخ مختصر روح، راهنمای راتلج درباره خداشناسی و راهنمای مقدماتی فلسفه دین از جمله آثار وی به شمار می‌روند. او از فیلسوفان برجسته معاصر به شمار می‌رود که در این حوزه صاحب آثار ارزشمندی است. وی دانش آموخته دانشگاه براون و هاروارد است. وی عضو انجمن فیلسوفان امریکاست.
https://jahannews.com/vdcamwneo49naa1.k5k4.html
jahannews.com/vdcamwneo49naa1.k5k4.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *