جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

پایبندی عراق به تعهدات مالکی به سوریه

چهارشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۰۶
کد مطلب: 380651
خبرگزاری رویترز با اشاره به سفر روز سه‌شنبه مشاور امنیت ملی عراق به دمشق، نوشته است که روابط سوریه و بغداد با توجه به گسترش تهدید افراط‌گرایی و مبارزه دو کشور با داعش، حتی از زمان نخست‌وزیر سابق عراق نیز گرمتر می‌شود.
به گزارش جهان به نقل از فارس، خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه در گزارشی با موضوع سفر نماینده «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق به سوریه، نوشته است که قرار گرفتن دو کشور در جبهه مشترک مبارزه با گروه‌های تروریستی موجب می‌شود تا روابط دمشق و بغداد حتی از دوران دولت پیشین عراق نیز نزدیک‌تر شود.

«فالح الفیاض» مشاور امنیت ملی عراق دیروز ضمن سفر به دمشق، با «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه دیدار کرد. وی در این سفر بر اهمیت تقویت همکاری و هماهنگی بین دو کشور در زمینه مبارزه با تروریسم تاکید کرد.

یک مقام لبنانی نزدیک به دولت سوریه که در جریان محتوای دیدار روز سه‌شنبه قرار گرفته، با بیان اینکه آقای فیاض در دیدار خود با آقای اسد ناخرسندی بغداد از عدم دعوت سوریه برای پیوستن به تلاش‌های بین‌المللی برای مبارزه با داعش را ابراز کرده، می‌گوید عراقی‌ها به اسد اعلام کرده‌اند که دولت جدید بغداد به روابط و همکاری‌هایی که در زمان «نوری المالکی» نخست‌وزیر پیشین عراق با سوریه برقرار بوده، ادامه می‌دهد.

به گفته این مقام، «با توجه به اینکه سوریه و عراق در مبارزه با خطر داعش در یک جبهه قرار دارند»، روابط دوجانبه در همان سطح زمان آقای مالکی یا حتی نزدیک‌تر از آن‌ خواهد بود.

رویترز در بخش دیگری از گزارش خود همچنین عنوان کرده است که آمریکا ممکن است از روابط بغداد و دمشق، برای انتقال پیام‌ها و اطلاعات مد نظر خود به سوریه استفاده کند.

«یوشا لندیس» کارشناس امور سوریه دانشگاه اوکلاهامای آمریکا با بیان اینکه ممکن است واشنگتن در جریان حملات خود به مواضع داعش، ممکن است دولت عراق به عنوان واسطه انتقال و دریافت اطلاعات از دمشق استفاده کنند، می‌گوید: «ما با دولت عراق صحبت می‌کنیم، آن‌ها با دولت سوریه و این تنها چند ثانیه زمان می‌برد.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *