جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

کوبا: آمریکا ما را از فهرست سیاه خارج کند

پنجشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۱
کد مطلب: 409659
معاون رئیس اداره امور آمریکای وزارت خارجه کوبا اعلام کرد از سرگیری روابط دوجانبه واشنگتن و هاوانا مستلزم خروج کوبا از لیست حامیان تروریسم ایالات متحده آمریکا می‌باشد.
به گزارش جهان، فارس به نقل از «پرنسا لاتینا» خبر داد، کوبا روز گذشته از ایالات متحده آمریکا خواست این کشور را از لیست کشورهایی که حامی تروریسم هستند خارج کند تا بدین ترتیب راه از سرگیری روابط این ۲ کشور پس از نیم قرن اختلاف تسهیل شود.

«گوستاوو ماچین» معاون رئیس اداره امور آمریکای وزرات خارجه کوبا طی سخنانی به مطبوعات اعلام کرد از سرگیری روابط دیپلماتیک با آمریکا در حالی که کوبا همچنان در این لیست قرار دارد، امری متناقض است.

دولت آمریکا این کشور جزیره‌ای را در سال ۱۹۸۲ میلادی در لیست کشورهایی قرار داد که آنها را حامی تروریسم می‌دانست.

«ماچین» بخشی از گروهی را تشکیل می‌دهد که پیرامون از سرگیری روابط مذاکره می‌کنند و روز جمعه طی دومین دور مذاکرات با طرف مقابل در واشنگتن دیدار خواهد داشت.

وی همچنین خاطرنشان کرد که بازگشایی سفارت‌ها همان طور که واشنگتن می‌خواهد یعنی قبل از اجلاس سران کشورهای آمریکایی که طی روزهای ۱۰ و ۱۱ آوریل سال جاری میلادی (۲۱ و ۲۲ فروردین ۹۴) در پاناما برگزار خواهد شد، به خود آمریکا بستگی دارد.

این مقام کوبایی تصریح کرد: کشورش پیشنهادهایی را برای مباحثه در خصوص حقوق بشر به واشنگتن می‌برد، موضوعی که اولین مذاکرات میان ۲ کشور که در اواسط ماه ژانویه (بهمن ۹۳) در «هاوانا» پایتخت کوبا برگزار شد را تحت‌الشعاع قرار داد.

«رائول کاسترو» رئیس‌جمهور کوبا و «باراک اوباما» همتای آمریکایی وی، در ۱۷ دسامبر سال گذشته میلادی (۲۶ آذر ۹۳) اعلام کردند که تصمیم دارند روابط دیپلماتیک خود را که طی بیش از ۵ دهه متوقف شده بود از سر بگیرند و روندی را به سوی عادی سازی روابط دوجانبه آغاز کنند.

با این وجود، تدابیر اعلام شده از سوی کاخ سفید شامل برداشتن تحریم کوبا که از سال ۱۹۶۰ میلادی اعمال شده نمی‌شود، زیرا به توافق میان مجلس نمایندگان آمریکا و کاخ سفید نیاز دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *