پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۳
۸

هشدارکواکبیان به‌تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای‬

شنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۵۱
کد مطلب: 419351
دبیرکل حزب مردم سالاری گفت: اولین دغدغه ما این است که مسئولان هسته‌ای ایران باید در توافق نامه نهایی ضمانت‌های لازم را از ۱+۵ بگیرند و با صراحت آن را بیان کنند.
هشدارکواکبیان به‌تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای‬
به گزارش جهان به نقل از مهر، اولین کرسی آزاد اندیشی به همت کانون کرسی‌های آزاد اندیشی دانشگاه سمنان با موضوع بیانیه سوئیس با سخنرانی مصطفی کواکبیان دبیر کل حزب مردم‌سالاری با حضور دانشجویان سمنان در تالار امیر کبیر این دانشگاه برگزار شد.

کواکبیان در این جلسه، دستاوردها، دغدغه‌ها و نکات قابل توجه بیانیه سوئیس را و در پایان به سوالات متعدد دانشجویان در این خصوص پاسخ دادند.

دبیر کل حزب مردم‌سالاری در ابتدای این سخنرانی، با تسلیت فرا رسیدن سالروز شهادت حضرت امام‌هادی (ع) و ذکر روایتی از آن امام همام که می‌فرمایند «الشاکر اسعد بالشکر منه بالنعمه التی اوجبت الشکر لان النعم متاع و الشکر نعم الدنیا و العقبی"

یعنی آنکه شخص شکرگزار به سبب شکر سعادتمند تر است تا به سبب نعمتی که باعث شکر شده است. زیرا نعمت کالای دنیاست و شکر گزاری نعمت دنیا و آخرت است تاکید کرد: ما نیز در همه حال باید شکر گزار درگاه احدیت باشیم و ذکر و یاد او را در دلها داشته باشیم.

کواکبیان با بیان این جمله که در خصوص مذاکرات هسته‌ای نیز باید به درگاه خداوند شکرگزاری کنیم گفت:ما همیشه دل آرام بوده و هستیم و به دلواپسان نیز توصیه می‌کنیم که خیلی دلواپس نباشند و با ذکر یاد و نام خداوند بر دلهای خود آرامش ببخشند.

مدیر مسئول روزنامه مردم‌سالاری به تشریح ۵ دستاورد بسیار مهم بیانیه سوئیس پرداخت و گفت:به رسمیت شناختن حق غنی سازی در داخل خاک ایران برای اولین بار از سوی گروه ۱+۵ با صراحت و شفافیت از جمله بهترین دستاوردها بود که با ۵۰۰۰ سانتریفیوژ‌ در نطنز و۳/۶۷ درصد غنی سازی بر آن تاکید شده است که حتی در این موضوع در توافق ژنو هم به این صورت شفاف اشاره نشده بود.

این استاد دانشگاه لغو تمامی تحریم‌های شورای امنیت را از دومین دستاوردهای این بیانیه ذکر کرد و گفت: در این بیانیه قرار شد که با امضای توافق نامه نهایی و با صدور قطعنامه جدید، در شوای امنیت سازمان ملل تمامی ۶ قطعنامه قبلی که مربوط به موضوع پرونده هسته‌ای ایران است لغو شود.

کواکبیان افزود: درست است که در حال حاضر برخی آمریکایی‌ها مدعی شده‌اند که لغو تحریم‌ها به صورت مرحله‌ای و مثلا ظرف مدت ۶ ماه انجام می‌گیرد ولی در خصوص نحوه برداشته شدن و چگونگی لغو تحریم‌ها و مباحث جانبی آن باید در این مدت باقی مانده و در توافق نامه نهایی بحث وبررسی شود. ولی برچیده شدن اصل تحریم‌های هسته‌ای با شفافیت در بیانیه مشترک تصریح شده است.

دبیر کل حزب مردم‌سالاری خطاب به دلواپسان گفت: این ۶ قطعنامه متاسفانه در دولت قبلی از طرف سازمان ملل صادر شد و با وجود اینکه بارها و بارها ما در مجلس هشتم بر جلوگیری از قطعنامه‌ها تاکید داشتیم اما آقایان این‌ها را کاغذ پاره می‌خواندند و به آن توجهی نکردند.

وی به افزایش بی رویه قیمت ارز در آن زمان نیز اشاره کرد و گفت: کار به جایی رسیده بود که افزایش قیمت ارز تا مرز ۴ هزار تومان را هم به گردن «جمشید بسم‌الله» می‌انداختند و البته در این اواخر خودشان نیز اعلام کردند که تحریم‌ها نیز بی اثر نبوده است.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی دستاورد سوم بیانیه سوئیس را اصل بازگشت پذیری در صورت نقض تعهدات از طرف مقابل اعلام کرد و گفت: با این دستاورد دیگر دلواپسان نباید دلواپسی داشته باشند چرا که قبلا در توافق نامه ژنو همین بحث هم مطرح نبود و نوعی نگرانی از نقض تعهدات طرف مقابل مطرح بود اما با اصل بازگشت پذیری در این مذاکرات نگرانی‌ها رفع خواهد شد.

دبیر کل حزب مردم‌سالاری تحقیق و توسعه یعنی همانR&D) را دستاورد چهارم این بیانیه ذکر کرد و گفت: در این صورت می‌توانیم به نسل هشتم سانتریفیوژ دسترسی پیدا کنیم که حدود ۲۲ «سو» انرژی تولید می‌کند(یعنی ۲۲ برابر سانتریفیوژهای موجود در نطنز).

کواکبیان به تشریح دستاورد پنجم این بیانیه نیز اشاره کرد وگفت: بهرحال تعامل مشترک با کشورهای مختلف دنیا و گرفتن امتیازات از آنان نیز از نکات مثبت و دستاورد مهم بود که در ادامه کار با همه این کشورها در جهت گشایش وضعیت اقتصادی می‌توانیم همکاری کنیم و شکی ندارم باتوافق نهایی هسته‌ای اقتدار ایران افزایش خواهد یافت.

وی لغو ممنوعیت انتقال موشک اس-۳۰۰ روس‌ها به ایران را بی‌ارتباط با اقتدار ناشی از آثار و نتایج بیانیه ندانست و گفت: هرچند که حوادث اکراین در رفع این ماموریت بی تاثیر نبود ولی صدور بیانیه و مذاکرات بیشترین سهم را در این موضوع داشت.

دبیر کل حزب مردم‌سالاری به بازی‌های کنگره آمریکا و مباحثی که این روزها به راه انداختند نیز اشاره کرد و گفت: اگر واقعا در مذاکرات صرفاً آنان از ایران امتیاز گرفتند و توانستند منافع خود را تامین کنند پس این بازی‌ها و عصبانیت آنان برای چیست؟ پس باید به این نکته توجه داشته باشیم که آمریکا نیز در این مذاکرات قرار است امتیازاتی بدهد که کنگره این همه واکنش نشان داد.

دبیر کل حزب مردم‌سالاری در ادامه با بیان اینکه پس از بیانیه سوئیس حزب مردم‌سالاری اولین حزبی بود که ضمن تبریک، نکاتی را به مسئولان توصیه کرد، اظهار داشت اولین دغدغه ما این است که مسئولان هسته‌ای ایران باید در توافق نامه نهایی ضمانت‌های لازم را از ۱+۵ بگیرند و با صراحت آن را بیان کنند.

کواکبیان در همین حال خطاب به دلواپسان گفت: یکی از دلایلی که فکت شیت ایرانی توسط مسئولان منتشر نمی‌شود همین موضوع اخذ ضمانت‌ها است.

کواکبیان در تشریح دغدغه دوم در خصوص این بیانیه گفت: مسئولان باید توجه داشته باشند که متن توافق نامه نهایی باید شفاف، صریح، بدون تفسیر باشد و تمام ابهامات را رفع کند.

وی با بیان اینکه مسئولان باید در خصوص ایجاد محدودیت‌ها، و زمان و نحوه نظارت ۱+۵ آن نیز توجه لازم داشته باشند، اظهار داشت: در خصوص لغو تحریم‌ها نیز مسئولان ما می‌گویند همزمان با روز اجرای توافق نامه و آنان بحثی دیگر را مطرح می‌کند لذا باید به این موضوع نیز به صورت شفاف و صریح رسیدگی شود.

کواکبیان گفت: در این بیانیه آمده است که آژانس باید در خصوص محدویت‌ها و اجرای توافق نامه و تبدیل فوردو به یک مرکز تحقیقاتی و یا کاهش حجم پلتونیوم اراک راستی آزمایی کند لذا این نکته مهم باید مدنظر مسئولان ما باشد که آژانس سابقه چندان خوبی در خصوص راستی آزمایی ندارد بنابراین باید نحوه راستی آزمایی نیز باید شفاف باشد.

این استاد دانشگاه با اشاره به متن قطعنامه ۱۹۲۹ که در آن اشاراتی به موشک‌های دور برد ایران کرده است، گفت:سیستم دفاعی ایران هیچ ارتباطی به مسائل هسته‌ای ندارد و مسئولان نباید اجازه دهند که آنان بتوانند به سیستم دفاعی و امنیتی و نظامی‌ما نظارت داشته باشند لذا این موضوع خط قرمز توافق نهایی است.

کواکبیان در خصوص آخرین دغدغه حزب مردم‌سالاری در خصوص بیانیه سوئیس گفت: کمیته سیاست خارجی مجلس آمریکا این روزها اعلام کرده است که توافق نامه نهایی باید با تصویب کنگره باشد، و اوباما و دولت آمریکا هم آن را قبول کرده اند لذا مسئولان ما باید توجه داشته باشند که ما با گروه ۱+۵ و دولت آمریکا طرف هستیم و با کنگره نیز کاری نداریم و در این خصوص هم باید ضمانت‌های لازم را اخذ کنیم وقبل از هر توافقی باید همین موضوع را تصریح کنیم.

دبیر کل حزب مردم‌سالاری در ادامه نکاتی را هم یادآور شد.

وی در بیان نکته اول با مطرح کردن این جمله که «انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست» اما ما به دنبال بمب هسته‌ای» نیستیم گفت: خیلی از کسانی که این روزها ساز مخالف می‌زنند ظاهرا به گونه ای سخن می‌گویند که گویا ما به دنبال بمب هسته‌ای هستیم. در حالی که فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی‌ این است که هرگز به دنبال بمب هسته‌ای نیستیم و باید به این نکته نیز توجه کنیم.

کواکبیان گفت:ایران چون هیچ نگرانی وحتی نقطه ابهامی در این خصوص ندارد بازدیدهای سرزده و غیر سرزده آنان را نیز می‌پذیرد.

دبیر کل حزب مردم‌سالاری با اشاره به سخنرانی رهبر معظم انقلاب در جمع فرماندهان سپاه و تاکید ایشان بر «نرمش قهرمانانه از سوی مسئولان در بحث هسته‌ای» گفت:نرمش قهرمانانه یعنی اینکه دیگر به دنبال مسیر قبل نباشیم و باید فصل تازه ای را شروع کنیم خیلی‌ها باور ندارند که دولت قبل تغییر کرده و دولت جدیدی بر سرکار آمده است باید مفهوم نرمش قهرمانانه را یاد بگیریم.

وی افزود: نرمش قهرمانانه به مفهوم عزت فروشی و تسلیم شدن نیست بلکه پذیرش نتیجه برد برد است اگر توجه کنیم پیامبراکرم‌(ص) نیز در صلح حدیبیه از برخی نکات فرعی کوتاه آمد ولی دستاورد‌های خوبی پس از آن داشت. لذا مسئولان هم باید با توجه به این نکات تصمیمات خود را بگیرند.

مدیر مسئول روزنامه پیام استان سمنان در ادامه با اشاره به اینکه برخی آقایان این روزها به دنبال تضعیف تیم هسته‌ای می‌باشند و دائما این حرف را مطرح می‌کنند که «کشور را فروختند، عزت ما را فروختند و...»گفت:توصیه می‌کنم که به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی توجه کنند که فرمودند بنده به تیم مذاکره کننده هسته‌ای اطمینان دارم وآنان برای منافع ملی و مردم ایران تلاش می‌کنند.

کواکبیان اجماع و انسجام داخلی، و اتحاد قوای کشور ‌بر‌اساس رهنمودهای رهبری، همدلی و همزبانی مسئولان و گروهها را تنها راه پیروزی ایران مقابل ۱+۵ و گفت: اگر این اتحاد و همدلی ایجاد نشود مسلما آنان نیز فشارهای بیشتری به ایران وارد می‌کنند و به دلواپسان نیز توصیه می‌کنم محبت فرموده کمتر دلواپس باشند تا به امید خداوند توافق نامه خوبی شکل بگیرد.

وی همچنین در رابطه با اینکه آیا پذیرش پروتکل الحاقی به معنی بازرسی‌های غیر متعارف از ایران است گفت:در حال حاضر چندین کشور دنیا همه مراحل پروتکل الحاقی را پذیرفته اند و لذا باید به این نکته توجه داشته باشیم که نظارت بر ایران باید در چارچوب پروتکل و به صورت متعارف باشد و غیر از آن پذیرفته نیست.

در پایان سخنرانی جمعی از دانشجویان با طرح سوالات متعدد در خصوص این بیانیه دیدگاه‌ها و دغدغه‌های خود را به صورت کتبی و شفاهی مطرح کردند که دکتر کواکبیان به آن پاسخ دادند.

دبیر کل حزب مردم‌سالاری در پاسخ به سوالی در زمینه توسعه سیاسی داخلی گفت: من بر این باورم دولت همزمان با مذاکرات هسته‌ای نباید از وضعیت معیشت مردم و توسعه سیاسی داخلی غافل باشد و باید بگویم تاکنون کار چشمگیری هم در این زمینه‌ها صورت نگرفته است که امیدوارم وضعیت مطلوب تری را در آینده شاهد باشیم. به ویژه در مبحث حقوق شهروندی، توسعه وتقویت احزاب، به کارگیری نیروهای توانمند در راستای اهداف اعلام شده دولت تدبیر و امید.

وی افزود: ما نمی‌گوییم دست اندرکاران کلیدی و مسئولان محوری و سیاسی وزارتخانه‌ها حتما باید اصلاح طلب باشند اما می‌گوییم که حتماً کسانی نباشند که با منویات دولت کنونی سابقه مخالفت دارند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


از اینکه برادران دستاوردهای دولت دهم را تلاش می کنند حفظ کنند جای تقدیر ندارد باید بگویند چه دستاور جدیدی را ارایه می کنند
احتمالا برای رای جمع کنیه
حمید
آقای کواکبیان جنابعالی که این قدر به فرمایشان رهبری توصیه می کنید توجه کنید ایشان صریحا فرمودند دلواپس بودن بد نیست. دغدغه مندی در این مسائل نیکوست. اما شما دائما از این کلمه به همراه یک بار معنایی منفی استفاده می کنید. و این دقیقا خلاف فرمایش رهبری است.
محسن
Iran, Islamic Republic of
آقای ظریف که می فرمودند حق انرژی هستی در قانون ان پی تی هست وما نیاز به تایید این 5+1 نداریم حالا شد دستاور د ؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!
تبدیل 19000سانتریفیوژ نسل4واز بین بردن هزاران کیلو اورانیوم غنی شده بیست درصد
و تبدیل کردن فرود به مرکز اب هویج گیری ایا دستاوردهای کمی است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
باید دست ظریف رابوسید که اینهمه امتیاز داد و در مقابل وعده لغو تحریمها را هم نگرفت!!
دولت قبل تحریمها را کاغذ پاره میدانست وباج نمی داد و سفره بزرگی برای شما پهن کرد که به واسطه فتنه88ملت را تحریم کنید و اینگونه سر سفره اماده بنشیند و برای ان مرد که ایران راهسته ای کرد رجز بخوانید!
ا ف
اقای کواکبیان فکر می کنم که مردم ایران خصوصا مردم سمنان به اندازه کافی شما را می شناسند و دیگر از ناحیه امثال شما گزیده نمی شوند بهتر است که این افاضات را با دوستان فتنه گرتان که دائما با انها جلسه دارید و همچنان نقشه می کشید مطرح کنید .
United States
انتخابات انتخابات انتخابات همه براي راي جمع كردن
ابراهیم
بالاخره چی؟ پر واضح است که زور امریکا زیاد است. مکر وحیله وفریب وغارتگری این ابر جنایتکار تاریخ نیز بر همگان روشن است . از قبل از انقلاب اسلامی در ایران منابع ملی واستعدادها ومغزهای متفکرمارا دزدیده. اگر ما توان هسته ای خود را بدون مذاکره گسترش دهیم ودر سایر امور نیز سعی کنیم به خود کفایی در داخل کشور برسیم وبموازات صنایع نظامی وموشکی صنایع دیگر از قبیل ماشین سازی وکشاورزی را هم پیشرفت دهیم .مذاکرات را تاهمین جا که امدیم متوقف کنیم. ایا ضررمیکنیم. ؟ اصلا تنگه هرمز را هم ببندیم تا اقتصاد دنیا مختل شود. تا بسراغمان بیایند. ما که تجربه هشت سال جنگ داریم اگر جنگ شد با انان میجنگیم. هم شغل ایجاد میشود وهر کس که لیاقت شهادت داشت از این دنیای فریب گر به عالم اخرت میرود . ولی با افتخار میرویم وزیر بار ظلم نمیرویم. ما که مدعی هستیم فرزندان مکتب عاشوراییم. پس ما را چه باک. اینهمه سرمایه ملت را هدر میدهند وخرج سفرهای پرهزینه ژنو لوزان نیویورگ و... که اخرش بگن چی ؟ این کار ملانصرالدین است. دولت یازدهم از وقتی امده یک کار زیر بنایی درست انجام نداده. همه اش انتقاد از دولت قبلی ومذاکره وشعار دادن های بیخود . مسکن مهر که مضخرف است. ایرانیها که در صنعت دیزی بز باش استادند. دلواپسان که به جهنم بروند چون هم بیسواد وهم بی شناسنامه وکاسبان تحریمند وهزار ان انگ به کسی که سخن حقی بگ.ید میزنند. اگر یک وزیر بهداشت در کابینه دولت پازدهم نبود. بقیه این اطاق سالمندان چه حرفی برای گفتن داشتند؟ خاطر اقای روحانی جمع باشد که ما تا بحال رنجهای بیشماری در راه بثمر رسیدن این انقلاب متحمل شده ایم ونمیگذاریم شما جای پای امریکا را دراین خاک محکم کنید. بیخود خودتان را علاف مذاکره نکنید واگر هنری دارید بجای سخنان فلسفی به کارهای بنیادی عمرانی ومحرومیت زدایی بپردازید. ما اگر هزاران بار هم حسن نیت خود رانشان دهیم . امریکا نمیخواهد سر به تنمان باشد. حرفهای سردار سلامی را باید با اب طلا نوشت. وبر در ودیوار همه جای این مرز وبوم حک کرد. بیخود مذاکره نکنید که این کلاه گشاد را نمیگذاریم امریکا سرمان بگذارد. تعامل هم بی تعامل. اگر جهان نیوز لطف کند وحرفهای ی با ادبیات کوچه وبازاری بنده را منتشر کند ممنونم.