امروز  پنجشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۰
امام(ره) در مورد جشن های ۲۵۰۰ ساله چه گفت؟
شباهت های جشن های ۲۵۰۰ ساله با جشن جهانی نوروزی!
شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۹ ساعت ۰۷:۳۱
۳۸ نظر ۳۸ نظر

سرویس سیاسی جهان- نگاهی به شباهت های عجیب و غیر قابل انکار جشن های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی در دوران طاغوت و جشن هایی که بخشی از دولت به بهانه نوروز پشتیبان آنهاست، یک سوال را به ذهن متبادر می کند. "این جشن ها با چه انگیزه ای برگزار می شود...!؟"

به گزارش جهان، آنچه که این روزها با حمایت اصلی چهره جنجالی دولت و سایر همقطارانش تحت عنوان "جشن های جهانی نوروز" قصد آغاز شدن دارد، شباهت های غیر قابل انکار و البته جالبی با جشن های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی و در ادامه با شرایط وقت کشور در هنگام برگزاری این جشن ها دارد.

در اینجا ذکر یک نکته ضروریست و آن این که تنها بهانه طاغوتیان برای پر رنگ کردن مفهوم ایرانیت در راستای بلندپروازی هایشان "کوروش و تخت جمشید" بود و گویا تنها بهانه امروزیان نیز برای توجه دادن افکار به مفهوم ایرانیت و جدا کردن آن از اسلامیت، "نوروز" است و البته غیر از نوروز هم بهانه دیگری در دستشان نیست.

نگاهی کوتاه به اسناد منتشره توسط سازمان اسناد انقلاب اسلامی جزئیات جالبی را از جشن های ۲۵۰۰ ساله بیان می کند.در بخشی از سندهای منتشر شده از سوی سازمان اسناد انقلاب اسلامی پیرامون جشن های ۲۵۰۰ ساله و انگیزه شاه ستمگر در برگزاری این جشن ها آمده است:"او با این سخنان می‌خواست دلیلی بر موجودیت خویش اقامه کند... وی براین بود تا با اتصال تاریخی خود با یکی از پادشاهان باستانی ایران که از نظر او ارزش و اهمیت بیشتری داشت‌، بتواند با کسب نظر موافق خارجی‌ها! و تأیید و صحه‌گذاری آنان بر برنامه‌هایش‌، محبوبیت بیشتری در نزد مردم ایران به دست آورد... شاه معتقد بود در صورت کسب موفقیت در جلب نظر دولت‌های خارجی به ویژه آمریکا نسبت به برنامه‌هایش، می‌تواند با بزرگ‌نمایی این مسئله و دلالت بر تأیید شخصیت های باصطلاح سیاسی، مهر تأییدی بر اقداماتش بزند."

از سوی دیگر انتقاد قاطبه مردم به برگزاری جشن های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی و هزینه های گزاف این جشن ها یکی نکات مهم در تاریخ دوره شاهنشاهی و چرایی اضمحلال آنست. نکته ای که حتی برخی از تاریخدانان معتقدند یکی از عوامل اصلی سوق دادن مردم به سمت انقلاب برای سرنگونی شاه خائن، برگزاری همین جشن های پر زرق و برق از کیسه ملت بود.در همین زمینه ساواک در گزارش ویژه خود در رابطه با برگزاری جشن های ۲۵۰۰ ساله به یک تجمع مردمی در یکی از مساجد تهران اشاره می کند و می‌گوید: "بعد از ظهر روز ۳/۴/۱۳۵۰ چند نفر از افراد حاضر در مسجد خیابان فردوسی قبل ازشروع سخنرانی فخرالدین حجازی ضمن صحبت‌های خصوصی اظهار داشتند: وضع بازار بد است و این جشن‌ها و مخارج کمرشکن آن وضع اقتصادی را شکسته و نابود کرده است‌. مالیاتها زیاد شده‌، حتی کارمندان دولت‌، هم ازگرانی کرایه منزل و بالارفتن سطح زندگی ناراحت هستند. دولت فریاد می‌زند که مخارج جشنها را خودش تأمین کرده در صورتی که با گرانی روزافزون و مالیاتهای کمرشکن که از بازاری‌های بدبخت و مردم کوچه و بازار گرفته‌اند، این علم و کتل را راه انداخته‌اند. به خدا امسال بازار گرفتار ورشکستگی حتمی خواهد شد و لااقل ۳۵% نفر از تجار ورشکست خواهند شد. در میان آن چند نفر یکی کارمند دولت بود و گفت‌: آقا از حقوق ما هم برای جشن مبلغی کم کرده‌اند، بدبختی اینجاست که کسی جرأت حرف زدن را ندارد وآن بیچاره (آیت الله سعیدی‌) تا آمد حرفی بزند توی زندان او را کشتند."

به نظر می رسد تا هنگامیکه در مملکت ما هنوز نقاط فراموش شده و محروم وجود دارد و تا زمانی که انگشت های ظریف کودکان برای امرار معاش قطع می شود و یا مادری در یک منطقه محروم به دلیل نبود امکانات در هنگام زایمان فرزندش جان می سپارد، برگزاری جشن های پر زرق و برق و خرج کردن از کیسه ملت برای مفاهیمی که نه برای آن انقلاب کردیم و نه برای آن شهید دادیم و فقط جزئی از هویت ماست، بی معنا باشد.

از دیگر سو در عنفوان اجرای طرح هدفمندی یارانه ها و درست در هنگامیکه دولت نیاز به مدیریت صحیح اجرای این طرح دارد آیا گران تر شدن نرخ برخی کالاها و خدمات مایحتاج مردم با برگزاری جشن های پر زرق و برق و دعوت زنان و دختران بزک کرده برای برگزاری مراسمی که هزینه آن را دولت داده است، آیا اقدامی عاقلانه است یا برعکس آن اقدامی نافهمیده و با مقاصد خاص نام دارد؟مرکز انقلاب اسلامی در یکی دیگر از اسناد خود در مورد جشن های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی آورده است: "سپهبد فریدون سنجر که خود یکی از آجودان‌های سران کشورهای افریقایی در جشن بود، در خاطراتش چنین می‌گوید: وقتی چشمم به آن بلوار زیبا و درختهای زینتی و گلکاری‌ها و فواره‌ها و آب نماها در شهرک چادرها که به این مناسبت (جشن ۲۵۰۰ ساله‌) برپا کرده بودند، افتاد در دلم گفتم برای ساخت این ویلاهای چادری و این بلوارها و گلگاری‌ها چقدر انرژی و پول مصرف شده است‌؟ آیا نمی‌شد این پولها را در راهی خرج کرد که به درد جامعه بخورد؟..."در اینجا باید گفت که وقتی یک چهره طاغوتی نیز با دیدن زرق و برق های ایجاد شده با پول مردم، چنین سوال هایی در ذهنش ایجاد می شود، تکلیف ما و مردم که سربازان امام روح الله هستیم و در کنار این نظام و انقلاب ایستاده ایم روشن است...؟!جشن های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی که حکومت طاغوت را رو به زوال برد تا آنجا قبیح بود که امام روح الله نیز نسبت به ان واکنش نشان داد.امام راحل در اعلامیه ای خطاب به ملت ایران نوشتند: " برملت است که با جشن‌های ۲هزار و ۵۰۰ ساله مبارزه منفی کند. به حکومت ایران بگویید که از این جشن دست بردارید."

در اینجا یادآوری برگزاری جشنی شبیه جشن جهانی نوروز در دوران اصلاحات نیز خالی از فایده نخواهد بود. جشنی که دقیقا قرار بود در زمان ریاست سیدمحمد خاتمی در تخت جمشید برگزار شود و حتی تبلیغات تلویزیونی آن نیز از تلویزیون پخش شد اما برگزاری آن با دخالت برخی مقامات نظام منتفی شد.ما در خاتمه این گزارش این نکته را به دولت محترم گوشزد می کنیم که قرار نیست با هر اشتباه واضح دولت، رکن اصلی نظام مجبور به دخالت و اصلاح برخی اقدامات غلط باشد.برگزاری جشن جهانی نوروز که در واقع یک کپی برابر اصل جشن های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهیست نه تنها به دلایل مختلف مفهومی و پیرامونی به صلاح کشور نیست بلکه ما رسانه های طرفدار دولت را در برابر هجوم سوالات بی پاسخ مردم تنها می گذارد.
Share/Save/Bookmark
  کد مطلب : 159657  
۱۳۸۹-۱۲-۲۳ ۱۴:۳۷:۰۹
     
آنهايي که سنگ هخامنش را به سينه ميزنند يادشان رفته که با خون شهدا به دنياي خود رسيده اند والان به جاي شهدا کروش وداريوش وجمشيد وعقائد انها راتبليغ ميکنند

۱۳۸۹-۱۲-۲۲ ۱۶:۳۶:۳۷
     
شما از این جشنها خوشتان نمیاید چرا به مشایی گیر میدهید؟اگر واقعا با احمدی نژاد مشکل دارید چرا رو نمیکنید.رییس جمهور اینده مشایی است.

۱۳۸۹-۱۲-۲۲ ۱۵:۴۰:۲۳
     
قال ‏الصادق (ع): ما من یوم نیروز الا و نحن نتوقع فیه الفرج لانه من ایامنا و ایام شیعتنا، حفظته العجم و ضیعتموه انتم‏ (بحارالانوار جلد ۵۹)

امام صادق (ع) فرمودند: نوروز که می ‏آید ما منتظر فرج آل ‏محمد (ص) هستیم، زیرا نوروز از روزهاى ما و روزهاى شیعیان ما است. شما آن را از دست دادید و پارسیان آن را نگه داشتند.

۱۳۸۹-۱۲-۲۲ ۱۴:۲۶:۴۳
     
خيلي هم جشنهاي نوروز خوبه دستشون درد نكنه كه از فرهنگ و آئيين هاي ما پاسداري مي كنند.

۱۳۸۹-۱۲-۲۲ ۱۱:۵۸:۱۵
     
دوستان آیا برگزاری مثلا کنفرانس غیرمتعهدها در شعارهای انقلاب بود؟؟ کسانی که برای این جشنها دعوت شده اند چه کشورهایی هستند؟؟ مگر شما نمی دانید که ایجاد ارتباط با کشورها براساس مشترکات است نه متفرقات همه این کشورها به گونه ای در فرهنگ خویش نوروز را دارند و نوروز وجه مشترکی است که از خلال آن می خواهیم ارتباط با کشورها را سامان بدهیم.

۱۳۸۹-۱۲-۲۲ ۱۰:۰۵:۳۱
     
از همه كساني كه كامنت فرستاده اند نمي خواهم به جنوب كرمان يا سيستان و بلوچستان و يا به ... بروند لطفا فقط سري به محلات جنوب شهرشان بزنند و يا حتي اگر حال اين كار را هم ندارند در خيابان پشت ماشين خودشان كه نشسته اند به سر و وضع دست فروشان سر خيابان ها توجه كنند و .... در عين داشتن ثروت نهفته در آن داراي فقر آشكاري نيز هست كه بايد به آن نيز توجه كرد .
برگزاري مراسم آغاز سال نو در عين حال كه عملي پسنديده است اما مراقبت نيز لازم دارد كه مانند بسياري از مراسمات فرهنگي كه متاسفانه به ابتذال كشيده شده است و بسياري از خانواده هابه خاطر وضعيت خاص اين مراسم ها در آنها شركت نمي كنند زيرا تبديل به محلي براي خونمايي و عرضه ... شده است نشود كه فقط افراد خاص وبا گرايشات خاص شركت نمايند

۱۳۸۹-۱۲-۲۲ ۰۹:۰۸:۰۹
     
حفظ فرهنگ و تمدن ایرانی به یک دوره خاص مربوط نمی شود. ما ایرانی هستیم و مراسمها و ارزشهایمان به هر قیمتی شده باید حفظ شود. مسئولان و دلسوزان در جاهایی که لازم است باید صرفه جویی کنند.

۱۳۸۹-۱۲-۲۱ ۱۸:۵۱:۱۲
     
بابا ترویج فرهنگ ایرانی در زمان حال برابر با ترویج اسلام چرا اینجوری مقایسه میکنید

۱۳۸۹-۱۲-۲۱ ۱۸:۴۰:۵۷
     
شما دیگه خیلی خشک هستید

۱۳۸۹-۱۲-۲۱ ۱۸:۱۵:۲۹
     
انشاالله اگر آقای مشایی با همین ترتیب پیش برند سال بعد شاهد برگزاری کنسرت فائقه آتشین به مناسبت همین جشن ها در سالن برج میلاد خواهیم بود...

۱۳۸۹-۱۲-۲۱ ۱۸:۱۵:۲۱
     
متاسفم که در دام کسانی افتادید که میخواهند جنگ بین ایران و اسلام راه بیاندارند.

شما خود اتش بیار معرکه شده اید،این سیاست انگلیس است تفرقه بینداز و حکومت کن.

ما هم ایرانی هستیم و هم اسلامی!

اسم کشور فراموشتان شده نه؟؟

"جمهوری اسلامی ایران"

۱۳۸۹-۱۲-۲۱ ۱۷:۵۶:۰۶
     
جشن نوروز چه ربطی به جشن های پادشاهی داره ؟!
فرهنگ ایرانی هم مثل همه کشورها نیاز به تبلیغ داره.
اگر مشکل شما ولخرجیشه، اصل قضیه رو زیر سوال نبرید.

۱۳۸۹-۱۲-۲۱ ۱۷:۳۸:۴۹
     
ای بابا.حالا به این موضوع میخواین گیر بدین. یعنی شما مخالف تمدن 7000 ساله ایرانی هستید. ما هم مسلمانیم هم ایرانی. جهانی کردن تمدن ایرانی مغایر با اسلام نیست که این همه مخالفت میکنید در حالی پیامبر اسلام از عید نوروز و جشنهای نوروزی استقبال کردن
کوروش کبیر از افتخارات مملکت ایران.این همه تفرقه ایجاد نکنید با دو کلمه ایرانی و اسلامی . خواهشآ

۱۳۸۹-۱۲-۲۱ ۱۵:۴۷:۵۹
     
سلام علیکم:
دلیل اینکه شما فارسی صحبت کردن کشورهای همسایه افغانستان وتاجیکستان را نمیفهمید این است که آنها به زبان فارسی اصیل و بکر صحبت میکنند اگه شک دارید کتاب های شعر فارسی رو بخونید مطمئنم باید یکی براتون ترجمه کنه!!!

۱۳۸۹-۱۲-۲۱ ۱۵:۳۴:۵۰
     
هرچه هست با راه امام و شهدا فاصله دارد. عزت و شرف ايراني را مانند شهداء و دانشمندان بايد به رخ دنیا كشيد نه با پادشاهان اكثرا فاسد و سفاک گذشته .

۱۳۸۹-۱۲-۲۱ ۱۵:۱۳:۴۲
     
این کامنتی که همش بحث از هزینه این جشن های طاغوتی زیر پوشش اسم نوروز صحبت کرده انگار تو باغ نیستا !!!

بحث اصلا پول نیست، بحث سر انحراف دادنبه افکار و عقاید مردم و علم کردن ایرانی بودن مادر مقابل مسلمان بودنمونه

۱۳۸۹-۱۲-۲۱ ۱۵:۰۸:۵۲
     
ایران امروز وامدار دو فرهنگ عظیم است. 1.ایرانیت 2. اسلام
اگر هر کدام کنار گذاشته شود اشتباه هست. بنده با اینکه طرفدار اقای احمدی نژاد نیستم ولی از این عمل ایشان حمایت میکنم.

۱۳۸۹-۱۲-۲۱ ۱۵:۰۴:۳۲
     
واقعا هزینه این جشنی که می خواد برگزار بشه رو با جشن شاه مقایسه می کنید ؟ اصلا متوجه تفاوت هزینه های این دوتا هستید؟

کل مبلغی که برای این جشن هزینه میشه به اندازه یکصدم ( بلکه یک هزارم ) هزینه هایی که برای مراسم های مختلفی که تو کشور برای موضوعات مختلف برگزار میشه ، نیست

تو سال چندتا مراسم و سمینار و کنگره و سالگرد و مناسبت داریم که بودجه های سنگین میلیونی و میلیاردی دولتی دارن ؟
یعنی شما بی خبرید ؟
چندتا موسسه فرهنگی و انقلابی ( بنا به عنوانی که یدک می کشند ) سالیانه از طریق بودجه مبالغ میلیاردی دریافت می کنن؟

اگه واقعا نگران محرومین جامعه هستین یه جوری درمورد این بودجه های سنگین موسسه های فرهنگی اسلامی و همچنین این ستادهای برگزاری مناسبتها اطلاع رسانی کنید .

۱۳۸۹-۱۲-۲۱ ۱۴:۵۱:۳۸
     
بعید است از دولت اصول گرا همچین کاری؟؟؟!!!

۱۳۸۹-۱۲-۲۱ ۱۲:۲۶:۰۱
     
با این که من یکی از طرفداران پروپاقرص دکتر احمدی نژاد هستم و تقریبا همه انتقادات به دولت را نوعی حب و بغض می بینم ولی در این مورد صد در صد با شما موافقم . اگر هدف دور هم جمع کردن دول فارسی زبان است راه های دیگری هم وجود دارد به نظر من هزینه این جشن های مزخرف را در جهت فرهنگستان زبان فارسی دول فارسی زبان خرج کنید افغانستان و تاجیکستان اسما فارسی صحبت می کنند در صورتی که ما به زور دو کلمه از زبان آن ها را می فهمیم

۱۳۸۹-۱۲-۲۱ ۱۲:۱۹:۲۰
     
ماهم مسلمانیم هم ایرانی چه اشکالی داره جشنهایی باسبک ایرانی ونه شاهنشاهی برگزارکنیم؟؟ضمن اینکه بایدبه سلیقه دیگرهموطنانمان هم احترام بگذاریم دلیل نمیشه چون مثل ما فکر نمیکنند حذفشان کنیم! ضمنا ما از جشنهای عظیم باهزینه های گزاف استقبال نمیکنیم امابرگزاری جشنهایی در خور تمدن وفرهنگ ایرانی راحق خود میدانیم.

۱۳۸۹-۱۲-۲۱ ۱۱:۳۸:۱۴
     
ممنون از روشنگريتون.والا ما به همين ديد و بازديد عيد راضي ايم

۱۳۸۹-۱۲-۲۱ ۱۰:۴۹:۰۴
     
اي كاش اين جشن ها برگزار نشود و هزينه آن صرف محرومان شود.آيا اين با مكتب اسلام سازگار است كه با وجود محروم و فقير در جامعه اسلامي اين همه هزينه صرف معرفي تخت جمشيد شود.ما با پيشينه غني ايراني مخالف نيستيم ولي عزت و شرافت در درجه اول به مسلماني است نه ايراني.

۱۳۸۹-۱۲-۲۱ ۱۰:۴۵:۰۱
     
آيا اين مملكت قانون و حساب و کتاب ندارد كه هر كوته نظري هرچه در ذهنش گذشت چون يك مسئول رده بالاست بايد انجام دهد؟وكسي جلودارش نيست؟
اين همه از مظاهر شاهنشاهي گفتند و تقبيح كردند چه توجيهي دارد كه مجددا" دم از جشن هاي سده و2500ساله مي زنند؟

۱۳۸۹-۱۲-۲۱ ۱۰:۲۲:۴۲
     
باسلام
نقد درست و به جايي است از شما ممنونيم . در ضمن آيت الله علم الهدي گفته اند به خاطر اعتراض بزرگان قرار است اين جشن در تهران برگزار شود.
كاش اين بزرگان به اصل برنامه (جشن نوروز) هم اعتراض مي كردند.

۱۳۸۹-۱۲-۲۱ ۰۹:۴۸:۴۰
     
به نظر من بحث واقعا به جایی است ... چند سال است برخی افراد نزدیک رئیس جمهور خیلی بر برگزاری این جشن ها پافشاری می کنند ... نمی دانم چی گیرشون می یاد...

۱۳۸۹-۱۲-۲۱ ۰۹:۴۵:۴۴
     
بهتر است آقای مشایی به عنوان ریس ستاد جشن های نوروزی اهداف جشن های نوروزی را در کنار اهداف انفلاب بگذارند و مشترکات آنرا اعلام نمایند

۱۳۸۹-۱۲-۲۱ ۰۹:۴۴:۴۸
     
چرا مسئول ستاد جشن های نوروزی باز آقای مشایی است .... بخدا ما نمی خواهیم همش به آقای مشایی گیر بدیم ولی
"هرجا سخن از انحراف است نام آقای مشایی می درخشد."

۱۳۸۹-۱۲-۲۱ ۰۹:۴۳:۰۲
     
ستاد بین المللی جشن نوروزی باید پاسخگو باشد.

۱۳۸۹-۱۲-۲۱ ۰۹:۴۲:۲۷
     
ما از مسئولین نظام و مجلس انتظار داریم در یک اقدام انقلابی ستاد جشن بین المللی نوروزی را که اخیرا با ریاست آقای مشایی در نهاد ریاست جمهوری تشکیل شده است منحل کند.

۱۳۸۹-۱۲-۲۱ ۰۹:۳۵:۴۰
     
منهم با موضوع مکتب ایرانی مخالفم و معتقدم که این حرف ها با روح اسلام نمیخواند ...اما چرا کوروش را تخریب میکنید ..یکبار حرفهایی که زده است (تمامی سخنانش نه گزینشی) را در یک لینک بگذارید و ببینید یکی هزارو چند سال از پیامبر اسلام چه سخنان گهرباری زده است که مطابق روح اسلام است...

۱۳۸۹-۱۲-۲۱ ۰۹:۱۵:۳۲
     
دولت دیگه شورشو در اورده آقایان یکی نیست بگه ملت واسه این کارا به شما رای دادن یا خیال می کردن که اهل کارید و برای عزت اسلام کار می کنید

۱۳۸۹-۱۲-۲۱ ۰۸:۲۹:۵۰
     
برگزاری جشن های 2500 ساله بیش از هر چیز دیگری که به آن شباهت دارد به ماجرای مکتب ایرانی (در مقابل اسلام) شباهت دارد. این به نظر من از همه مهمتر است

۱۳۸۹-۱۲-۲۱ ۰۸:۲۸:۲۹
     
وقتی همون اول طرف از مکتب ایرانی در مقابل مکتب اسلام حرف می زنه و هیچکسی نیست تو دهنش بزنه که در نظام اسلامی رفتار و منش ظاغوتی از خودش نشون نده معلومه که کارش به جایی میر سه که جشن شاهنشاهی هم بگیره و روی خون شهدای انقلاب رژه هخامنشی بره

۱۳۸۹-۱۲-۲۱ ۰۸:۲۰:۱۵
     
تازه قرار است دراستانها و همه شهرستانها برگزار شود
در استان ما کهگیلویه بویراحمد هزینه آن یک میلیارد تومان است

۱۳۸۹-۱۲-۲۱ ۰۷:۵۸:۵۴
     
برگزاری جشن های پر زرق و برق و خرج کردن از کیسه ملت برای مفاهیمی که نه برای آن انقلاب کردیم و نه برای آن شهید دادیم و فقط جزئی از تاریخ ماست، بی معنا می باشد

۱۳۸۹-۱۲-۲۱ ۰۷:۵۶:۳۹
     
این جشن ها با چه انگیزه ای برگزار می شود...!؟

۱۳۸۹-۱۲-۲۱ ۰۷:۵۶:۱۶
     
دفاع از تخت جمشید به عنوان نماد هویت ایرانی در مرام و وصیت‌ شهدا نیست
هویت ما در یگانه پرستی ماست، هویت ما در آزادگی و خدادوستی ماست

شباهت های جشن های ۲۵۰۰ ساله با جشن جهانی نوروزی!