جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

امام(ره) از منظر یک استاد قرقیزستانی

چهارشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۵۴
کد مطلب: 425859
استاد دانشگاه قرقیز با اشاره به اینکه پیروزی انقلاب اسلامی امید را در دل مسلمانان زنده کرد، گفت: در اندیشه‌های امام خمینی(ره) توجه ویژه‌ای به بیداری فکری جوانان شده است.
به گزارش جهان، با حضور برخی اندیشمندان، متفکرین و اصحاب رسانه‌ای قرقیزستان میزگرد «بررسی اندیشه‌های امام خمینی(ره) و نقش آن در بیداری جهان اسلام» در دفتر نمایندگی خبرگزاری فارس در بیشکک برگزار شد.

در این میزگرد «ایشین‌بیک بکشوف» معاون شبکه تلویزیونی دولتی «LTR» قرقیزستان، «بگی‌جان احمداف» رئیس مرکز مطالعات اسلامی «الخادورا»، «الیانا ستارآوا» استاد دانشکده آکادمیک وزارت خارجه قرقیزستان و «امیل‌بیک مأمون‌اف» مسئول بخش قرقیزی خبرگزاری ملی قرقیزستان حضور داشتند.

در ادامه مشروح نظرات «الیانا ستارآوا» استاد دانشکده آکادمیک وزارت خارجه قرقیزستان را مشاهده می‌کنید.

امام خمینی(ره) امید را در دل مسلمانان زنده کرد

امام خمینی(ره) یکی از مهمترین افراد در قرن ۲۰ بودند که به عنوان مشعلی راهنما به بازسازی و احیای تمدن اسلامی در این قرن مبادرت ورزیدند.

این مسئله در حالی بود که پس از فروپاشی امپراتوری عثمانی، دین به حاشیه رانده شد اما با پیروزی انقلاب اسلامی در اوج نظام جهان دوقطبی، امام خمینی(ره) امید را در دل بسیاری از مسلمانان بویژه در میان مردم ایران زنده کرد.

امام (ره) در نمونه‌ای از جمهوری اسلامی ایران نشان داد که دین دربرگیرنده تمام جنبه‌های زندگی اعم از حوزه‌های فردی و عرصه جهانی می‌باشد.

به عنوان مثال، ایران ثابت کرد که دین قادر است با هر شرایط و در هر زمانی انطباق یابد و نیروی محرکه‌ای برای پیشرفت، نوآوری و وحدت جامعه باشد که این امر را امام خمینی(ره) در دوران نظام دوقطبی ارائه کرد.

اکنون نیز پس از گذشت ۳۷ سال از وقوع انقلاب اسلامی، این الگوی حکومتی با قوت به مسیر خود ادامه می‌دهد و می‌توان با اطمینان گفت که انقلاب اسلامی تنها حکومت دینی است که می‌تواند به عنوان نمونه برای دیگران نیز مطرح باشد.

در این زمینه باید جمهوری اسلامی بیشتر به عنوان الگوی نمونه در رسانه‌ها تبلیغ شود تا گروه‌های افراطی که به نام دین در عراق و سوریه جنایات می‌کنند، بی‌اعتبار گردند.

علاوه براین، انقلاب اسلامی ایران نشان داد که اسلام قادر به ایجاد وحدت، ثبات و توسعه جامعه است.

از دیگر نکات شخصیتی امام خمینی(ره) این بود که رهبر فقید انقلاب در شرایط دشوار تبعید بسیار صبور بوده و قلب ایشان همواره با مردم ایران بود و از دردهای جامعه آن روز کشورش بسیار ناراحتی می‌کشید.

سال‌ها قبل در شبکه تلویزیونی «LTR» قرقیزستان فیلمی در مورد زندگی ایشان در تبعید به نمایش درآمد که در آن زمان تأثیرات بسیار شگرفی را بر دانش‌آموزان گذاشت و ما با بسیاری از کرامت‌های ایشان آشنا گشتیم.

مقابله با امپریالیسم، اولین فراخوان امام خمینی(ره) برای ملت‌های مسلمان

از منظری دیگر، امام خمینی(ره) تأثیری بسیار قوی در احیای تمدن اسلامی در منطقه و جهان داشتند و در حال حاضر نیز این روند توسط انقلاب اسلامی در جریان است.

آثار تألیفی ایشان نیز در عین سادگی برای فهم عامه، دارای معنایی عمیق بوده ضمن آنکه اولین فراخوان امام خمینی(ره)، به پا خواستن همه ملت‌های مسلمان در مقابل امپریالیسم و نفوذ کشورهای خارجی بود.

امام خمینی(ره) همواره تأکید داشتند که کشورهای اسلامی دارای پیش‌شرط‌های لازم برای توسعه اقتصادی، جمعیتی و فکری و دارای پتانسیل خوبی هستند که حتی در امور بین‌المللی نیز می‌توانند به طور مستقل عمل کنند.

اما سران کشورهای زیادی از اسلام دور شدند و با غرق شدن در ثروت، ناامیدی مردمان عادی خود را فراموش کرده‌اند.

اولین پیام امام خمینی(ره) به تمام کشورها و به مردم ایران برای احیای پتانسیل ذهنی و فکری جوانان جهت ایجاد خلاقیت در تولید داخلی و اتکاء به توانمندی‌های بومی بود و سپس مسئله استقلال و پس از آن وحدت‌نظر جهان اسلام برای مقابله با دسیسه‌های دشمنان بود.

امام (ره) همواره تصریح می‌کردند: همه کشورهای مسلمان دارای ثروت و منابع ملی، طبیعی و انسانی بالایی هستند و دیگر کشورها باید به آنها نیازمند بوده و مراجعه کنند ضمن آنکه تمام کشورهای مسلمان باید با یکدیگر متحد شده و در هنگام نیاز، دست یاری یکدیگر را بفشارند.

امام خمینی(ره) می‌فرمودند: ما هر ملت مسلمانی را در هر جا که باشد، کمک خواهیم کرد و این گفته ایشان همچنان به عنوان یکی از موضوعات مبرم در جهان اسلام باقی مانده است.

ضرورت معرفی نمونه‌های موفق نظام حکومتی اسلامی در جهان معاصر

امام خمینی(ره) همیشه جوامع اسلامی را به احیای فکری فرا می‌خواندند و حال آنکه هم‌اکنون دشمنان سعی در ترسیم چهره‌ای دیگر از اسلام به عنوان دین ترور، خصومت، پرخاشگری و عدم‌توسعه، دارند.

این مسئله در حالی است که رسانه‌ها هم‌اکنون در تلاشی یک‌سویه، نمونه‌های مثبتی از کشورهای مسلمان از جمله مالزی و ایران را نشان نمی‌دهند بلکه برعکس اسلام را در سیمای گروه‌های تروریستی در عراق و سوریه معرفی می‌کنند.

در این خصوص نمونه‌های موفق واقعی باید نشان داده شوند و اسلام به عنوان دین تحمل‌پذیری و رعایت همه حقوق در آن معرفی گردد.

از سوی دیگر، باید اذعان داشت که نقش ایران در قرن ۲۰ و ۲۱ بسیار بزرگ است و پیام‌های امام خمینی(ره) نه تنها برای مردم ایران بلکه برای همه جامعه بشری بود و ایشان جهان را به ستمگران و ستمدیدگان تقسیم کرد و این تقسیم‌بندی جوامع غیراسلامی حتی در آمریکای لاتین و کشورهای ثالث را نیز شامل می‌شد.

علاوه براین، ایران همواره مسئله فلسطین را مطرح می‌کند و حتی رهبران انقلاب اسلامی، چفیه را به عنوان نمادی از فلسطین همیشه به همراه داشته و ناعادلانه بودن نظم جهانی را همواره یادآور می‌شوند.

در ضمن، امام خمینی(ره) همواره در راستای ایجاد حکومتی برگرفته از تعالیم پیامبر اسلام(ص) تلاش می‌کردند ضمن آنکه نظرات ایشان و بسیاری از دانشمندان اهل سنت مانند «سید قطب» در قرن خود تجدیدگر اسلام بوده است.

توجه ویژه به بیداری فکری جوانان در اندیشه‌های امام خمینی(ره)

پیام امام خمینی(ره) همه مسلمانان جهان را به بیداری و درک موقعیت خود فرا خواند و اسلام را نه فقط محدود به انجام اعمال مذهبی بلکه به عنوان یک سیستم که می‌تواند به ترقی جوامع کمک کند، معرفی کرد.

از دیگر ویژگی‌های آثار ایشان، توجه ویژه به بیداری فکری جوانان است و سیاست امام خمینی(ره) بیداری ملت‌ها بود که این امر به کشورهای دیگر وابسته نبود.

نقش امام خمینی(ره) در توسعه اسلام و جنبش اسلامی بسیار مهم می‌باشد به طوریکه ایده‌های ایشان پتانسیلی قوی برای احیای امت اسلامی ایجاد کرده‌اند.

در این میان، برخی از کشورها می‌خواهند ایران را به عنوان هسته اسلام به حاشیه برانند و حال آنکه در این کشور نمونه‌های مثبتی از تحمل و انسان‌دوستی اسلامی و زندگی مسالمت‌آمیز پیروان ادیان مختلف وجود دارد.

در حال حاضر کشورهای غربی در تلاش برای سرپوش گذاشتن به دستاوردهای ایران هستند چراکه از الگو گرفتن دیگر کشورها از انقلاب اسلامی می‌ترسند و همزمان سعی در جبهه‌بندی در جهان اسلام با فعال کردن گروه‌های تکفیری می‌باشند.

از سوی دیگر در تمام خونریزی‌هایی که در جهان اسلام روی می‌دهد، دست‌های پشت‌پرده صهیونیست‌ها را می‌توان مشاهده کرد و حال آنکه در این خصوص تنها ایران محکم ایستادگی می‌کند و دیگران در سکوت به سر می‌برند.

همچنین باید خاطر نشان کرد که فعلا روند احیای معنوی اسلام را به سمتی مثبت و معتدل از طریق یک نسل جدید و توسط حرکت جدید مسلمانان متدین برای توسعه و شکوفایی کشور خود، مشاهده می‌کنیم که این مسئله در راستای ایده وحدت اسلامی و تشکیل امت واحده از سوی امام خمینی(ره) می‌باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *